ریسه ال ای دی و انواع آن

led-dd

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ریسه ال ای دی چیست؟

با آگاه‌تر شدن افراد در زمینه لامپ‌ها و برق مصرفی آن‌ها، بسیاری از مصرف‌کنندگان و خریداران لامپ‌های رشته‌ای قدیمی به استفاده از ریسه ال ای دی رو آورده‌اند. در سال‌های گذشته از لامپ‌های رشته‌ای در مهمانی‌ها و جشن‌ها استفاده می‌شد تا زیبایی محیط را دو برابر نمایند؛ اما این محصولات طول عمر کوتاهی داشتند و برق زیادی مصرف می‌کردند. به همین دلیل فقط در مواقع خاص از آن‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه لامپ‌های LED با مصرف کم برق و تولید گرمای بسیار نا‌چیز با تنوع رنگی و شکلی، جایگزین لامپ‌های رشته‌ای شدند. این محصولات در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

تزئین کردن محیط با استفاده از لامپ ریسه ای زرد
وبلاگ می ارزه

ریسه ال ای دی چیست؟

این محصول یک صفحه مداری با دیود ساطع‌کننده نور است که در انواع رنگ‌ها و درجه‌های روشنایی موجود است. این چراغ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و با کمک چسب‌هایی که در پشت آن‌ها وجود دارد، در هر‌جایی و به هر‌شکلی نصب می‌شوند. چراغ‌هایLED  جزو تجهیزات نوری هستند و کاربرد تزئینی دارند؛ از آن‌ها می‌توان برای روشن کردن پله‌ها، سقف‌های کاذب، لبه باغچه‌ها و… استفاده نمود. از نظر نور‌دهی انتخابی معقول هستند و مقاومت آن‌ها در حدی است که پس از مدتی نسوزند و خراب نشوند. به‌دلیل بهره‌گیری از لامپ‌های ال ای دی در تولید این محصولات، مصرف برق بسیار پایینی دارند.

نحوه کارکرد ریسه‌های ال ای دی

با کمی توجه می‌توان مسیر عبور نور و جریان برق را در آن‌ها پیدا نمود. در حقیقت در یک LED شلنگی، جریان برق از درون یک مدار بسته و لامپ عبور، و موجب روشنایی می‌شود. در یک لامپ رشته‌ای با عبور جریانی قوی‌تر و بیشتر از مفتول و رشته، نور بیشتری هم تولید می‌شود.

اگر مدار خراب یا باز باشد، هیچ برقی از مفتول و رشته عبور نخواهد کرد و در‌نتیجه هیچ لامپی روشن نمی‌شود. در اثر بالا بودن جریان برق، مفتول آب یا منفجر و می‌شود.

وبلاگ می ارزه

مدار ریسه LED

یک LED انعطاف‌پذیر معمولی از منبع ۱۲ ولت تغذیه می‌کند؛ به‌طوری‌که این میزان برای تغذیه چند LED به‌صورت سری کافی است. اتصال این لامپ‌ها به‌صورت سری بهتر و کارآمد‌تر از اتصال آن‌ها به‌صورت موازی است؛ زیرا در اتصال سری، جریان یکسان می‌تواند ۳ ال‌ای‌دی را به‌جای یکی از آن‌ها تغذیه کند.

اگر تمام لامپ‌ها از یک انتها تغذیه شوند، امکان اتصال آن‌ها به‌صورت سری هم وجود دارد. البته باید توجه نمود که ریسه اول باید جریان را برای همه لامپ‌ها حمل نماید که بعضاَ گرم شدن و از کار افتادن آن هم به وجود می آید.

انواع ریسه LED بر‌اساس کاربرد

این محصول با توجه به کارایی و مکانی که از آن‌ها استفاده می‌شود، انواع مختلفی دارد. امروزه انواع زیادی از این محصول در بازار وجود دارد که می‌توان بر‌اساس نیاز یکی از آن‌ها را انتخاب نمود.

انواع لامپ ریسه ای از نظر تک نور بودن و چند رنگ یا RGB بودن
وبلاگ می ارزه

فانتزی

این مدل یکی از پر‌طرفدار‌ترین و محبوب‌ترین مدل در میان مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. در‌واقع از آن به‌عنوان یک المان جذاب و مهم در دکوراسیون داخلی بهره می‌گیرند. اصولا مدل فانتزی در دو نوع ساده و طرح‌دار وجود دارد که نوع طرح‌دار آن در شکل‌های گوی، قلب، ستاره و… تولید می‌شود.

تزئینی میکرو

یکی دیگر از انواع ریسه ال ای دی، مدل تزئینی میکرو است. این مدل از یک سیم مفتولی بسیار نازک و چراغ‌های بسیار کوچک تشکیل می‌شود. در رنگ‌بندی متنوع و معمولا در کلاف‌های ۱۰۰ متری تولید می‌شود. به‌دلیل ظرافت و زیبایی، اغلب از این نوع برای تزئین اتاق کودک، داخل مجموعه‌ها و به‌صورت رو‌کار استفاده می‌شود.

نوع دیگر ریسه دکوراتیو، دکوراتیو موقت است که با توجه به قابلیت نصب و جمع‌آوری سریع آن را دکوراتیو موقت می نامند. از تنوع رنگی بالا و بازدهی نور فوق‌العاده بهره می‌برد که این ویژگی‌ها امکان اجرای آسان ایده‌های طراحی را به‌وجود می‌آورند.

ساختمانی

مدل ساختمانی هم جنبه تزئینی دارد و اغلب داخل آرک سقف و نمای ساختمان به‌صورت مخفی کار می‌شود. زیر‌پله‌ها و کنار نرده‌ها از دیگر موارد استفاده نوع ساختمانی است. از ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت بالا و ضد‌آب بودن اشاره نمود.

انواع ریسه ال ای دی بر‌اساس شکل ظاهری

همان‌طور که این ریسه‌ها بر‌اساس کاربرد تقسیم‌بندی می‌شوند، بر‌اساس شکل ظاهری هم در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند.

لامپ ریسه ای RGB یا چند رنگ
وبلاگ می ارزه

شلنگی

این‌گونه از تجهیزات دارای سطح مقطع گرد و به شکل شلنگ هستند؛ جنس این شلنگ‌ها پلاستیک یا PVC شفاف است. روشن و خاموش شدن آن‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود و ریموت ندارند. شلنگی اغلب در گذشته مورد‌استفاده قرار می‌گرفت. نسخه‌های قدیمی این ریسه نسبت به نسخه SMD که به تازگی به بازار عرضه شده است، مصرف انرژی بیشتری دارند. نسخه SMD دارای مصرف برق بسیار کمی است که با کمک ریموت می‌توان نور آن را تنظیم نمود. همچنین با گذشت زمان تغییری در نور این تجهیزات ایجاد نمی‌شود.

نواری

این محصولات بر‌خلاف مدل شلنگی، قطر زیادی ندارند و در عرض‌های کم و باریک تولید می‌شوند. به‌صورت توپی عرضه می‌شوند؛ اما بر روی بدنه آن‌ها مکان‌هایی وجود دارد که مصرف‌کنندگان می‌توانند متراژ مورد‌نظر خود را ببرند. تکنولوژی به‌کار رفته در ساخت این ریسه نواری، SMD است؛ دیود‌های لامپSMD چهار‌گوش‌های کوچکی هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. همچنین پشت آن‌ها چسب‌هایی وجود دارد که استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می­نماید.

نکته قابل توجه این است که مقدار برق مصرفی این تجهیزات نواری حتی از نوع ال‌ای‌دی هم کمتر است. امکان اتصال آن‌ها به ریموت و کنترل نور وجود دارد. ریموت در محیط‌هایی که دسترسی به ریسه دشوار است، بسیار کاربرد دارد؛ به‌عنوان مثال هنگام استفاده از این لامپ‌ها در نمای ساختمان، دسترسی به این تجهیز نوری سخت است.

نئون فلکسی

یکی از جذاب‌ترین انواع ریسه‌های ال­ای­دی، نئون فلکسی است. نوری که این‌گونه تجهیزات از خود ساطع می­نمایند، به‌صورت نقطه‌ای نیست و کاملا یک‌دست دیده می‌شود. از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به‌دلیل پخش نور منظم و یکسان در بسیاری از مجموعه‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال: اغلب در ساخت تابلو‌های تبلیغاتی از این ریسه‌ها بهره می‌برند.

وبلاگ می ارزه

کلام آخر

امروزه دکوراسیون داخلی به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه فضای خانه باید احساس آرامش را به شما منتقل نماید. البته محیط منزل باید در‌کنار احساس آرامش، از جذابیت خاصی برخوردار باشد. استفاده از ریسه‌های ال­ای­دی یکی از راه‌های تزئین فضا‌های مختلف خانه است. این تجهیزات در دکوراسیون داخلی کاربرد گسترده‌ای دارند. افراد می‌توانند بر‌اساس سلیقه خود از این محصول در مکان‌های مختلف بهره بگیرند. با استفاده از این تجهیزات و با پرداخت هزینه بسیار کم، می‌توانید به بهبود دکوراسیون مکان‌های مختلف کمک نمایید.

پیمایش به بالا