مزایا و معایب لامپ های LED

مزایا و معایب لامپ های LED

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از منابع نوری رایج و پرمصرف ، لامپ ال ای دی است. دلیل رایج بودن این منبع نوری بیشتر به خاطر عمر طولانی، ماندگاری قابل توجه، تولید حرارت کم و ایجاد روشنایی مطلوب در محیط است. کارایی یک لامپ ال ای دی بالغ بر ۶۰ هزار ساعت است. در نتیجه این محصول از نظر کیفیت و ویژگی‌های ممتاز آن، قابل مقایسه با هیچ یک از لامپ‌های رشته‌ای نیست چرا که عمر متوسط لامپ‌های رشته‌ای تنها در حدود ۱۵۰۰ ساعت است. به همین جهت خرید این نوع لامپ، برای روشنایی اماکن تجاری، شخصی، مسکونی و عمومی بسیار بهینه و مقرون به صرفه است. فناوری به کار رفته در ساختار آنها به گونه‌ای است که در هنگام روشن شدن، سوسو نمی‌زند و به سرعت روشن می‌شود.

معرفی لامپ ال ای دی

برای خرید لامپ ال ای دی، می‌توانید رنگ روشنایی مورد نظرتان را انتخاب کنید. لامپ‌های LED فاقد فیلترهای پوششی هستند. در نتیجه این نوع لامپ در طیف رنگی گوناگونی در بازار عرضه می‌شود.
همچنین این منبع نوری، پرتو نوری درخشنده و یکنواختی را در محیط ایجاد می‌کند. به همین جهت قابلیت نوردهی بسیار مطلوبی را داراست. ناگفته نماند که مصرف برق این نوع لامپ
بسیار پایین است و جزء لامپ‌های کم مصرف معرفی می‌شود. به دلیل مصرف انرژی کمتر و همچنین قیمت مناسب همراه با نوردهی با کیفیت، در بسیار از اماکن مانند راهروها، نورپردازی داخل لابی ساختمان و نورپردازی داخلی اماکن مسکونی و اداری از این نوع منبع نوری استفاده می‌شود. از آنجایی که جریان مصرفی این لامپ در حد میلی آمپر است، از جمله منابع نوری مقرون به صرفه و کم هزینه به شمار می‌رود.

معرفی لامپ ال ای دی

مزایای لامپ ال ای دی کدامند؟

امروزه نورپردازی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل دکوراتیو در نمای داخلی و بیرونی نقش بسزایی دارد. استفاده گسترده از لامپ LED با استفاده از پنل‌های نوری، نمای درخشنده و جلوه زیبایی را به محیط می‌بخشد. بدون شک پنل‌های ال ای دی تفاوت‌های نوری جذابی را در محیط به وجود می‌آورد که نمی‌توان تأثیر آن را نادیده گرفت. در این بخش به برخی از مزایا لامپ ال ای دی به طور خلاصه اشاره می‌کنیم.

ایجاد تنوع در نورپردازی

با توجه به تولید نور مناسب لامپ LED می‌توان از این منبع نوری برای نورپردازی دکوراتیو بهره مند شد. همانطور که از قبل به آن اشاره شد، یکی از عوامل تأثیر گذار در نوردهی محیط، استفاده از پنل ال ای دی است. امروزه طراحی روشنایی به عنوان یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در زیبایی شناسی محیط شناخته شده است. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان از فواید مؤثر لامپ LED و پنل آن برای زیباسازی محیط مورد نظرتان استفاده کنید.

ایجاد حرارت کم و تولید روشنایی مطلوب

لامپ ال ای دی از جمله منابع نوری است که در هنگام نوردهی داغ نشده و از خود حرارت بیش از حد ساطع نمی‌کند. حتی پنل‌های نوری ال ای دی به دلیل داشتن بدنه آلومینیومی، حرارت را به راحتی دفع می‌کند. در‌واقع این چراغ‌ها مجهز به سیستم هیت‌سینک بوده و به همین دلیل قابلیت دفع حرارت بالا را دارا هستند.

تنظیم شدت نور و زاویه تابش

با استفاده از لامپ LED می‌توان شدت نور محیط را به خوبی تنظیم کرد. در‌واقع ساختار کلید روشن و خاموش شدن این نوع لامپ‌ها به حالت چرخشی است. در نتیجه با چرخش کلید، نور محیط کم و زیاد می‌شود. همچنین لامپ ال ای دی دارای لنزهای زاویه تابش است که می‌توان جهت تابش نور را در محیط به دلخواه تنظیم کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع لامپ و مزایا و معایب لامپ ها

مقاومت قابل توجه در برابر ضربه‌های احتمالی

از دیگر مزایا لامپ ال ای دی می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن اشاره کرد. این نوع لامپ‌ها برخلاف لامپ‌های فلورسنت، شکننده نبوده و به راحتی دچار آسیب نمی‌شوند. همچنین ال ای دی‌ها دارای ماندگاری و طول عمر مفید هستند. در گزارشی آمده است که عمر مفید این لامپها ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار ساعت ارزیابی شده است. در مقابل لامپ‌های رشته‌ای تنها ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت کارایی مفید را شامل می‌شوند. همچنین لامپ‌های فلورسنت دارای کارایی بین ۱۰هزار تا ۱۵ هزار ساعت را دارا هستند. در نتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری، صرفه جویی در انرژی، عمر طولانی و قیمت مناسب از دیگر مزایا لامپ ال ای دی محسوب می‌شود.

معایب لامپ ال ای دی کدامند؟

لازم است در کنار اطلاع از مزایای این نوع از لامپ، در خصوص معایب لامپ ال ای دی نیز آگاهی لازم را داشته باشید. در‌واقع تمامی تجهیزات روشنایی دارای یک سری معایب و مزایایی هستند که دانستن این نکات به شناخت بیشتر محصول کمک می‌کند.

واکنش منفی در محیط‌های گرم

یکی از معایب لامپ LED آن است که در محیط‌های گرم از خود واکنش منفی نشان داده و کارکرد آن دچار تغییر می‌شود. در‌واقع عمل‌کرد لامپ ال ای دی تا حد بسیاری به دمای محیط وابسته است. هرچند که در روند ساخت محصولات با کیفیت، این عملکرد منفی تا حد امکان رو به کاهش است.

به صرفه نبودن هزینه تولید

از دیگر معایب لامپ ال ای دی بالا بردن بهره لومن بر وات است که هزینه تولید آن را به صرفه نمی‌کند. البته با توجه به توسعه این فناوری هر بار شاهد تولید لامپ LED با شرایط بسیار اقتصادی هستیم.

ماندگاری نور در حالت خاموشی

در برخی از مواقع در حالت خاموشی چراغ، همچنان کمی روشنایی از لامپ LED دیده می‌شود. وجود این نور کم به دلیل جریان برق باقی‌مانده در لامپ است. برای حل این موضوع می‌توانید سیم کشی یا دیودها را بررسی کنید.

خرید لامپ ال ای دی با تضمین بهترین قیمت بازار

برای خرید لامپ ال ای دی با تضمین بهترین قیمت بازار و کیفیت عالی می‌توانید به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبری همچون فروشگاه اینترنتی می ارزه مراجعه نمایید. با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نوع منبع نوری نظیر کیفیت نوری، عمر مفید، ماندگاری بالا، مصرف کم انرژی و … ارزش خرید آن بسیار بهینه و مقرون به صرفه است. در صورت تمایل می‌توانید برای دریافت راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید هرگونه تجهیزات روشنایی با مشاوران می ارزه تماس حاصل فرمایید.

پیمایش به بالا