اصول طراحی روشنایی محیط اداری

office-cover

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در سال‌های اخیر نورپردازی در محیط‌های مسکونی و به‌ویژه اداری اهمیت زیادی پیدا کرده است. اهمیت این موضوع در محیط‌های کاری که کارمندان ساعت‌های طولانی در حال کارند بیشتر است. چرا که هدف از نورپردازی فقط زیباسازی فضا نیست بلکه این امری است در خلق و خو و سلامت کارکنان یک مجموعه نیز تأثیر دارد.

متخصصین نورپردازی تلاش می‌کنند با استفاده از محصولات روشنایی فضای زیبا و استاندارد جهت حفظ سلامتی و بالا بردن راندمان کاری افراد در محیط اداری ایجاد کنند. شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که آنها چه نکاتی را در نظر می‌گیرند تا یک محیط استاندارد بیافرینند؟ در این مقاله به اصول و نکات مهم نورپردازی در محیط‌های اداری می‌پردازیم.

نکات مهم نورپردازی و روشنایی محیط اداری

تأثیر نور بر مغز انسان و عملکرد آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. یک نورپردازی استاندارد و مناسب به افزایش خلاقیت و نوآوری کارمندان کمک شایانی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام طراحی روشنایی محیط اداری و انتخاب منبع نور برای دفاتر کاری این فاکتورها را در نظر بگیرید:

مطلب مرتبط: روشنایی مناسب محل کار برای افزایش کیفیت کار

بهره‌گیری از نور طبیعی

جهت‌گیری به سمت خورشید یکی از نکات مهم در معماری است. این اصل در نورپردازی محیط هم باید در نظر گرفته شود. استفاده از نور طبیعی در محیط اداری علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی به بهره‌وری کارکنان کمک می‌کند و از تاری دید و سردرد جلوگیری می‌کند.

در نورپردازی یک محیط اداری، میز کار را در نزدیکی نقاط نورگیر قرار دهید. اگر منبع نور طبیعی در دسترس ندارید از لامپ‌های ال ای دی‌ با دمای۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کلوین استفاده کنید.

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور شاخص دیگری است که در نورپردازی اداری اهمیت ویژه دارد. این شاخص با درجه کلوین سنجیده می‌شود. دمای رنگ نور از یک طیف رنگی گرم با رنگ‌های زرد و قرمز تا رنگ‌های سرد مثل آبی و سفید تشکیل شده است.

رنگ نور در حالات روحی کارکنان یک محیط اداری تأثیر دارد. اما اینکه کدام طیف رنگی مناسب محیط کار است به نوع فضای کاری بستگی دارد. دمای رنگ نور مناسب دفاتر اداری، حدود ۴۵۰۰ کلوین است که به اسم نور طبیعی یا یخی شناخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه رنگ نور مناسب هر محیط را انتخاب کنیم؟

سوسو زدن

استفاده از چراغ‌های سوسو زن یا در اصطلاح فلیکردار باعث خستگی چشم و سردرد افراد در یک محیط اداری می‌شود. هنگام انتخاب منبع روشنایی برای دفتر اداری باید چراغی را انتخاب کنید که فلیکر آن زیر ۸ درصد باشد.

شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ یا CRI نیز باید هنگام خرید چراغ اداری در نظر گرفته شود. شاخص نمود رنگ، معیاری است که میزان واقعی بودن رنگ‌ها توسط منبع نور را نشان می‌دهد. هرچه این شاخص به عدد ۱۰۰ نزدیکتر باشد به این معنی است که شما رنگ‌ها را شبیه‌تر به رنگ نور طبیعی خورشید می‌بینید. توصیه می‌شود هنگام خرید چراغ برای محیط اداری چراغ‌هایی با شاخص نمود رنگ ۸۰ تا ۱۰۰ انتخاب کنید.

عدم ایجاد خیرگی

شاخص  UGRمعیاری برای نشان دادن تابش خیره‌کننده چشم است. عواملی مثل تکنولوژی ساخت لامپ، موقعیت نسبت به کاربر و ویژگی‌های فیزیکی یک محیط روی این شاخص اثر می‌گذارند. معمولاً در دفاتر کاری افراد به دلیل فشار کاری و خیرگی به کامپیوتر و موبایل دچار سردرد و چشم درد می‌شوند. به همین دلیل در چنین فضاهایی باید منبع روشنایی‌ نصب شود که شاخص خیره‌کنندگی آن از عدد ۱۹ بیشتر نباشد.

توجه به زمان و محدوده روشنایی

در نورپردازی محیط اداری باید ساعت‌های کاری و محدوده استفاده از روشنایی در نظر گرفته شود. اکثریت محیط‌های اداری در بازه زمانی روز فعالیت می‌کنند که نور طبیعی خورشید هم موجود است.

به همین منظور توصیه می‌شود از چراغ‌های دیمردار استفاده کنید تا در ساعات پایانی روز که هوا تاریک می‌شود نور را افزایش دهید. با این کار در مصرف انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

شدت روشنایی

منظور از شدت روشنایی، میزان شار نوری است که به واحد سطح تابیده شده و بر اساس لوکس (لومن بر متر مربع) محاسبه می‌شود. شدت روشنایی در محیط‌های کاری با خستگی و عدم تمرکز ارتباط مستقیم دارد. درنتیجه هنگام نورپردازی بخش‌های مختلف یک اداره باید میزان لوکس استاندارد را در نظر گرفت. برای مثال در محیطی که کارمندان با کامپیوتر و یا کارهای نوشتنی سر و کار دارند، شدت نور مناسب حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰ لوکس است.

زاویه پخش نور

زاویه پخش نور از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. به طور کلی می‌توان گفت چراغ‌های با زاویه کمتر برای نورپردازی تزئینی و تأکیدی و چراغ‌های با زاویه بازتر برای روشنایی عمومی مناسب است.

یکنواختی نور

یکنواخت بودن تابش نور در بخش‌های مختلف یک دفتر کار اهمیت ویژه دارد. در نورپردازی اداری توزیع نور باید به گونه‌ای باشد که هیچ قسمتی کمتر از قسمت دیگری روشن نباشد، زیرا عدم یکنواختی نور تأثیر منفی بر سلامت کارکنان دارد.

رعایت استاندارد نورپردازی

امروزه با وجود روش‌ها و تجهیزات نورپردازی متنوع در بازار استاندارد بودن روشنایی اداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. رعایت کردن اصل تعادل نیز در نورپردازی مهم است. ایجاد نور کم یا بیش از اندازه مضراتی در پی دارد که سلامت محیط کاری را به خطر می‌اندازد. به همین سبب باید از متخصصین نورپردازی کمک گرفت تا با به کارگیری روش‌های صحیح و تجهیزات مناسب یک نورپردازی استاندارد داشت.

مطلب پیشنهادی: میزان مناسب روشنایی محیط چقدر است؟

انتخاب چراغ مناسب

نورپردازی انواع مختلفی دارد و هر بخش یک محیط کاری چراغ مخصوص به خود را لازم دارد. اما در قیاس بین چراغ‌های بازار، چراغ‌های ال ای دی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. لامپ‌های ال ای دی از نظر شکل و ابعاد تنوع بالایی دارند و از همه مهم‌تر کم‌مصرف هستند و سال‌های سال بدون افت کیفیت عمر می‌کنند. 

محل نصب لامپ‌

انتخاب محل قرارگیری چراغ‌ها یکی دیگر از نکات مهم نورپردازی است. محل نصب چراغ‌ها در پخش یکنواخت نور و هم از نظر ایمنی اهمیت دارد. در فضاهایی با سقف بلند بهتر است از پنل‌های سقفی آویز استفاده کرد تا فاصله چشمه نور تا میزهای کار کمتر ‌شود. در فضاهایی با سقف کوتاه، نیز می‌توان از نورهای مخفی استفاده کرد.

جمع‌‌بندی

نورپردازی اداری علاوه بر حفظ زیبایی محیط اداری در سلامت کارکنان و افزایش راندمان کاری مؤثر است. به همین سبب توصیه می‌شود به نکات مهم نورپردازی و روشنایی اداری که در این مقاله درباره آن‌ صحبت کردیم عمل کنید. برای خرید تجیهزات استاندارد و با ضمانت نیز می‌توانید به فروشگاه می‌ارزه سر بزنید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توان دریافت نور را در فضای اداری افزایش داد؟

استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای در افزایش نور مؤثر است. همچنین قرار دادن میز کار در کنار پنجره‌های اصلی و نورگیر تأثیر به‌سزایی دارد.

در نورپردازی محیط اداری از چه چراغ‌هایی استفاده کنیم؟

انتخاب چراغ به عوامل مختلفی مثل نوع فضا، میزان روشنایی لازم، نوع نصب و متریال سقف و طراحی ساختمان بستگی دارد. شما می‌توانید بسته به این موارد انواع چراغ‌های خطی، ریلی، توکار یا روکار را تهیه کنید.

میزان روشنایی در نورپردازی دفتر اداری چقدر باید باشد؟

روشنایی مورد نیاز در دفتر اداری بسته به نوع کار و میزان تمرکز لازم متغیر است؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت ۵۰۰ لوکس عدد مناسبی است.

از کجا چراغ‌ مناسب محیط اداری بخریم؟

برای خرید چراغ‌های اداری و سایر محصولات روشنایی استاندارد و با ضمانت گارانتی می‌توانید به فروشگاه می‌ارزه سر بزنید. کافیست وارد سایت شوید و محصولتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و آن را جلوی در منزل تحویل بگیرید.

 

پیمایش به بالا