انواع هالوژن

Halogen-types-ezgif.com-jpg-to-webp-converter

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لامپ هالوژن چیست؟

اگر وارد یک فروشگاه الکترونیکی شوید با انواع مختلفی از لامپ‌ها مواجه می‌شوید. یکی از این مدل‌ها لامپ‌های هالوژن هستند که شکل و فرم متفاوتی دارند. در ساخت این نوع لامپ‌ از گاز هالوژن استفاده می‌شود. لامپ‌های هالوژن نمونه‌های سنتی و نمونه‌های مدرن ال ای دی دارند. نوع ال ای دی آنها مصرف برق کمی دارد و به دلیل تنوع رنگی، طول عمر و راندمان بالا جزو محصولات پرفروش بازار است.

لامپ‌های هالوژن روی دیوار، کف و سقف نصب می‌شوند. از این نوع لامپ در نورپردازی محیط‌های مختلف از جمله منزل، فروشگاه، ساختمان اداری و… استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی انواع لامپ هالوژن و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

انواع لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن کاربردهای مختلفی دارند و در نمونه‌های متنوع تولید می‌شوند. نمونه مدرن این لامپ‌ها از نظر فناوری ساخت به سه نوع تقسیم می‌شود:

لامپ هالوژن LED

نوع اول لامپ هالوژن لامپ‌های ال ای دی هستند. این لامپ‌ها از دیودهای نورافشان ساخته شده که با قرارگیری در کنار هم باعث ایجاد ایجاد جریان الکتریکی و درنتیجه نور تولید می‌شوند. تعداد دیودهای به کار رفته در لامپ ال ای دی با نوردهی آن ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر هرچه تعداد دیودها بیشتر باشد نوردهی لامپ هالوژن بیشتر است.

از لامپ‌های هالوژن led در دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این لامپ‌ها مصرف برق کم و تولید نور باکیفیت است.

لامپ هالوژن COB

لامپ‌های هالوژن سی او بی از یک مجموعه چیپ‌های الکترونیکی جایگذاری شده بر روی برد ساخته می‌شوند. این نوع لامپ‌ها به دلیل مصرف برق کم و طراحی زیبایی که دارند برای نصب توکار و دکوراسیون داخلی مناسب هستند. از لامپ‌های هالوژن COB برای روشنایی منازل و محیط‌های کاری به‌ویژه فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

لامپ هالوژن SMD

یکی دیگر از انواع هالوژن، لامپ‌های SMD هستند که با فناوری اس ام دی ساخته می‌شوند. این نوع لامپ از چیپ‌های ال ای دی تشکیل شده که با سیم‌های نازک به هم وصل شده‌اند. از لامپ اس ام دی برای ساخت تجهیزات روشنایی و نورپردازی در دکوراسیون استفاده می‌شود. دلیل محبوبیت هالوژن‌ SMD مقرون به‌صرفه بودن و طول عمر بالای آنهاست.

تفاوت انواع لامپ هالوژن از نظر بهره‌وری نور

به راحتی نمی‌توان گفت بهترین لامپ هالوژن کدام یکی است، زیرا هر کدام از این لامپ‌ها مزایای خودشان را دارند. اگر بخواهیم آنها را از نظر نور بررسی کنیم می‌توان گفت لامپ‌های COB و SMD هر دو از مجموعه‌ای لامپ ال ای دی کوچک ساخته شده‌اند، با این تفاوت که لامپ COB از لامپ‌های ال ای دی فشرده‌تری ساخته شده و نور آن کارآمدتر است.

تفاوت در کنترل رنگ تفاوت دیگر لامپ‌های COB و SMD است. در لامپ SMD قابلیت کنترل رنگ و ایجاد رنگ‌های مختلف وجود دارد، در حالی که در لامپ COB هر کدام از چیپ‌ها فقط یک عدد رنگ تولید می‌کنند.

در یک مقایسه کلی بین سه نوع لامپ هالوژن می‌توان گفت از لامپ COB نور را واضح‌تر ساطع می‌کند و پرتاب نور مستقیمی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای روشن کردن فضاهای بزرگ از این نوع لامپ استفاده کنید. لامپ‌های SMD نیز شدت نوری بیشتری دارند و برای محیط‌های فاقد نور طبیعی مناسب هستند.

[product_name name=”هالوژن ال ای دی 5 وات افراتاب مدل AFRA-S-0501″]

انواع قاب هالوژن

لامپ‌ هالوژن قاب هم دارد که به صورت تکی یا چندتایی به فروش می‌رسد و جلوه زیبایی به محیط می‌دهد. این قاب‌ها در رنگ‌های مختلف سفید، طلایی، نقره‌ای، برنز، قرمز، سبز، آبی و… در بازار به فروش می‌رسند. قاب‌های هالوژن انواع مختلفی دارند:

قاب آلومینیوم

این نوع قاب‌ از فلز آلومینیوم ساخته می‌شود و برای محیط باز و مرطوب مناسب است.

قاب ورق

نوع دیگری از قاب‌ها از ورق‌های نازک ساخته می‌شوند و نسبت به دیگر مدل‌ها قیمت کمتری دارد.

قاب کریستالی

در ساخت این نوع قاب از کریستال استفاده می‌شود و بازتاب نور در آنها حالت درخشندگی دارد.

قاب دایکاست

قاب دایکاست در برابر حرارت و گرما مقاوم است و طول عمر بالایی دارد.

قاب پلاستیکی

قاب پلاستیکی یا همان ABS به دلیل طول عمر بالا و کیفیت خوب از پرفروش‌ترین قاب‌های موجود در بازار است. جنس آن ضخیم بوده و  در برابر حرارت مقاوم است.

مزایای لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن یکی از محصولات پرطرفدار در صنعت روشنایی به حساب می‌آیند. دلیل این محبوبیت مزایایی است که این نوع لامپ دارد:

– ابعاد کوچک

– نور باکیفیت

– قابلیت کنترل کردن نور

– مصرف برق پایین

– قیمت ارزان

معایب لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن در کنار مزایایی که دارند معایبی هم دارند. مهم‌ترین این معایب عبارتند از:

– حساسیت بالا

– مصرف انرژی ناکارآمد

– غیر قابل رؤیت بودن اجزا

– تولید گازهای سمی درون لامپ

قیمت لامپ هالوژن

لامپ‌ هالوژن سقفی با قیمت‌های متفاوت در بازار و فروشگاه‌های‌ اینترنتی به فروش می‌رسد. دلیل این تفاوت قیمت ویژگی‌هایی مثل نوع لامپ، ابعاد، کیفیت و جنس، قاب، برند سازنده، ضمانت گارانتی و… است.

[product_name name=”هالوژن لنزدار 7 وات SMD با سرپیچ 10 GU10″]

سؤالات متداول

تفاوت لامپ رشته‌ای و هالوژن چیست؟

لامپ‌ رشته‌ای و هالوژن هر دو از نوع لامپ‌های تخلیه گاز هستند که در ساخت آنها از رشته تنگستن برای ساخت نور استفاده شده است. بارزترین تفاوت لامپ هالوژن و رشته ای این است که هالوژن‌ها از نظر طول عمر، مصرف انرژی بهینه و کیفیت نور عملکرد بهتری دارند.

 

لامپ هالوژن در چه رنگ‌هایی موجود است؟

لامپ‌های هالوژن در انواع رنگی و بدون رنگ در بازار موجود است. رایج‌ترین رنگ‌های لامپ هالوژن رنگ آبی، سبز، قرمز، کهربایی و.. است.

 

از کجا لامپ هالوژن بخریم؟

برای خرید لامپ هالوژن و اطلاع از لیست قیمت‌ها وارد فروشگاه می‌ارزه شوید. می‌ارزه یک فروشگاه اینترنتی است که بهترین محصولات موجود در بازار را با قیمت مناسب و در زمان کوتاه به دست شما می‌رساند.

 

 

 

 

 

 

پیمایش به بالا