راهنمای خرید لامپ های مختلف

راهنمای خرید لامپ های مختلف

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکاتی که برای خرید لامپ احتیاج دارید

اگر تا به حال برای خرید لامپ به یک فروشگاه بزرگ رفته باشید متوجه خواهید شد که از میان صدها لامپ متنوعی که وجود دارد انتخاب شما سخت خواهد بود. بنابراین هدف مقاله ی”راهنمای خرید لامپ” خرید لامپ مناسب را برای شما آسان تر می‌کند. فناوری لامپ ها به سمت بهتر شدن تغییر پیدا کرده است. دوام لامپ ها بیشتر و با تولید شدت های نوری متفاوتی تولید می شوند.

حتی می‌توان برخی از آنها را با تلفن همراه، حرکت یا طلوع خورشید روشن و خاموش کرد. شناخت لامپ مناسب فقط مستلزم عادت به معیارهایی است که لامپ های قدیمی ارائه نمی کردند. خرید اشتباه می تواند به معنای سفر دیگری به فروشگاه باشد ، یا بدتر از آن، مجموعه ای از لامپ ها که نمی توانید استفاده کنید.پس مقاله ی “راهنمای خرید لامپ” را با دقت مطالعه کنید!

انواع لامپ های مختلف از نظر شکل و طرز استفاده
وبلاگ می ارزه

چگونه لامپ مناسب را انتخاب می کنید؟

انتخاب لامپ گام مهمی در ایجاد خانه ای زیبا و قابل زندگی است. اما، کدام لامپ را باید بخرید؟ گزینه های بسیاری وجود دارد. این مطلب در برخی از انتخاب های لامپ پیمایش و در مورد عوامل مهمی که باید در مورد آنها فکر کنید بینشی ارائه می‌دهد.

توجه به فرم و عملکرد مناسب:

یکی از راه‌های ساده‌سازی تعداد انتخاب‌ها، تعیین عملکرد و شکل لامپ است. به چه نوع نورپردازی نیاز دارید؟ آیا روی زمین یا میز می نشیند یا روی دیوار نصب می شود؟ آیا قصد دارید آن را فقط در داخل استفاده کنید یا باید لامپ های مقاوم در برابر آب و هوا را در فضای باز نیز در نظر بگیرید. هنگامی که به این سوالات پاسخ دادید، انتخاب لامپ صحیح آسان تر خواهد بود.توجه به فرم لامپ و عملکرد مناسب آن جزو مهمترین نکات خرید لامپ محسوب می‌شوند!

تصمیم بگیرید که چه می خواهید؟

هنگام انتخاب هر نوع نورپردازی جدید اولین اقدام شناسایی و اولویت بندی اهداف پروژه شماست. هدف مقاله ی”راهنمای خرید لامپ” هم همین است.

عملکرد

نورپردازی شما باید به گونه ای باشد که نور به اندازه ی کافی در جایی که نیاز است بتابد در حالی که کمترین مقدار توان (وات) را مصرف می کند.

کارایی/ هزینه

هنگام انتخاب لامپ های جدید به دنبال برچسب ENERGY STAR باشید و مطمئن شوید که انتخاب‌های شما در صورت لزوم شامل ویژگی‌های صرفه‌جویی خودکار انرژی، مانند سنسورهای اشغال یا تایمرها برای حداکثر صرفه جویی را دارند، لامپ هایی را انتخاب کنید که عمر طولانی دارند و کمترین تعویض را در طول عمر خود شامل می شود.

زیبایی

یکی دیگر از نکات خرید لامپ این است که بررسی کنید که انتخاب های نورپردازی شما امکان ایجاد افکت های متنوع را می دهد و کاربردهایی مانند دمای رنگ، گسترش پرتو، و نور جهت متمرکز شدن را دارا است.توانایی برجسته کردن عناصر معماری، آثار هنری خاص یا دکوررا نیز در نظر بگیرید.

انواع لامپ

 

لامپ‌های دیود ساطع نور (LED):

زمانی گران‌ترین گزینه اما قیمت آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همچنین خرید و فروش برخی از LED های غیر مارک با قیمت ۱ دلار یا کمتر‌ صورت می‌گیرد. لامپ های با نام تجاری معمولاً با قیمت بیشتری به فروش می رسند.

لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL)چیست؟

لامپ‌های فلورسنت پیچ‌خورده، نسبت به لامپ‌های رشته‌ای انرژی کارآمدتری دارند. آنها می توانند حدود ۸۰۰۰ ساعت دوام بیاورند و هر کدام حدود ۲ تا ۳ دلار قیمت دارند. از آنجا که آنها حاوی مقادیر کمی جیوه هستند، CFLها باید بازیافت شوند.

لامپ های هالوژن:

لامپ های بسیار روشنی هستند که معمولاً برای روشنایی فضاهای کوچک مانند پیشخوان آشپزخانه استفاده می شوند. آنها معمولاً حدود ۲۵۰۰ ساعت دوام می آورند و حتی گرم تر از لامپ های رشته ای می سوزند، بنابراین قبل از اینکه آن را لمس کنید صبر کنید تا لامپ خنک شود.

با این حال مساله ای که اهمیت دارد این لاست که مبلغی که برای یک لامپ پرداخت می کنید، تنها بخشی از هزینه است. شما باید در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار باید لامپ ها را تعویض کنید و چقدر برق برای روشن کردن چراغ مصرف می کنید.

روشنایی لامپ

در سالهای نه چندان دور شما هنگام خرید یک لامپ فقط به این نکته توجه می کردید که لامپ چند وات نیاز دارید. به عنوان مثال یک لامپ ۱۰۰ وات را برای مطالعه و یک لامپ ۶۰ وات را برای چراغ رومیزی انتخاب می کردید.

با این حال یک وات میزان انرژی مورد نیاز برای روشن کردن یک لامپ است نه میزان روشنایی لامپ. بسیاری از لامپ های جدیدتر با لومن مشخص اند، که مقدار نوری است که یک لامپ خاص ساطع می کند، و این به این دلیل است که اکثر لامپ های جدید مانند LEDها انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند.

به عنوان مثال، یک لامپ رشته ای ۶۰ واتی سنتی ۹۰۰ لومن نور ساطع می کند و ۶۰ وات برق مصرف می کند. یک چراغ LED که ۹۰۰ لومن نور ساطع می کند فقط  ۵۱ وات برق مصرف می کند.

توجه به گرمای مورد نیاز هر اتاق

در “راهنمای خرید لامپ” به این موضوع می‌پردازیم که: چراغ‌های رشته‌ای سبک قدیمی یک سایه سفید داشتند. اگر به چراغ‌های مهمانی رنگی علاقه‌مند باشید نظرتان به لامپ های جدید  حتی لامپ های رشته ای که دارای گرمای رنگی متنوعی هستند و در مقیاس ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه کلوین اندازه گیری می شود جلب می شود. طبق گفته سازنده لامپ Westinghouse، دمای کلوین برای کاربردهای روشنایی تجاری و مسکونی در مقیاسی از ۲۰۰۰K (سفید گرم) تا ۶۵۰۰K (نور روز) کاهش می یابد:

    • لامپ ها در محدوده ۲۷۰۰K به رنگ سفید گرم هستند، برای نورپردازی اتاق نشیمن و روشنایی آشپزخانه مناسب هستند.
    • لامپ‌های بین ۳۱۰۰ تا ۴۵۰۰ هزار رنگ سفید سرد هستند، گاهی اوقات با رنگ آبی. آنها اغلب برای حمام، روشویی و نورپردازی در فضای باز استفاده می شوند.
    • لامپ هایی در محدوده ۵۰۰۰K “نور روز خنک” مینامند و بهترین استفاده را برای زیرزمین ها، گاراژها و روشنایی امنیتی دارند.

میزان نور

یکی دیگر از نکات خرید لامپ میزان نور لامپ می‌باشد. دقیقاً یک ویژگی جدید نیست. شما می توانید چراغ های LED و رشته ای با قابلیت تنظیم نور را خریداری کنید. اکثر لامپ های CFL قابل تنظیم نیستند – و این روی بسته مشخص می شود.

تجهیزات هوشمند

برخی از لامپ‌ها اکنون دارای وای‌فای یا بلوتوث هستند، به این معنی که می‌توانید آنها را روشن و خاموش کنید (یا کم نور کنید) یا حتی با یک گوشی هوشمند یا بلندگوی هوشمند آنها را به رنگ‌های مختلف تغییر دهید.

برخی از چراغ‌های فضای باز اکنون می‌توانند هنگام طلوع خورشید خاموش شوند و هنگام غروب خورشید روشن شوند.

یک نکته پایانی

لامپ ها، به ویژه لامپ های هالوژن، در تعداد قابل توجهی از اندازه ها و شکل ها هستند. خوشبختانه، لامپ گلابی شکل کلاسیک که همه ما با آن آشنا هستیم و به احتمال زیاد شما آن را تعویض می کنید، در قفسه های فروشگاه به راحتی قابل شناسایی است.

روی بسته بندی، “A19” به معنی یک لامپ اندازه و شکل استاندارد  نشان می‌دهد. اگر به چیزی غیر از یک لامپ استاندارد E26/A19 نیاز دارید و می‌خواهید سفر دیگری به راهروی لامپ ذخیره کنید، لامپی را که قصد تعویض آن را دارید با خود به فروشگاه بیاورید.

و در آخر شما می‌توانید لامپ های با کیفیت و مناسب را از فروشگاه اینترنتی می‌ارزه تهیه و در منزل خور استفاده نمایید!

پیمایش به بالا