راهنمای خرید محافظ برق

Protector-ezgif.com-jpg-to-webp-converter

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

یکی از مشکلات رایج در کشور ما نوسانات الکتریکی است که با رسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف برق بیشتر هم می‌شود. این نوسانات باعث آسیب رسیدن به وسایل برقی می‌شوند. استفاده از دستگاه محافظ برق می‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

در ادامه این مطلب به معرفی محافظ برق و راهنمای خرید آن می‌پردازیم. نکاتی که با در نظر گرفتن آنها بتوانید بهترین محافظ برق را خریداری کنید. همراه ما باشید.

محافظ برق چیست؟

محافظ برق وسیله‌ای است که از دستگاه‌های برقی در برابر نوسانات شدید برق محافظت می‌کند. این دستگاه با قرار گرفتن در مسیر برق، در زمان بروز مشکلاتی مثل نوسان برق، جریان برق را قطع کرده یا جریان اضافی را به زمین هدایت می‌کند. در نتیجه این اتفاق تأثیری بر وسیله‌ها ندارد و مشکلاتی مثل خرابی یا سوختن پیش نمی‌آید. در واقع می‌توان گفت محافظ برق مانند یک نگهبان از ورود ولتاژ ناخواسته به وسایل برقی جلوگیری می‌کند و از آن محافظت می‌کند.

انواع محافظ برق

در یک دسته‌بندی کلی محافظ‌های برق به دو دسته خانگی و فنی تقسیم می‌شوند:

محافظ برق صنعتی

نوعی از محافظ برق، محافظ‌های صنعتی هستند که در مشاغل فنی و برای حفاظت از دستگاه‌های صنعتی با ولتاژ سنگین استفاده می‌شوند.

محافظ برق خانگی

محافظ برق خانگی همان طور که از اسمش پیداست برای لوازم برقی خانگی و وسایل الکترونیکی در منزل طراحی شده است. این نوع محافظ دو نوع معمولی و دیجیتالی دارد. محافظ برق معمولی فقط مجهز به دکمه قطع و وصل و سه چراغ سبز و قرمز و زرد برای نشان دادن وضعیت ولتاژ برق است. محافظ برق دیجیتال علاوه بر سه چراغ رنگی، مجهز به نمایشگر دیجیتالی است که زمان تأخیر، میزان ولتاژ و… را نمایش می‌دهد.

البته محافظ‌های برقی وسایل مختلف در منزل با هم متفاوتند و در زمان خرید باید نوع وسیله برقی مورد نظر را مشخص کنید و بر اساس توان لازم محافظ بخرید. در ادامه به شما خواهیم گفت کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند.

محافظ یخچال فریزر

محافظ برق مناسب یخچال فریزر، معمولاً دکمه‌ روشن و خاموش ندارد چون باید شبانه‌روزی به برق متصل باشد.

محافظ ماشین لباسشویی و ظرفشویی

توصیه می‌شود برای ماشین ظرفشویی و لباسشویی از محافظ برق ارت دار استفاده کنید تا جریان الکتریکی وارد شده را به زمین انتقال دهند.

محافظ لوازم صوتی و تصویری

لوازم برقی مثل تلویزیون و کامپیوتر تمام مدت استفاده نمی‌شوند پس باید متصل به محافظ دارای کلید روشن و خاموش باشند.

محافظ برق لوازم سرمایشی و گرمایشی

لوازم گرمایشی و سرمایشی نیز تمام مدت روشن نیستند پس باید محافظ دارای کلید روشن و خاموش داشته باشند. برای وسایلی مثل کولر گازی یا بخاری برقی به محافظ با توان بالا نیاز دارید و از آنجایی که در تابستان نوسان برق زیاد است توصیه می‌شود محافظ باکیفیت تهیه کنید.

محافظ کنتور

یک راهکار عالی برای پیشگیری از آسیب دیدن وسایل، کنترل ولتاژ از پشت کنتور برق است. با نصب محافظ کنتور برق به محض تغییر ولتاژ ورودی ساختمان، جریان برق قطع می‌شود. در چنین شرایطی دیگر نیازی به محافظ جداگانه برای هر وسیله نیست.

در زمان خرید محافظ برق به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر برای خرید محافظ برق وارد یک فروشگاه الکتریکی شوید، با محافظ‌های مختلف با ویژگی‌های گوناگون مواجه می‌شوید. اگر می‌خواهید بهترین سه راهی برق موجود در بازار را بخرید اما نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به این نکات توجه کنید.

توان خروجی

هر محافظ برق یک توان خروجی معین دارد که با واحد ولت آمپر یا وات سنجیده می‌شود. برای مثال یک محافظ برق ۶ خانه ۲۰۰۰ واتی حداکثر ۲۰۰۰ وات خروجی دارد. در صورتی که یک دستگاه پرمصرف که ۲۰۰۰ وات توان نیاز دارد را به آن متصل کنید، از همه توان آن استفاده کرده‌اید. اگر یک وسیله دیگر هم به آن وصل کنید احتمال جرقه زدن، خرابی محافظ و دستگاه‌های متصل به آن وجود دارد.

تعداد و نوع پریزها

محافظ‌های موجود در بازار یک یا چند پریز دارند. در هنگام انتخاب باید تعداد وسیله‌های برقی مورد نظرتان را در نظر بگیرید و محافظ مناسب را بخرید. به یاد داشته باشید طراحی قاب پریزها به شکلی باشد که در زمان اتصال یک دوشاخه، مزاحمتی برای خانه‌های دیگر ایجاد نکند.

طول کابل

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید طول کابل محافظ است. در زمان خرید باید فاصله محافظ و وسیله برقی تا پریز را بدانید. عموماً محافظ‌های موجود در بازار با طول کابل ۱.۵، ۳ و ۵ متری به فروش می‌رسند. علاوه بر طول سیم به قطر سیم و روکش آن هم توجه کنید. کابلی را انتخاب کنید که مقاوم باشد و با کشیده شدن پاره نشود.

زمان تأخیر

محافظ‌های موجود بر اساس توان و مداری که دارند زمان تأخیر اولیه متفاوتی دارند. در زمان اتصال برق بعد از قطع شدن، در لحظات اولیه ممکن است ولتاژ تا بالای ۲۰۰۰ ولت برود و لوازم برقی دچار سوختگی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود محافظ برق را متناسب با دستگاه مورد استفاده بخرید تا در این مواقع بتواند برق را در حالت پایدار و استاندارد به دستگاه برساند.

زمان تأخیر محافظ برق در دستگاه‌های صوتی و تصویری حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه است، در حالی که لوازم برقی سنگین‌تر مثل کولر گازی و یخچال حدود ۴ تا ۶ دقیقه زمان لازم دارند.

جنس و کیفیت بدنه

جنس و کیفیت ساخت محافظ در کارایی و حفظ ایمنی آن مؤثر است. بسیاری از محافظ‌های موجود از جنس پلاستیکی مقاوم به نام ABS ساخته می‌شوند. بعضی دیگر از آنها نیز از PC یا پلی کربنات ساخته می‌شوند که نسبت به ABS مقاوم‌ترند.

ضمانت پس از فروش

هر چقدر هم اصول ایمنی را رعایت کنید، امکان خراب شدن دستگاه‌های برقی وجود دارد. محصولی را انتخاب کنید که گارانتی داشته باشد و در صورت خرابی شرکت سازنده آن را برای شما تعویض یا تعمیر کند.

برند سازنده

محافظ برق جزو وسایل برقی مهم و حساس به شمار می‌رود چرا که وظیفه محافظت از لوازم برقی را بر عهده دارد. به همین دلیل یکی از نکاتی که در راهنمای خرید محافظ برق تأکید می‌شود نام برند سازنده و اصالت آن است. برندهای مشهور و شناخته شده محصولات با‌کیفیتی روانه بازار می‌کنند.

علاوه بر مواردی که بالاتر گفتیم می‌توانید بسته به بودجه‌تان امکاناتی مثل درگاه USB، صفحه نمایش و… را هم در زمان خرید لحاظ کنید.

سؤالات متداول

محافظ برق تلویزیون چه تفاوتی با محافظ یخچال دارد؟

محافظ برق یخچال دکمه‌ روشن و خاموش ندارد چون تمام مدت باید به برق وصل باشد. اما محافظ تلویزیون دکمه‌ روشن و خاموش دارد تا فقط در زمان نیاز کار کند.

آیا می‌توان از یک محافظ برای چند وسیله برقی استفاده کرد؟

اگر مدل‌های جدید محافظ و چندراهی تهیه کنید به علت پشتیبانی محافظ از حداکثر ولتاژ می‌توانید چند وسیله برقی را به آن متصل کنید.

استبلایزر چیست و چه تفاوتی با محافظ برق دارد؟

استابلایزر دستگاهی است که وظیفه تنظیم ولتاژ را بر عهده دارد. زمانی که ولتاژ بالا باشد آن را کاهش داده و زمانی که ولتاژ پایین باشد آن را افزایش می‌دهد. در حالی که محافظ برق در چنینی شرایطی جریان را قطع می‌کند. تفاوت اصلی استابلایزر با محافظ برق قطع نشدن جریان و کنترل و تنظیم ولتاژ است.

از کجا محافظ برق بخریم؟

برای خرید محافظ برق و سایر محصولات الکتریکی وارد فروشگاه اینترنتی می‌ارزه شوید. ما مجموعه کاملی از برندهای معتبر را گردهم آوردیم و با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن به دست شما می‌رسانیم.

 

 

پیمایش به بالا