راهنمای خرید بهترین لامپ هالوژن

Halogen-ezgif.com-jpg-to-webp-converter

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

امروزه لامپ‌های متنوعی با فناوری‌های گوناگون و در شکل‌های متفاوت در بازار به فروش می‌رسد. یکی از این محصولات لامپ‌های هالوژنی است که کاربرد زیادی دارند. لامپ‌های هالوژنی اگرچه ظاهری شبیه لامپ‌های قدیمی دارند اما با فناوری جدید و پیشرفته ال ای دی ساخته می‌شوند.

در این مطلب می‌خواهیم به سراغ لامپ‌های هالوژنی برویم و بعد از بررسی انواع آن، نکات مهمی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید را به شما بگوییم. اگر قصد خرید بهترین مارک هالوژن را دارید و نمی‌دانید کدام برند را انتخاب کنید با ما همراه باشید.

لامپ هالوژن چطور کار می‌کند؟

لامپ‌های هالوژنی بی‌شباهت به لامپ‌های رشته‌ای قدیمی نیستند اما با فناوری متفاوتی تولید می‌شوند و نسبت به لامپ‌های قدیمی بهره‌وری بیشتری دارند. ساختار داخلی لامپ‌ هالوژن از رشته‌هایی از جنس تنگستن تشکیل شده است. این رشته نازک و فشرده در پوشش کوارتز قرار دارد. محفظه لامپ را گازی مثل آرگون و مقداری گازهای هالوژن مثل ید و برم پر می‌کند. زمانی که جریان برق وارد این لامپ می‌شود، گاز هالوژن باعث داغ شدن سیم تنگستن شده و نور سفید رنگی را تولید می‌کند.

انواع لامپ هالوژن جدید از نظر فناوری ساخت

لامپ‌های هالوژن را از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند:

لامپ هالوژن LED

لامپ‌ هالوژن LED از مجموعه‌ای دیود نورافشان تشکیل شده‌ که با قرار گرفتن در کنار هم و اتصال به جریان الکتریکی نور تولید می‌کنند. هرچه تعداد این دیودها بیشتر باشد، نوردهی بیشتر است.

از مزیت‌های این لامپ می‌توان مصرف کم انرژی، سازگاری با محیط زیست، طول عمر زیاد، طیف رنگی متنوع و عدم تولید گرما را نام برد.

لامپ‌ هالوژن COB

لامپ‌های COB بر اساس نوع پیشرفته‌ای از فناوری ال ای دی ساخته می‌شوند. این لامپ‌ها از یک مجموعه چیپ تشکیل شده که روی یک برد نصب شده و نقطه نورانی را شکل می‌دهند. از این نوع لامپ‌ هالوژن برای طراحی دکوراسیون و نورپردازی متمرکز استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزیت‌های لامپ هالوژن COB، راندمان بالا، شدت نور بالا، کاهش مصرف انرژی، تولید گرمای کمتر و طول عمر زیاد است. عیب مهم آنها نیز محدود بودن طیف رنگی آنهاست.

لامپ‌ هالوژن SMD

این نوع لامپ هالوژن با تکنولوژی SMD تولید می‌شود. مجموعه‌ای از چیپ‌های ال‌ای‌دی که با سیم به هم متصل شده‌اند در کنار هم لامپ اس ام دی را تشکیل می‌دهند. لامپ SMD نیز مانند لامپ‌های LED و COB کم‌مصرف بوده و به دلیل نور باکیفیتی که دارد استفاده از آن برای طراحی دکوراسیون‌ مقرون‌به‌صرفه است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت لامپ LED و SMD چیست؟

از مزایای این نوع لامپ هالوژن می‌توان به تولید نور یکنواخت، کنترل زاویه تابش نور، عدم تولید گرمای زیاد، عدم افت نور و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. همچنین امکان ساخت آنها در سایزهای کوچک وجود دارد که آنها را به انتخابی مناسب برای کارهای ساختمانی تبدیل می‌کند.

کاربردهای لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن در ابعاد و شکل‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد. این لامپ‌ها به دلیل مزایایی مثل کیفیت نور بالا در محیط‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. لامپ‌های هالوژن در نورپردازی و دکوراسیون محیط‌هایی مثل ساختمان‌های مسکونی و اداری، ویلا، انواع فروشگاه‌، کابینت آشپزخانه، راهرو و به‌ویژه در سقف‌های کاذب کاربرد دارند. خرید و نصب بهترین هالوژن سقفی یکی از انتخاب‌هایی است که زیبایی دکوراسیونتان را دو چندان می‌کند.

مزایا و معایب لامپ هالوژن

از مهم‌ترین مزایای لامپ هالوژن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •  تولید نور باکیفیت و یکنواخت
  •  تنظیم درجه نور
  •  تنوع ابعاد به خصوص ابعاد کوچک
  •  قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه

هر نوع لامپی در کنار مزایا، معایب خاص خودش را هم دارد. پرتکرارترین معایب گزارش شده برای لامپ‌های هالوژن قدیمی عبارتند از:

  •  محدودیت رنگ
  •  حساسیت لامپ
  •  وجود گاز سمی در لامپ
  •  امکان انفجار و ‌پرتاب خرده شیشه
  •  حرارت بالای سطح لامپ

نکات مهم هنگام خرید لامپ هالوژن

متخصصین صنایع روشنایی توصیه می‌کنند در زمان انتخاب و خرید لامپ‌های هالوژن این فاکتورها را در نظر بگیرید:

شدت نور

هنگام انتخاب بهترین لامپ هالوژن سقفی باید به شدت نور آن توجه کنید. این فاکتور با استفاده از واحد لومن سنجیده می‌شود. به طور معمول شدت نور لامپ‌های هالوژن بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لومن است. میزان شدت نور لامپ به تعداد و نوع ال ای دی‌های آن بستگی دارد. به عبارت دیگر هرچه تعداد ال ای دی‌ها بیشتر باشد، میزان نور ساطع شده بیشتر خواهد بود.

دمای رنگ

دمای رنگ از جمله فاکتورهایی است که در زمان خرید لامپ هالوژن باید به آن توجه کنید. هر چقدر عدد دمای رنگ پایین باشد، رنگ لامپ گرم‌تر و زردتر است و هرچه این عدد بالاتر باشد رنگ لامپ سردتر و سفیدتر است. اگر دمای رنگ لامپ شما به عدد ۵۵۰۰ کلوین نزدیک باشد نور خروجی لامپ سفیدتر خواهد بود.

توان و مصرف انرژی

توان دستگاه‌های الکتریکی را با واحدی به نام وات می‌سنجند. لامپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هرچه توان یک لامپ بالاتر باشد انرژی مصرفی آن نیز بالاتر است. به طور معمول لامپ‌های هالوژن توان مصرفی کمی دارند.

بهترین برندهای موجود در بازار

انتخاب بهترین برند لامپ هالوژن یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید لامپ هالوژن باید به آن توجه کنید. انتخاب یک برند خوب ریسک خرابی لامپ را کمتر می‌کند چرا که برندهای نام‌آشنا همواره تلاش می‌کنند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کنند. در ادامه لیستی از بهترین برندهای موجود در بازار را معرفی خواهیم کرد. 

افراتاب

برند افراتاب یکی از برندهای نام‌آشنای بازار روشنایی است. لامپ‌های هالوژن افراتاب جزو محبوب‌ترین لامپ‌ها هستند. این لامپ‌ها در توان‌های مختلف تولید شده و کیفیت بالایی دارند. تنوع بالا و قیمت مقرون به‌صرفه از جمله دلایل محبوبیت این برند در بین مصرف‌کنندگان است.

نور

برند نور جزو قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه محصولات روشنایی است. تخصص این برند تولید لامپ‌های متنوع است. لامپ‌های هالوژنی برند نور کیفیت نور بالایی دارند و علاوه بر تنوع توان‌ و شکل‌، دارای گارانتی هجده ماهه نیز هستند.

پارس لایت

یکی از معتبرترین برندهای صنعت روشنایی برند پارس لایت است. محصولات این برند کیفیت بالایی دارند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته می‌شوند. لامپ‌های هالوژن برند پارس لایت گارانتی نیز دارند و در صورت بروز مشکل و خرابی تعمیر می‌شوند.

آریاترانور

آریاترانور یکی از برندهای معروف تولیدکننده لامپ هالوژنی است. لامپ‌های این برند با تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شوند و علاوه بر ظاهر شکیل، کارایی مطلوبی نیز دارند. این لامپ‌ها نور باکیفیت و عمر طولانی دارند و گرمای زیادی هم تولید نمی‌کنند.

یکتا افروز

در چند سال‌ اخیر لامپ‌های هالوژن یکتا افروز جزو بهترین مارک‌های موجود در بازار شناخته شده است. محصولات این برند باکیفیت بوده و طیف رنگی متنوعی دارد. لامپ‌های هالوژن یکتا افروز از نظر مصرف انرژی در رده انرژی A+ قرار دارند. طراحی ساده و قیمت مناسب از دیگر مزیت‌های این برند خوش‌نام است.

پارس شعاع توس

پارس شعاع توس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ایرانی محصولات روشنایی است. این برند تلاش می‌کند محصولات باکیفیت و سازگار با محیط زیست را روانه بازار کند. لامپ‌های هالوژن پارس شعاع توس قیمت مناسبی دارند و دارای ضمانت پس از خرید هستند.

پارس شهاب

یکی دیگر از برندهای مطرح در حوزه محصولات روشنایی برند پارس شهاب است. محصولات این برند از تنوع بسیار خوبی برخوردارند و امتیازاتی مثل استاندارد ملی ایران، استاندارد CE اروپا و استاندارد RoHS را دارند. همچنین لامپ هالوژن برند پارس شهاب گارانتی دوازده ماهه دارند.

عوامل اثرگذار بر قیمت لامپ هالوژن

هالوژن‌های موجود در بازار قیمت‌های مختلفی دارند. دلیل این تفاوت قیمت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که قیمت یک لامپ هالوژن را تعیین می‌کند. از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت لامپ هالوژن باید به شرکت سازنده، نوع لامپ، ابعاد، فریم‌دار بودن یا نبودن، نوع رادار استفاده شده، مقدار روشنایی و توان لامپ اشاره کرد.

 

سخن پایانی

از چند سال گذشته تاکنون لامپ‌های هالوژن یکی از لامپ‌های پرکاربرد در بازار بوده است. در این مطلب تلاش کردیم نکات مهمی که در زمان خرید لامپ هالوژن باید در نظر بگیرید را در راهنمای خرید لامپ هالوژن ارائه کنیم. بهترین برندهای موجود در بازار را نیز معرفی کردیم تا خریدی مطمئن داشته باشید. اگر در زمینه خرید لامپ هالوژن یا سایر محصولات روشنایی سؤالی داشتید با پشتیبانی می ارزه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

از کجا لامپ هالوژن بخریم؟

پیشنهاد ما به شما فروشگاه اینترنتی می‌ارزه است. لامپ‌های هالوژن باکیفیت و همچنین سایر محصولات روشنایی در این فروشگاه به فروش می‌رسد. خرید از می‌ارزه یک خرید راحت و بی‌دغدغه است و سفارش آنلاین شما کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شود.

هنگام خرید لامپ هالوژن به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان انتخاب و خرید بهترین لامپ هالوژن باید عواملی مثل میزان و شدت نور، دمای رنگ لامپ، توان لامپ و مصرف انرژی آن را در نظر بگیرید.

بهترین نوع لامپ هالوژن کدام است؟

مهم‌ترین تفاوت‌ بین لامپ‌های SMD و COB میزان نوردهی و مصرف انرژی آنهاست. تولید نور در لامپ‌های COB واضح‌تر و شفاف‌تر است. همچنین نفوذ نور در آنها بیشتر است و در ارتفاع بالا عملکرد بهتری دارند.

توانایی کنترل و ایجاد رنگ‌های مختلف در این نوع لامپ وجود دارد که لامپ‌های SMD این قابلیت را ندارند. اما مزیت مهم لامپ‌های SMD انعطاف‌پذیری بالاست و برای روشنایی خانه انتخاب مناسبی هستند.

پیمایش به بالا