چراغ زیرکابینتی و نور مخفی آشپزخانه: انواع، مزایا و نکات خرید

چراغ زیرکابینتی و نور مخفی آشپزخانه: انواع، مزایا و نکات خرید

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انجام نورپردازی در تمام قسمت‌های خانه باعث افزایش زیبایی آن می‌شود. نورپردازی در آشپزخانه علاوه ­بر زیبایی دکوراسیون، کاربردهای بیشتری نیز دارد؛ چراکه هنگام کار در روی کانتر آشپزخانه نور مناسبی به آن نمی‌رسد و به‌دلیل ایستادن مقابل نور، یک سایه بر روی آن ایجاد می‌شود. چراغ زیرکابینتی می‌تواند کمبود نور آشپزخانه را جبران کند و تاریکی آن را از بین ببرد.

نور مخفی آشپزخانه و چراغ زیرکابینتی را می‌توان در داخل کابینت‌ها، کشو‌ها، زیر کابینت‌ها و… استفاده نمود. روشنایی این چراغ بر زیبایی محیط می‌افزاید و به‌دلیل ارتفاع کم نور، آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد؛ نور بعضی مدل‌های آن سفید و برخی دیگر زرد است. در ادامه با این چراغ‌ها و انواع آن بیشتر آشنا می‌شویم تا در هنگام خرید با آگاهی انتخاب نماییم.

چراغ زیرکابینتی چیست؟

این چراغ را در زیر کابینت نصب می‌کنند تا در اطراف آن نور مناسبی ایجاد شود. میزان فضای اشغالی این چراغ بسیار کم است و به‌دلیل نصب شدن در زیر کابینت، با عنوان نور مخفی مشهور شده است. این چراغ‌ها برای قسمت‌های مختلف آشپزخانه مثل کابینت‌های هوایی، بالای سینک، اجاق گاز، تخته آشپزخانه، داخل کابینت‌ها، زیر لبه‌های جزیره وسط آشپزخانه، زیر کابینت‌های سرویس بهداشتی و تمام قسمت­هایی که نیاز به نور دارد، قابل استفاده هستند.

نورپردازی فضای آشپزخانه به سبک نورپردازی زیرکابینتی

نقش چراغ زیرکابینتی در فضا‌سازی

استفاده از چراغ‌های زیرکابینتی فقط برای نورپردازی نیست و می‌توان از آن برای ایجاد روشنایی در داخل کمد دیواری نیز استفاده کرد. فضا‌های تیره و تاریک مثل قسمت‌های داخلی کشو و کمد از طریق این چراغ‌ها روشن می‌شود. وجود نور زرد در آن‌ها باعث افزایش روشنایی و گرمای محیط می‌شود. رنگ سفید این چراغ‌ها نیز بر اساس سلیقه و کاربرد آن در محیط‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود. این نور مخفی‌ها علاوه­بر جنبه زیبایی و نورپردازی در آشپزخانه استفاده روشنایی نیز دارد.

انواع چراغ زیرکابینتی

چراغ‌های نور مخفی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه هر یک را نام برده و توضیح می‌دهیم.

ریسه زیرکابینتی

یکی از روش‌های بسیار رایج برای نورپردازی کابینت‌ها در آشپزخانه، استفاده از ریسه است. نصب آسان این ریسه­ها در زیر کابینت‌های هوایی و کانتر آشپزخانه، باعث ایجاد نور کافی در محیط می‌شود. میزان ولتاژ این ریسه‌ها بسیار پایین است و طول زیادی دارند. انعطاف‌پذیری این چراغ‌ها باعث می‌شود در تمام سطوح کنج یا نامسطح قابل استفاده باشند. همچنین به‌راحتی می‌توان از هر نقطه‌ای که لازم باشد، آن را برید.

البته میزان نور این ریسه­ها بسیار کم است و برای استفاده در آشپزخانه‌هایی که دارای سنگ بین­کابینتی هستند، مناسب نیست؛ چراکه نور آن به‌صورت تک به تک منعکس می‌شود و باعث ایجاد نور‌های نقطه‌ای در سطح دیوار و کانتر می‌شود. بهتر است برای نورپردازی سنگ‌های کابینتی گرانیتی از ریسه‌های ال ‌ای دی دارای دیفیوزر استفاده نمود.

هالوژن زیرکابینتی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های انجام نورپردازی زیرکابینت هالوژن است که شکل مدور و گرد دارد. این چراغ با استفاده از پیچ‌های کوچک در زیر صفحه کابینت هوایی نصب می‌شود و نور آن مستقیم و متمرکز است. این زیرکابینتی و نور مخفی قابلیت استفاده از سنسور را نیز دارد، تا به‌صورت اتوماتیک روشن و خاموش شود. لامپ‌های ال ‌ای دی به‌دلیل نداشتن نور زیاد، بسیار کم‌مصرف هستند.

استفاده از لامپ ریسه ای ال ای دی برای نورپردازی زیرکابینتی

نور مخفی خطی

این نور‌های خطی بسیار باریک هستند و طول زیادی دارند. می‌توان آن‌ها را در لبه پایین کابینت‌های هوایی نصب کرد. نور ایجاد شده با این چراغ‌ها به‌صورت یکنواخت پخش می‌شود و همچنین نور مخفی‌های خطی از طریق قطعات چراغ‌های ال ‌ای دی نیز قابل نصب است.

حتما بخوانید: چگونه چراغ خطی انتخاب کنیم؟

نور مخفی پنلی

این نوع چراغ فقط برای استفاده در آشپزخانه نیست و برای محیط‌های دیگر نیز می‌توان از آن استفاده نمود. ابعاد چراغ‌های پنلی متغیر است که برای آشپزخانه استفاده از ابعاد دایره‌ای و کوچک، مدرن­تر به‌نظر می‌رسد. می‌توان از چراغ‌های پنلی برای نورپردازی سقف نیز استفاده کرد. تعداد کم این چراغ‌ها در قسمت‌های زیر کابینت هوایی قابل نصب است؛ اما نصب آن بر روی سقف آشپزخانه کاربردی‌تر است. حتی استفاده از چراغ‌های پنلی توکار برای آشپزخانه مناسب‌تر هستند.

اتصالات چراغ زیرکابینتی

اتصالات نور مخفی و زیرکابینتی به دو صورت روکار و توکار اجرا می‌شود.

  • اتصالات برق روکار دارای دو شاخه است که با استفاده از پریز برق می‌توان چراغ‌ها را روشن و خاموش نمود.
  • اتصالات برقی توکار از زیبایی ظاهری بیشتری برخوردار است و فضا را مینیمال و مدرن‌تر نشان می‌دهند. برای نصب این اتصالات نیاز به یک فرد متخصص است. سیستم‌های توکار از کلید زیرکابینتی برخوردار است که در معرض دید نیست.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در انتخاب و خرید چراغ سقفی ال ‌ای دی

منبع نوری مناسب برای استفاده در نور مخفی آشپزخانه

آشپزخانه با سایر قسمت‌های خانه تفاوت‌های زیادی دارد. چراغ به‌صورت نور مخفی یا زیرکابینتی در آن، احتمال خیس شدن دارد و تماس مستقیم آب یا رطوبت با این تجهیزات نورپردازی بسیار زیاد است. به همین دلیل در هنگام اجرای نور مخفی یا زیرکابینتی حتماً باید به این موضوع توجه کرد که لوازم مورد استفاده ضد آب باشند. لامپ‌های ال‌ ای دی معمولی ضد آب نیستند و استفاده از آن‌ها برای اجرای نور مخفی آشپزخانه مناسب نیست.

در مقابل لامپ‌های اس ‌ام دی شفافیت زیادی داشته و در عین حال مصرف برق بهینه‌ای دارند. این منابع نوری در رنگ‌های متنوع طراحی شده‌اند که ضد آب نیز هستند. همچنین خراب شدن بخش‌های مختلف این لامپ‌ها جدا از سایر بخش‌ها است. فرایند تعمیر و نصب مجدد آن‌ها نیز به سادگی انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت استفاده از چراغ‌های اس ‌ام دی که نوعی چراغ ال ‌ای دی است، برای نورپردازی آشپزخانه یک گزینه مطمئن است.

نتیجه‌گیری

خرید انواع چراغ زیرکابینتی و نور مخفی آشپزخانه نیاز به آشنایی کامل با این ابزار دارد. استفاده از نور به‌عنوان یک عنصر شگفت‌انگیز باعث شده تا قسمت‌های مختلف ساختمان جلوه ویژه‌ای پیدا کنند. استفاده از نور در دکوراسیون و تأمین روشنایی در حال حاضر بسیار مهم است و بیشتر افراد به‌دنبال خرید محصولات نورپردازی هستند. چراغ زیرکابینتی علاوه­بر افزایش جلوه و زیبایی آشپزخانه، قدرت دید را در شب بهبود می‌بخشد.

معمولاً این چراغ‌ها ولتاژ پایینی دارند و در زیر کابینت نصب می‌شوند. همچنین برخی چراغ‌ها به‌صورت نور مخفی است و فقط روشنایی آن‌ها به چشم می‌رسد و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه هستند. برای آشنایی بیشتر با این چراغ‌ها و انواع آن می‌توانید از محتوای مقاله استفاده نمایید تا یک انتخاب درست برای محیط مدنظر خود، داشته باشید.

پیمایش به بالا