علت چشمک زدن لامپ های LED چیست؟

flicker-led

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه استفاده از لامپ های قدیمی و پر مصرف حبابیاز رونق افتاده و افراد به سمت استفاده از لامپ های LED و کم مصرف ترغیب شده اند.

لامپ های قدیمی و پر مصرف حبابی

از آنجایی که هر کالایی در کنار مزیت های بسیار ممکن است دارای یک یا چند مساله نیز باشد، استفاده از لامپ های LED نیز موارد و مشکلاتی را به همراه دارد.

حتما بخوانید: مزایا و معایب لامپ های LED

یکی از شایع ترین مسائلی که همواره مردم و ساکنین ساختمان ها با آن مواجه هستند،چشمک زدن لامپ ال ای دی می باشد.این لامپ ها ممکن است هنگامی که خاموش هستند شروع به چشمک زدن کنند،یا اینکه بدون دلیل مشخصی در حالتی که روشن هستند چشمک بزنند. در ابتدا باید موضوع تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی مشخص شود و پس از آن در این مقاله به صورت مختصر قرار است به علت چشمک زدن لامپ ال ای دی بپردازیم:

تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی:

همانطور که می دانید لامپ های کم مصرف لامپ های فلوئورسنت فشرده هستند. تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی در موارد مختلفی شامل بازده انرژی لامپ، طول عمر لامپ، قیمت و هزینه های لامپ و عوامل زیست محیطی و سلامتی مطرح می شود. که در مقاله های بعدی به طور مفصل به آن پرداخته می شود.

مطلب پیشنهادی: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف ۱۰ مورد

علت چشمک زدن لامپ های LED می تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد. برای رفع این مشکل در ابتدای کار باید علت چشمک زدن لامپ مشخص شده و پس از آن به دنبال رفع مشکل و پیدا کردن راه حل باشیم.از اصلی ترین علت های چشمک زدن لامپ ال ای دی در حال روشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم کشی اشتباه:

برای یک اتصال درست همیشه باید سیم نول به طور کاملا مستقیم به لامپ وصل شود. در این حالت سیم فاز باید در مسیر کلید قرار بگیرد. اگر سیم فاز مستقیم به لامپ وصل شود، ممکن است اتصال نامناسب از طریق بدنه لامپ، دیوار و سرپیچ برقرار شود و این می تواند علت چشمک زدن لامپ ال ای دی باشد.

 

سیم کشی لامپ

  • استفاده از کلید برق چراغ دار:

گاهی اوقات برای سهولت در پیدا کردن پریز برق در مواقع تاریکی از  از کلیدهای چراغ دار استفاده می کنیم. ساختار درونی این لامپ ها بر مبنای عبور جریان بسیار کم از لامپ داخل کلید و در نهایت روشن شدن لامپ می باشد. داخل بعضی از لامپ های کم مصرف ممکن است همین جریان کم به اصطلاح سبب نشتی برق و علت چشمک زدن لامپ کم مصرف باشد. به این ترتیب که مدار لامپ فعال شده و در نتیجه لامپ ال ای دی شروع به چشمک زدن می کند. حل این مشکل راهکار بسیار ساده ای دارد، به این صورت که کلید را باز کرده لامپ درون کلید را از مدار خارج کنید و پس از آن خیالتان آسوده باشد که دیگر از چشمک زدن لامپ خبری نخواهد بود.

  • استفاده از دیمر در مدار لامپ ال ای دی:

دیمر وسیله ای است که عملکرد آن شبیه به شیر آب است. به این معنی که شما می توانید با استفاده از دیمر میزان روشنایی را کم یا زیاد کنید. یکی از نکاتی که در حین استفاده از دیمر باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که هرگز نباید از دیمر برای خاموش و روشن کردن لامپ استفاده کنید. گر مقدار ولوم آن را روی صفر قرار گیرد می تواند مقدار کمی برق را از خود عبور دهد و همین مساله علت چشمک زدن لامپ ال ای دی است.


  • لامپ ال ای دی متصل به سنسور حرکتی:

با توجه به این مورد که سنسورهای حرکتی برای کارکرد صحیح نیاز به حداقل بار دارند. راه حل این مشکل استفاده از سنسور های کم بار یا نصب یک رله سوئیچ در مدار است.

لامپ ال ای دی متصل به سنسور حرکتی

  • ترانسفورماتور:

اگر از ترانسفورماتور می خواهید استفاده کنید، این مساله را در نظر بگیرید که برای اینکه مجبور نباشید به دنبال علت چشمک زدن لامپ کم مصرف بگردید حتما از ترانسفورماتورهای مخصوص لامپ ال ای دی استفاده کنید. زیرا اگر این ترانسفورماتورها مشکل کیفیت ولتاژ خروجی یا اراد در نوسان داشته باشند پدیده ی چشمک زدن لامپ رخ خواهد داد.

علت چشمک زدن لامپ کم مصرف یا ال ای دی روشن:

عمده ترین مشکل ممکن برای چشمک زدن لامپ های روشن بی کیفیت بودن لامپ و یا اینکه ممکن است عمر لامپ رو به پایان باشد. برای رفع این مشکل ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا لامپ از ابتدا چشمک می زند یا اینکه پس از مدتی شروع به چشمک زدن می کند. اگر لامپ از ابتدا چشمک می زند دلیل بر بی کیفیت بودن لامپ است. اما اگر لامپ پس از مدتی استفاده شروع به چشمک زدن کرد دلیل بر این است که عمر لامپ به پایان خود نزدیک شده است.

لامپ کم مصرف یا ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ کم مصرف یا ال ای دی خاموش:

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی شب هنگام پس از سپری کردن یک روز طولانی زمانی که برای استراحت به اتاق خواب شخصی خود می روید و چراغ را خاموش می کنید، متوجه می شوید که بدون هیچ دلیلی لامپ شروع ب چشمک زدن می کند. اگر این مشکل ذهن شما را نیز درگیر کرده است ادامه ی مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ سوالات خود را در این باره بیابید:

یکی از دلایل این اتفاق می تواند قرار داشتن لامپ ال ای دی چشمک زن قرار داشتن لامپ در یک مدار کم نور که توانایی روشن کردن لامپ به طور کامل را ندارد، اما می تواند علت چشمک زدن لامپ ال ای دی باشد.

از علت های دیگر می توان به اختصار به موارد زیر اشاره کرد:

  • خازن داخلی با توان کم شارژ شود:

زمانی که خازن‌های داخلی با توان کم شارژ می شوند، امکان دارد حالت چشمک زدن برای لامپ به‌وجود می‌آید. در زمان رسیدن به حد آستانه (threshold) لامپ پالس می‌زند تا روشن شود، اما به دلیل پایین بودن ولتاژ نمی‌تواند روشن بماند. بنابراین دوباره کم نور می‌شود. این روند مجدداً تکرار می‌شود و علت چشمک زدن لامپ ال ای دی است.

 

  • اگر ولتاژ تغذیه توسط دستگاه سوئیچینگ خاموش نشود:

بعضی اوقات علت چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش می تواند این باشد که دستگاه سوئیچینگ (سنسور PIR، سنسور نورو ) در حالت خاموش بودن لامپ، ولتاژ تغذیه را به طور کامل خاموش نکرده است.در این شرایط برخی سنسورها یا سوئیچ‌های الکترونیکی عمداً، تصادفاً، یا در نتیجه حمل قطعات، در حالت خاموش ولتاژی را در لامپ‌ها نشت می‌کنند که موجب روشن و خاموش شدن لامپ به طور منظم یا اصطلاحاً چشمک زدن می‌شود.به صورت کلی علت چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش ممکن است به خاطر ترمینال نامناسب، ترانسفورماتور نامناسب، منبع تغذیه ناقص در لامپ یا معیوب بودن آن و نوسان در شبکه برق باشد.

حل مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی:

  1. ابتدا از مناسب بودن ترانسفورماتور و یا وجود ترمینال مناسب مطمئن شوید. اگر نیاز بود آنها را تعویض کنید تا مشکل به وجود آمده رفع شود.
  2. اگر دلیل چشمک زدن لامپ کم مصرف روشن یا خاموش معیوب بودن و بی کیفیت بودن لامپ باشد، قطعاً با تعویض لامپ و جایگزین کردن آن با نوع با کیفیت مشکل رفع خواهد شد.
  3. اگر هیچ یک از دو دلیل قبلی نتوانست مشکل را رفع کند، باید به دنبال بررسی سیستم برق کشی باشید، زیرا ممکن است بر اثر نوسانات برقی شما دچار این مشکل شده باشید. در این صورت برقکار ماهر و حرفه ای می تواند به شما در راستای حل مشکل کمک کند.

 برای رفع مشکل چشمک زدن لامپ در حالت خاموش اول باید مطمئن شوید که تشخیص شما از علت این امر درست بوده است. برای اینکار ابتدا می توانید یکی از لامپ‌های LED را با لامپ رشته‌ای جایگزین کنید. بار مقاومتی اضافی یک مسیر اتلاف برای شارژ ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید با سوئیچ خاموش میزان ولتاژ موجود در سیم را بررسی کنید. به کمک موارد زیر این مشکل قابل حل است:

  • از سنسورهای دو سیمه (two-wire sensors) استفاده نکنید:

عدم استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی یا سنسورهای دو سیمه می تواند مانع چشمک زدن لامپ کم مصرف در حالت خاموش شود.این سوئیچ‌ها برای جایگزینی کلید دیواری طراحی شده‌اند و از هادی خنثی استفاده نمی‌کنند.در نتیجه به دلیل نداشتن هادی خنثی آنها به طور دائم ولتاژ کمی را در سراسر بار نشت می‌کنند تا کار کنند. در صورت عدم حل ولتاژ نشتی، مشاهده می کنیم که لامپ چشمک می زند.

  • استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی یا سنسورهای چهار-سیمه (four-wire sensors):

استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی چهار سیمه یا سنسورهایی از این نوع یکی از راه‌های جلوگیری از مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش است. این نوع سوئیچ‌ها از طریق سوئیچینگ مکانیکی یک رله داخلی کار می‌کنند که دارای کنتاکت‌هایی است که به طور کامل از سنسور PIR جدا شده‌اند. در صورت استفاده از این نوع سنسورها امکان اینکه ولتاژی درون بار نشت کند بسیار کم است. بنابراین از چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش جلوگیری می‌شود.

  • مطمئن شوید که ولتاژ تغذیه در حالت خاموش قطع است:

حتماً اطمینان پیدا کنید که سوئیچ الکترونیکی یا سنسوری که از آن برای خاموش کردن لامپ استفاده می‌کنید، در حالت خاموش بودن لامپ کاملاً بار را ایزوله کند.

  • snubber به مدار بین سوئیچ و نول اضافه کنید:

اسنابر مداری است که ولتاژ و نرخ افزایش آن را محدود می‌کند. اسنابر باید به موازات لامپ‌ها و تا حد امکان نزدیک به یکی از لامپ‌ها نصب شود (احتمالاً در خود اتصالات).

لامپ smd چیست؟

حالا می خواهیم یکی از انواع لامپ های ال ای دی که نام آن شاید کمتر به گوش شما خورده باشد را معرفی کنیم اسم این نوع لامپ اس ام دی است. گاهی اوقات ممکن است این لامپ های اس ام دی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده اند نیز دچار مشکل چشمک زدن در حالت روشن شوند. چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

الف) وجود گرد و غبار بر روی کلیدها یا سالم نبودن آنها

ب)عدم اتصال درست و کامل که ممکن است مانع رسیدن جریان به صورت صحیح به لامپ شود.

ج) وجود اضافه بار بر روی شبکه برق

نتیجه گیری بحث:

در این مقاله به مبحث مهم علت چشمک زدن لامپ های ال ای دی به طور مفصل، در حالت روشن و خاموش پرداخته شد. که با مطالعه آن می توانید به اندازه ی کامل راجع به دلایل مختلفی که می تواند باعث چشمک زدن لامپ های کم مصرف شود اطلاع پیدا کنید. اما مسئله ای که بسیار حائز اهمیت است این است که؛ حتما محصول مرغوب و با کیفیتی را در همان ابتدا با توجه به مورد مصرف انتخاب کنید. امروزه در بازار انواع مختلف لامپ های ال ای دی کم مصرف با تنوع بسیار زیاد وجود دارد. تنها نیاز است که با کمی دقت و توجه در انتخاب لامپ مورد نظر احتمال وجود چنین مشکلاتی را به حداقل برسانید.

پیمایش به بالا