پروژکتور ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

پروژکتور های ال ای دی در کجا استفاده میشوند؟|درباره ی پروژکتور های LED

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پروژکتور ال ای دی چیست؟

پروژکتور ال ای دی یک محصول روشنایی است که با جدیدترین فناوری روز تولید می‌شود. در ساخت این نوع پروژکتور از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می‌شود. پروژکتورهای ال ای دی جایگزین خوبی برای منابع نوری نسل قدیم هستند زیرا؛ کم‌مصرف هستند، گرمای کمی تولید می‌کنند و طول عمر بالایی دارند.

علاوه بر این، پروژکتورهای LED قدرت و شدت بالایی دارند و برای تأمین روشنایی محیط‌های بزرگ و وسیع مثل کارخانه، معابر، استادیوم، ساختمان‌های تاریخی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب به معرفی انواع پروژکتور ال‌ ای ‌دی و راهنمای خرید این محصول می‌پردازیم.

 

کاربرد پروژکتور ال ای دی

پروژکتورها کاربردهای زیادی دارند و در محیط‌های مختلفی نصب می‌شوند. متداول‌ترین کاربرد پروژکتور LED عبارتند از:

    – روشنایی بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی

    – روشنایی فضاهای باز و وسیع مثل تالار، پارک و معابر

    – تزیین نمای بیرونی ساختمان‌

    – برجسته‌سازی آثار و بناهای تاریخی

    – روشنایی بنادر و ساحل‌ها

    – نورپردازی پل‌ها و تونل‌ها

    – روشنایی محیط‌های صنعتی مثل کارخانه‌، انبار و کارگاه‌

    – محیط‌های ورزشی سرپوشیده یا روباز مثل ورزشگاه و زمین بازی

[product_name name=”نورافکن 150 وات افراتاب”]

انواع پروژکتور ال ای دی

امروزه انواع مختلف پروژکتور در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. در یک تقسیم‌بندی کلی پروژکتورها به سه دسته ال ای دی، اس ام دی و سی او بی تقسیم می‌شوند: 

پروژکتور LED

پروژکتور ال ای دی که به نام  نورافکن‌ LED هم شناخته می‌شود یکی از انواع چراغ پرنور است که در محیط‌های بیرونی نصب می‌شود. این محصول نسل جدیدی از پروژکتورهاست که در آن از لامپ‌های ال ای دی استفاده شده است. این نوع پروژکتورها طول عمر بالا و مصرف برق کمی دارند و به همین جهت بسیار محبوبند.

در سالهای اخیر، رفته‌رفته فناوری ساخت پروژکتور ال ای دی پیشرفت کرد و نمونه‌های کامل‌تر آن به نام پروژکتورهای اس ام دی و سی او بی وارد بازار شد.

پروژکتور SMD

SMD مخفف Surface Mounted Device است که به معنی مجموعه ال ای دی‌هایی است که روی یک سطح قرار گرفته‌اند. در این نوع پروژکتور، تراشه‌های LED به صوردت دائمی در یک صفحه مدار چاپی قرار می‌گیرند. از پروژکتورهای اس ام دی برای تأمین روشنایی محیط‌های وسیع استفاده می‌شود و مقرون به‌صرفه نیز هست. پروژکتورهای SMD شباهت زیادی به نوع COB دارند اما از آنجایی که با وات کمتر، نور بیشتری تولید می‌کنند محبوبیت بیشتری دارند.

پروژکتور‌ COB

COB مخفف CHIP ON BOARD به معنی تراشه‌های نصب شده روی یک بورد است. در تکنولوژی ساخت پروژکتور سی او بی از چیپ‌های متمرکز شده با ابعاد کوچک و قدرت زیاد استفاده می‌شود.  COBنیز مشابه SMD است و هر دو از ال ای دی ساخته شده‌اند، با این تفاوت که تعداد ال ای دی‌های آن بیشتر است. با این نوع طراحی COB ها مانند پنلی با نور یکنواخت اما SMD ها مانند مجموعه‌ای از چراغ‌های کوچک به نظر می‌رسند.

پروژکتورهای LED براساس نوع نصب نیز به چند نوع آویز، دیواری، سقفی و روی پایه تقسیم‌بندی می‌شوند.

مزیت پروژکتور ال ای دی

اگر با توضیحاتی که گفته شد هنوز برای خرید پروژکتور ال ای دی تردید دارید، در ادامه مهم‌ترین مزایای این نوع پروژکتور را بررسی می‌کنیم:

    – صرفه‌جویی در مصرف انرژی

    – نور باکیفیت و درخشان

    – طول عمر طولانی

    – خروجی لومن بالا

    – قابلیت اتصال به رایانه و تلفن همراه هوشمند

    – مقاوم در شرایط جوّی نامناسب

    – قابلیت نصب در فضای باز

    – عدم ایجاد گرمای زیاد

    – بهره‌وری بالا و عدم نیاز به تعمیر

    – وزن سبک

    – روشن شدن سریع

    – عدم انتشار طول موج‌ مضر و گاز سمی

    – سازگار با محیط زیست

[product_name name=”وال واشر 3 وات dazzle”]

نکات مهم در خرید پروژکتور ال ای دی

پروژکتور‌های موجود در بازار انواع و توان‌های متفاوتی دارند. این ممکن است باعث شک شما در انتخاب پروژکتور مناسب باشد. برای اینکه یک محصول متناسب و باکیفیت تهیه کنید به این ویژگی‌ها توجه کنید:

قاب و بدنه

جنس قاب و بدنه پروژکتورها از متریال مختلفی مانند مس، استیل ضدزنگ، آلومینیوم و… ساخته می‌شود و رنگ‌های متنوعی نیز دارند. این فاکتور را با توجه به نوع و طراحی محیط نصب مشخص کنید. بهتر است برای فضاهای باز و مرطوب محصولی با قاب آلومینیوم یا استیل بخرید.

محل نصب

در زمان انتخاب نورافکن باید محل نصب و محیط مورد نظرتان را در نظر بگیرید. پروژکتوری که انتخاب می‌کنید باید متناسب با محیط باشد. به عنوان مثال پروژکتورهایی که در فضای آزاد نصب می‌شوند باید ایمن و مقاوم‌تر باشند.

توان و لومن

در انتخاب یک پروژکتور باید توان و لومن مورد نیازتان را مشخص کنید. منظور از توان یک محصول، میزان برقی است که مصرف می‌کند. هرچه توان یک پروژکتور ال ای دی بیشتر باشد، نور بیشتری منتشر می‌کند. شدت روشنایی یا لومن نیز در نور تولیدی پروژکتور مؤثر است. هرچه شدت روشنایی بیشتر باشد، چراغ پرنورتر است. شما باید با در نظر گرفتن متراژ محیط، وات و تعداد پروژکتورهای لازم محصولتان را انتخاب کنید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در یک توان مشابه، نوع اس ام دی در مقایسه با سی او بی و ال ای دی ساده روشنایی بیشتری به همراه دارد.

دمای رنگ

دمای رنگ فاکتوری است که رنگ نوری که منبع نور می‌تابد را تعیین می‌کند. دمای رنگ نور هر محصول روی آن درج می‌شود. دمای رنگ پروژکتور با واحدی به نام کلوین مشخص می‌شود.

انتخاب رنگ سلیقه‌ای است اما باید آن را با توجه به محیط مورد نظر انتخاب کنید. دو نوع رنگ نور سفید (مهتابی) و زرد (آفتابی) از دیگر رنگ نورها پرکاربردتر است. در صورتی که دمای رنگ تا 2700 کلوین باشد، نور زرد است و اگر تا 6500 کلوین باشد، مهتابی است. علاوه بر اینها نیز نورافکن‌ها در رنگ‌های سبز، آبی، بنفش، زرد، قرمز و… در بازار موجود است.

درجه حفاظت یا  IP

درجه حفاظت یا آی پی درج شده روی محصول، میزان مقاومت آن را در برابر عوامل خارجی نشان می‌دهد. هرچه مقدار IP پروژکتور بزرگتر باشد، مقاومت آن بیشتر است. در میزان خرید باید محل نصب و درجه حفاظت مناسب را بررسی کنید. اگر می‌خواهید پروژکتور را در فضای باز نصب کنید، باید محصولی با IP بالای 60 خریداری کنید تا در شرایط جوّی مختلف از جمله رطوبت، برف و باران و گرد و غبار مقاوم باشد. انواع چراغ پارکی پروژکتوری از این درجه حفاظت برخوردار هستند.

بهره‌وری

منظور ما از بهره‌وری، بازده انرژی پروژکتور است که با واحد لومن بر وات سنجیده می‌شود. در صورتی که بهره‌وری یک پروژکتور 100 لومن بر وات باشد، به این معنی است که 100 واحد نوری در یک وات ایجاد می‌کند. پروژکتوری بخرید که دارای حداقل بهره‌وری 100 لومن بر وات باشد.

زاویه تابش نور

زاویه تابش پرتو نور، نشان‌دهنده میزان فضایی است که پروژکتور می‌تواند روشن کند که طبیعتاً هرچه بیشتر باشد بهتر است. در صورتی که محیط شما وسیع است باید پروژکتوری با زاویه تابش بالا انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: چراغ دفنی چیست و چه کاربردی دارد؟

برند سازنده

توجه به برند سازنده در زمان انتخاب پروژکتور ال ای دی اهمیت دارد. چرا که اگر برند نام‌آشنا و مطمئنی خرید کنید، به گونه‌ای طول عمر بالا و کیفیت محصول خریداری شده را تضمین کرده‌اید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

در زمان خرید تمامی محصولات روشنایی باید این آیتم را در نظر بگیرید. معمولاً پروژکتورهای ال ای دی بین 6 ماه تا 5 سال ضمانت دارند. در حالت عادی، پروژکتورهای ال ای دی عمر طولانی دارند اما در صورت استفاده ناصحیح ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند. بنابراین اگر پروژکتور با گارانتی بخرید، در صورت خرابی، شرکت سازنده محصول را برایتان تعمیر یا تعویض می‌کند.

قیمت

پس از بررسی ویژگی‌هایی که بالاتر گفتیم باید به سراغ قیمت بروید. پروژکتورهای ال ای دی با قابلیت و قیمت‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود. شما باید با بودجه‌ای که دارید بهترین آیتم موجود در بازار را انتخاب و خریداری کنید.

خرید پروژکتور ال ای دی

احتمالاً بعد از اینکه تصمیم گرفتید پروژکتور ال ای دی بخرید این سؤال برایتان پیش می‌آید که از کجا پروژکتور ال ای دی بخریم؟ ما در فروشگاه می‌ارزه بهترین برندهای موجود در بازار را موجود کرده‌ایم و با قیمتی منصفانه به فروش می‌رسانیم.

خرید از می‌ارزه یک خرید راحت و به‌صرفه است و به صورت آنلاین و ظرف چند دقیقه انجام می‌شود. برای دیدن پروژکتورهای موجود وارد فروشگاه شوید و محصول مورد نظرتان را جستجو کنید. اگر در فرآیند خرید سؤالی داشتید با پشتیبانی می‌ارزه تماس بگیرید.

قیمت پروژکتور ال ای دی

در زمان خرید پروژکتور ال ای دی با برندهای متنوع و قیمت‌های متفاوتی روبرو هستید. اما دلیل این تفاوت قیمت چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت قیمت پروژکتور ال ای دی با توجه به عواملی مثل کیفیت ساخت، توان و شدت نور، برند سازنده، نوع لامپ، ابعاد و اندازه، درجه حفاظت و قابلیت‌هایی از جمله سنسور حرکتی، ریموت کنترل و… تعیین می‌شود.

[product_name name=”پروژکتور آتریا 50 وات پارس شعاع توس مدل ATRIA MCOB”] 

سؤالات متداول 

از کجا پروژکتور ال ای دی بخریم؟

پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه می‌ارزه است. شما می‌توانید محصول مورد نظرتان را با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن از فروشگاه اینترنتی ما سفارش دهید.

مهم‌ترین نکته در خرید پروژکتور ال ای دی چیست؟

شما باید با در نظر گرفتن نوع نیاز و محل نصب، مناسب‌ترین منبع نوری ممکن را انتخاب کنید. توجه به این دو فاکتور مهم به شما کمک می‌کند محصولی با درجه حفاظت و توان مناسب خریداری کنید.

چرا پروژکتور ال ای دی از دیگر منابع نوری بهتر است؟

پروژکتور ال ای دی در مقایسه با منابع نوری فلورسنت و رشته‌ای 80% بازدهی بیشتری دارد. این محصول برق کمتری مصرف داشته و گرمای کمی منتشر می‌کند. طول عمر بالایی دارد و در صورت استفاده صحیح تا سالهای سال کار می‌کند.

آیا پروژکتور برای سلامتی انسان ضرر دارد؟

برخلاف منابع نوری قدیمی‌تر، پروژکتور ال ای دی انتشار آلودگی ندارد. این محصول فاقد جیوه است و تشعشعات ماوراءبنفش یا مادون قرمز تولید نمی‌کند. در برابر شوک و ضربه نیز مقاوم و کم‌خطر است.

 

پیمایش به بالا