نکات مهم انتخاب لامپ ال ای دی مناسب پذیرایی

Leaving-Room-Lighting

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 9 دقیقه

شاید باور نکنید، اما لامپ‌ها و روشنایی آن‌ها مسئله بسیار مهمی است که اگر به آن توجه نشود، علاوه بر تاثیرات منفی بر جلوه و زیبایی منزل خصوصا قسمت پذیرایی، اثر بدی بر سلامتی انسان می‌گذارد. کاهش بینایی به علت نور کم و زیاد یا حتی نور بد رنگ یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن چشم‌ها است. همین اثرات منفی بر سلامتی است که اهمیت لامپ مناسب پذیرایی را دوچندان کرده است.

در این چند سال اخیر مناسب‌ترین نوع لامپ‌هایی که مورد تایید از لحاظ تابش نور و تضمین سلامت چشم‌ها هستند، انواع ال‌ای‌دی می‌باشند. شما با خرید لامپ ال ای دی مناسب پذیرایی خود، با توجه به سبک پذیرایی (نوع چیدمان، سبک دکوراسیون و متراژ از لحاظ مساحت و ارتفاع سقف) می‌توانید بهترین استانداردهای نوری را برای منزل خود اجرا کنید. در ادامه با بررسی تمام جوانب به شما خواهیم گفت چه لامپی را برای پذیرایی خود خریداری کنید.

اهمیت نورپردازی و انتخاب لامپ مناسب پذیرایی

نور و روشنایی لامپ به راحتی توانایی تغییر سبک یک فضای کوچک یا بزرگ را دارد. به‌طور مثال مقدار نور مناسب می‌تواند به یک فضا جان ببخشد و آن را دلباز و راحت نشان دهد. اما بالعکس اگر استانداردهای نوری رعایت نشوند، فضا را دلمرده و اصطلاحا دلگیر می‌کند. انتخاب لامپ مناسب پذیرایی تا حدی اهمیت دارد که مدل‌های مختلف با اشکال متنوعی از آن‌ها به بازار عرضه شده‌اند، و بنا به نوع درخواست‌ شما و هدفتان از اجرای نور، می‌توانید نوعی متناسب از آن‌ها را تهیه کنید. موارد نامبرده زیر چندین نوع پر درخواست از لامپ‌های ال‌ای‌دی با اشکال مختلف برای اجرای نور و روشنایی متفاوت در خانه هستند:

اجرای نور و روشنایی دکوراتیو

این مدل نورپردازی اخیرا بسیار روی بورس افتاده است و اغلب برای دیزاین خانه به کار می‌روند. لامپ‌هایی که به این منظور استفاده می‌شوند، اغلب جنبه تزئینی دارند. چراغ‌ها یا لامپ‌های دکوراتیو ال‌ای‌دی به دلیل بکار رفتن تکنولوژی ال‌ای‌دی در آن‌ها، پرنور اما بسیار کم مصرف هستند.

طوری که شما می‌توانید حتی مواقع خواب و استراحت شبانگاهی، آن‌ها را خاموش نکنید و در تاریکی جنبه راهنمای مسیر را نیز داشته باشند. لامپ‌های دکوراتیو ال ای دی برای هر متراژ سالن پذیرایی کاربردی هستند. چون می‌توان حتی از آن‌ها به عنوان مکمل نوری لامپ اصلی پذیرایی استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: چگونه رنگ نور مناسب هر محیط را انتخاب کنیم؟

اجرای نور و روشنایی متمرکز

مورد دیگر که مشخص می‌کند لامپ مناسب پذیرایی شما از چه نوعی باشد، این است که آیا قصد دارید قسمتی از هال یا پذیرایی شما جلب توجه کند؟ اگر چنین تصمیمی دارید  نورهای متمرکز ال‌ای‌دی بسیار مناسب اجرا در نقاط مد نظر شما هستند. نور متمرکز، منظور نوری است که تابش آن متمرکز بر یک مکان، جایگاه یا اشیا خاصی است.

این نور و این چراغ‌ها زمانی استفاده می‌شوند که فرد قصد دارد توجه به آن قسمت را زیاد کند. در واقع با بخشیدن نور به آن قسمت خاص، آن مکان یا شئ را برجسته می‌کند؛ مثل قرار دادن لامپ‌های نقطه‌ای ال‌ای‌دی برای تابش بر یک نقطه خاص. در برخی از منازل بزرگ برای نمایان کردن یک تابلو یا یک قسمت خاص از خانه، لامپ مخصوصی را متمرکز بر آن نواحی کار می‌گذارند.

اجرای نور و روشنایی عمومی

این مدل روشنایی برای پذیرایی بسیار مهم است. منطور از نور عمومی، نوری است که یک روشنایی عمومی یا محیطی ایجاد کند این نور آرام و ملایم است؛ چرا که هدف از اجرای آن صرفا قابل رویت کردن فضا برای فرد است. وسایل و ابزارهای زیادی برای ایجاد این مدل روشنایی بهترین گزینه استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی سقفی ترکیب آفتابی و مهتابی است.

چه لامپی برای هال و پذیرایی مناسب است؟

این سوال یکی از پرسش‌های پرتکرار شما از ما بود؛ به همین دلیل جواب آن را در این مقاله برای همگان به اشتراک می‌گذاریم. دوستان توجه کنید، انتخاب لامپ مناسب پذیرایی به موارد زیادی بستگی دارد. موارد نامبرده زیر که در طول مقاله به‌طورکامل هرکدام را بررسی می‌کنیم، مهم‌ترین عوامل در انتخاب لامپ و نور مناسب برای پذیرایی یا هال هستند:

  • متراژ پذیرایی
  • سبک و جنس مبلمان‌ها
  • دکوراسیون و چیدمان خانه
  • جنس و رنگ دیوارپوش‌ها
  • نورگیر بودن پذیرایی

موارد فوق در نوع لامپی که بایستی تهیه کنید تاثیر دارند. به‌طورمثال اگر پذیرایی شما به اندازه کافی نور طبیعی دریافت می‌کند، نیازی نیست حتما از نور آفتابی استفاده کنید. رنگ و جنس همچنین سبک و چیدمان مبلمان‌ها و المان‌ها نیز مشخص می‌کنند، که چه اشکالی از لامپ‌های ال‌ای‌دی را انتخاب کنید(مثلا با توجه به‌ سبک دکوراسیون چه نوع لوستری تهیه کنید، لوستر کوچک بزرگ، آویز، سنتی  کلاسیک، ندرت یا …)

این مطلب را از دست ندهید: ۷ نکته ی مهم برای خرید لوستر مناسب برای پذیرایی |راهنمای خرید لوستر

اما مهم‌ترین موردی که در انتخاب لامپ مناسب پذیرایی نقش دارد، متراژ پذیرایی یا هال است. یعنی شما باید ابتدا متراژ پذیرایی خودتان را محاسبه کنید، سپس بر اساس آن مقدار نور استانداردی که سالن شما نیاز دارد را برآورد کنید. بعد از برآورد این رقم که استاندارد جهانی است، به دلخواه و با توجه به رنگ خانه که تیره است یا روشن و دیگر موارد این چنینی، نور را بیشتر یا کمتر کنید. فرمولی که برای تخمین روشنایی مورد نیاز سالن‌های پذیرایی بکار می‌رود را در ادامه شرح می‌دهیم.

لوکس واحد اندازه‌گیری روشنایی است. با توجه به اینکه مشخص شد لامپ‌های ال‌ای‌دی مناسب استفاده در پذیرایی هستند، بایستی لوکس را به لومن که واحد روشنایی لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند، تبدیل کنید. به دست آوردن لومن برای اینکه بهترین لامپ ال ای دی مناسب پذیرایی خودتان را خریداری کنید ضروری است.

پذیرایی و هال ما چقدر نور و روشنایی احتیاج دارد؟

بدست آوردن مقدار روشنایی مورد نیاز هال شما بسیار آسان است. کافی است متراژ آن را بدست بیاورید. سپس طبق فرمولی که توضیح می‌دهیم، مقدار نور موردنیاز پذیرایی خودتان را محاسبه کنید. دوستان طبق استاندارد جهانی، نور لازم برای قسمت پذیرایی و هال با توجه به رنگ دکوراسیون (مقصود از رنگ دکوراسیون، رنگ غالبی است که در تم اصلی فضای پذیرایی پراکنده شده است. روشنی و تیرگی این رنگ در مقدار نور لازم برای هال موثر است) میانگین ۳۰۰ الی ۵۰۰ لوکس است.

اما اگر با دقت مقاله را خوانده باشید، در پاراگراف قبلی گفتیم که واحد و میزان روشنایی لامپ‌ها با واحد لومن سنجیده می‌شود. پس بایستی لوکس را به لومن تبدیل کنید. برای اینکار کافی است متراژ پذیرایی خود را در یکی از اعداد مابین ۳۰۰ الی ۵۰۰ لوکس، بسته به سلیقه خودتان، ضرب کنید. عدد به دست آمده مقدار روشنایی است که پذیرایی شما به آن احتیاج دارد. بر فرض پذیرایی شما ۳۰ متر است و وسایل  و چیدمان خانه اغلب رنگ روشن است. پس بایستی ۳۰ را در عدد ۳۰۰ ضرب کنید. عدد بدست آمده ۹۰۰۰ لومن است. درنتیجه لامپ ال ای دی مناسب پذیرایی شما لامپی است که ۹۰۰۰ لومن روشنایی داشته باشد.

دلیل تاکید بر انتخاب لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ، نعمتی است که در زندگی ما همتایی ندارد. سهولت انجام کارها کوچک‌ترین خدمتی است که لامپ و روشنایی برای ما به ارمغان آورده است. از زمان ادیسون تا به امروز نسل‌های مختلف و متعددی از لامپ‌ها و نوع روشنایی‌شان اختراع شده‌اند. هر اختراع جدید و نسل جدیدتری از لامپ‌ها نسبت به همتای پیشین خود پیشرفت‌هایی داشته است، و هیچ شکی در این گفته نیست.

جدیدترین نوع لامپ‌ها در این لحظه و این عصر، نسل لامپ‌های ال‌ای‌دی است. روشنایی زیاد و مضر نبودن برای سلامتی انسان مهم‌ترین شاخصه ویژه این لامپ‌ها هستند. دلیل اصلی تاکید ما نیز برای انتخاب لامپ مناسب پذیرایی مراقبت‌های سلامت چشمی و روانی است. لامپ‌های ال‌ای‌دی که دارای طیف نورهای رنگی هستند در حال حاضر برترین نوع نسل ال‌ای‌دی‌ها هستند. رنگ نور این لامپ‌ها طوری است که با تمام سبک‌ها همخوانی دارد. یعنی مناسب اجرا در خانه‌های بسیار کوچک و بدون سبک هستند تا قصرهای بزرگی  که دکوراسیون آن تلفیقی از تمام سبک‌ها است.

مزیت دیگر لامپ‌های ال‌ای‌دی دوام بالای آن‌ها است. شما با یک بار خرید برای چندین سال از خریدن دوباره لامپ معاف می‌شوید. همچنین نوع نور و رنگ لامپ‌های ال‌ای‌دی  طوری است که هیچ آسیبی به بدن انسان نمی‌رساند. منظور از آسیب، ایجاد حساسیت‌های چشمی نسبت به نور و ایجاد سردردهای مزمن از نور بی‌کیفیت است. کیفیت این مدل از لامپ‌ها کاملا تضمینی است. پس تردید را کنار بگذارید و لامپ‌های ال‌ای‌دی با نور سفید را برای روشنایی پذیرایی خود خریداری کنید.

لامپ ال ای دی مناسب قسمت‌های مختلف پذیرایی

معمولا چیدمان پذیرایی خانه‌های امروزی، فرقی نمی‌کند کوچک یا بزرگ باشد، همیشه قسمتی از پذیرایی به تی‌وی روم اختصاص داده می‌شود. نورهای مخفی ال‌ای‌دی برای سقف و دیوارهای این ناحیه بسیار مناسب هستند. لامپ‌ها و چراغ‌های دکوراتیو و دیواری که محدوده نوری کمی ایجاد می‌کنند، جزء بهترین لامپ مناسب پذیرایی برای قسمت تی‌وی روم هستند. چون بازتاب نوری آن‌ها انقدر شدت ندارد که صفحه تلوزیون و کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهد.

چنانچه قسمت تلوزیون را با استفاده از شلف‌های دیواری تزیین کرده باشید، لامپ‌های خطی ال‌ای‌دی برای روشن‌سازی آن‌ها و ایجاد یک شکل زیبا در تاریکی، حرکتی بسیار زیبا است. اما برای سقف ناحیه ناهارخوری چه لامپی مناسب است؟ معمولا از لامپ ناهارخوری در زمان‌های سرو غذا استفاده می‌شود، پس لامپ‌های مناسب این قسمت معمولا باید حالت آویز داشته باشند و روشنایی کل میز را به صورت یکسان تامین کنند. اجازه دهید من شخصا نور این منطقه را برایتان انتخاب کنم. لطفا از یک لامپ یا لوستر استفاده نکنید.

مطلب پیشنهادی: میزان مناسب روشنایی محیط چقدر است؟

اگر ناهارخوری‌ شما ده نفره یا بیشتر است، از چند لوستر تک لامپ بجای انتخاب یک لوستر چند لامپی استفاده کنید. طرح‌هایی که اخیرا موجود شده‌اند، بسیار جذاب هستند و برای هر سبک چیدمانی در جنس‌ها و‌ طرح‌های متفاوت (چوبی، فلزی، شیشه‌ای، مکعبی، دایره‌ای و دیگر طرح‌های این چنینی) طراحی شده‌اند. اما اگر ناهارخوری کوچک‌تری دارید از یک لوستر کوچک از جنس هماهنگ با ناهارخوری استفاده کنید.

می‌خواهید یک منطقه را کانون توجه کنید؟

اگر قصد دارید یک بخش از پذیرایی را در معرض دید قرار دهید، یا یک شئ خاص را کانون توجه کنید، بایستی یک نور نقطه‌ای بر آن منطقه یا شئ بتابانید. اجرای لامپ ال ای دی مناسب پذیرایی با نور متمرکز و درخشان، این خواسته را برآورده می‌کند و ناحیه یا وسیله و شئ موردنظرتان را برجسته به نمایش می‌گذارد. به‌طورمثال اگر یک تابلو فرش اصیل و قدمتی دارید و می‌خواهید بیشتر از دیگر وسایل به چشم بیاید، باید یک نورپردازی متمرکز بر روی آن اجرا کنید. نوری که متمرکز بر روی آن بتابد تمام توجهات را در لحظه اول به سمت خود جذب می‌کند.

نتیجه گیری

برای انتخاب لامپ مناسب پذیرایی باید موارد زیادی را بررسی کرد. متراژ و سبک دکوراسیون خانه مهم‌ترین نقش در تعین نوع نور خانه را دارند. امروزه لامپ‌های متنوع با اشکال و‌ نوع نوردهی بسیار متفاوتی در بازار وجود دارند. فقط کافی است نوع نیاز و محل قرارگیری لامپ را مشخص و بررسی کنید تا بهترین لامپ را برای آن قسمت خریداری کنید.

مهم‌ترین نکته در انتخاب لامپ، نوع و رنگ نور لامپ است. لامپ‌ ال‌ای‌دی بهترین انتخاب هستند چون به هیچ عنوان فرد را اذیت نمی‌کنند. لامپ‌ ال‌ای‌دی مناسب پذیرایی با ترکیب نور آفتابی و مهتابی بهترین پخش‌کنندگی نور را دارند. پیشنهاد ما استفاده از تلفیق این نوع روشنایی است.

 

 

 

پیمایش به بالا