علت و نشانه‌ های سوختن ترانس مهتابی

علت سوختن ترانس مهتابی چیست؟|عیب یابی+رفع مشکل

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

همه چیز درباره ی ترانس مهتابی و سوختن آن

امروزه از لامپ‌های فلورسنت که ما آن را به نام لامپ‌های مهتابی می‌شناسیم در محیط‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. یک لامپ مهتابی زمانی به‌درستی کار می‌کند که تمام اجزای آن سالم باشند. یکی از مشکلات رایج در خصوص این نوع لامپ‌ها نیم‌سوز شدن یا سوختن ترانس مهتابی است.

احتمالاً تا به حال نام ترانس را شنیده‌اید اما ممکن است ندانید چه کاربردی دارد. یا اینکه چه عواملی باعث سوختن ترانس می‌شود؟ و از کجا بفهمیم ترانس مهتابی سوخته؟ در این مقاله به تمامی این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

ترانس مهتابی چیست؟

قبل از آنکه به عیب یابی مهتابی بپردازیم، در ابتدا توضیح مختصری درباره آنکه ترانس مهتابی چیست و کارایی آن چگونه است، می‌دهیم. لامپ‌های فلورسنت که اغلب ما آن را به نام لامپ های مهتابی می شناسیم،  برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ در بازار جهانی عرضه شدند. امروزه ما در اغلب نورپردازی‌های مدرن اماکن مسکونی و تجاری، شاهد انواع لامپ‌های فلورسنت هستیم که به زیبایی محیط را روشن می‌کنند.

پرتو نوری مطلوب، بازدهی بالا و کیفیت نوری قابل توجه از جمله ویژگی‌های لامپ‌های فلورسنت محسوب می‌شود. گفتنی است که اجزاء تشکیل‌دهنده لامپ‌های مهتابی نیز عمر مفید و ماندگاری بسیار بالایی دارند. از جمله نشانه های خرابی ترانس مهتابی،صداهای وز وز مداوم یا چشمک زدن میباشد. این نوع علایم خرابی ترانس مهتابی، به سادگی قابل تشخیص است و نشان‌دهنده خرابی لامپ است. در نتیجه اگر با علایم این چنینی مواجه شدید، به راحتی قادر به عیب یابی مهتابی خواهید شد.

کاربرد ترانس مهتابی چیست؟

یک لامپ‌ فلورسنت از اجزای مختلفی تشکیل شده که در کنار هم نور یکنواختی را تولید می‌کنند. ترانس نیز یکی از این اجزاست و وظیفه آن تنظیم جریان موجود در لامپ است. به عبارت دیگر ترانس مقدار برق مناسب را به لامپ مهتابی ارسال می‌کند. بدون وجود ترانس، لامپ به صورت مستقیم به جریان ۲۲۰ ولت متصل می‌شود. در نتیجه جریان برق با سرعت زیاد در لامپ جریان یافته و لامپ داغ شده و می‌سوزد. در واقع با وجود ترانس یک قوس الکتریکی به وجود می‌آید و جریان لامپ تنظیم می‌شود.

در ادامه به دلایل و نشانه‌های خرابی ترانس مهتابی می‌پردازیم. این نشانه‌ها به سادگی قابل تشخیص است و شما به راحتی می‌توانید ترانس مهتابی‌تان را تعویض کنید.

کارایی ترانس در مهتابی

دلایل سوختن ترانس مهتابی چیست؟

در مطلب بالا با لامپ فلورسنت و عملکرد ترانس مهتابی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم به دلایل نیم‌سوز شدن یا سوختن ترانس مهتابی بپردازیم. فکر می‌کنید چه عواملی باعث سوختن ترانس مهتابی می‌شوند؟

 

دمای محیط: دمای بالا یکی از دلایل سوختن ترانس مهتابی است. اگر ترانس در بازه زمانی طولانی در دمای بالا قرار بگیرد آسیب می‌بیند و در نهایت می‌سوزد. برعکس این موضوع نیز صادق است. قرار گرفتن مهتابی در دماهای بسیار پایین منجر به آسیب‌دیدگی ترانس می‌شود.

جریان بالا: جریان الکتریکی بالا علت سوختن ترانس مهتابی است. زمانی که جریان الکتریکی از ظرفیت تحمل ترانس بیشتر شود، دما بالا رفته و ترانس آسیب می‌بیند. به همین منظور باید ترانسی نصب کنید که ظرفیت مناسب را داشته باشد.

خرابی هسته مغناطیسی: یکی از رایج‌ترین دلایل سوختن ترانس، خرابی هسته مغناطیسی است. این قطعه در ترانس نقش اساسی در انتقال جریان الکتریکی دارد. زمانی که هسته مغناطیسی خراب ‌شود یا تغییر شکل ‌دهد، عملکرد ترانس نیز با مشکل مواجه می‌شود و می‌سوزد.

خرابی قطعات: خرابی قطعات داخلی یا پایه‌های ترانس منجر به نقص عملکرد آن می‌شود. با خرابی این قطعه‌ها جریان برق افزایش پیدا می‌کند و ترانس مهتابی می‌سوزد. موارد بالا از جمله مهم‌ترین دلایل سوختن ترانس مهتابی است. با نگهداری صحیح و استفاده درست این اتفاق کمتر می‌افتد.

 

نشانه‌های نیم‌سوز شدن یا سوختن ترانس مهتابی

در بسیاری از مواقع ترانس مهتابی به صورت کامل نمی‌سوزد، بلکه در اصطلاح نیم‌سوز می‌شود. معمولاً نشانه‌های نیم‌سوز شدن و سوختن ترانس با هم مشابه است. اگر با این نشانه‌ها مواجه شدید باید ترانس را تعویض کنید. رایج‌ترین نشانه‌های سوختن ترانس مهتابی عبارتند از:

تأخیر در روشن شدن

همان طور که می‌دانید ترانس مهتابی ولتاژ لازم را برای روشن شدن عملکرد داخلی لامپ فراهم می‌کند. با تأخیر روشن‌ شدن لامپ مهتابی، نشان‌دهنده نقص در ساختار و عملکرد ترانس است. 

بازدهی پایین

یکی از نشانه‌های ظاهری خراب شدن ترانس کم شدن نور خروجی است. زمانی که لامپ را روشن می‌کنید و نور آن کم و ناکافی است، ترانس مهتابی مشکل دارد، خصوصاً اگر تازه لامپ را عوض کرده باشید.

سوسو زدن نور لامپ

از دیگر نشانه‌های رایج در لامپ‌های مهتابی، سوسو زدن یا چشمک زدن لامپ است. در اغلب اوقات علت اصلی این مشکل خرابی ترانس است. سوسو زدن چراغ برای چشم‌ها نیز آزاردهنده است. زمانی که متوجه این نشانه شدید باید ترانس را تعویض کنید، زیرا احتمال روشن نشدن مهتابی زیاد است.

صدای وز وز

در بسیاری از مواقع خرابی ترانس باعث ایجاد صدای اضافی شبیه  وز وز می‌شود. معمولاً زمانی که لامپ روشن است این صدا به گوش می‌رسد.

سیاه شدن لامپ

سیاه شدن دو طرف لامپ، زرد شدن بخشی از نور لامپ و روشن نشدن مهتابی از دیگر علایم خراب شدن ترانس مهتابی است.

مطلب پیشنهادی: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

تست ترانس مهتابی

در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور سالم بودن ترانس مهتابی را تست کنید. این تست یک فرایند ساده است. کافیست دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

ابتدا مطمئن شوید که مهتابی خاموش است. سپس برای تست ترانس ظاهر آن را بررسی کنید. هرگونه تغییر ظاهری مثل شکستگی و زمختی را چک کنید.

از یک مولتیمتر استفاده کنید تا از مقاومت نامی ترانس مطمئن شوید. در صورتی که مولتیمتر نشان دهد که مقاومت نامی ترانس مورد نظر را داراست، ولتاژ برق را به ترانس متصل کنید و جریان الکتریکی را بررسی کنید. مطمئن شوید جریان الکتریکی در محدوده مجاز توصیه شده ترانس قرار دارد.

در ادامه، لامپ استارتر را به ترانس وصل کنید و ترانس مهتابی را روشن کنید. در صورتی که قوس‌های الکتریکی به درستی شکل بگیرند، مهتابی روشن می‌شود.

روشن شدن مهتابی نشان‌دهنده سالم بودن ترانس است. در صورتی که با مشکلی مثل عدم ایجاد قوس‌های الکتریکی یا عدم روشن شدن مهتابی مواجه شدید ترانس شما به جایگزینی نیاز دارد.

دلایل خرابی زودهنگام لامپ‌های فلورسنت چیست؟

بسیاری از افراد می‌پرسند که چرا لامپ‌های فلورسنت سریع خراب می‌شوند یا می‌سوزند؟ خرابی ترانس و علت روشن نشدن مهتابی متعدد است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به روشن و خاموش کردن مکرر لامپ و دمای بیش از حد اشاره کرد. عامل مهم دیگر کیفیت ساخت لامپ است. امروزه در کنار لامپ‌های باکیفیت، لامپ‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت هم در بازار به فروش می‌رسد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای خرید لامپ‌ فلورسنت سراغ فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر بروید.

کلام آخر

ترانس مهتابی یکی از قطعات مهم آن است که وظیفه انتقال جریان مناسب برق را دارد. در این مطلب به دلایل و نشانه‌های سوختن ترانس مهتابی پرداختیم. معمولاً تغییراتی مثل سوسو زدن، صدای وزوز و سیاه شدن از نشانه‌های نقص در ترانس مهتابی است و باید آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید آنلاین ترانس مهتابی و سایر محصولات روشنایی به فروشگاه اینترنتی می‌ارزه سر بزنید. ما بهترین محصولات موجود در بازار را با قیمتی منصفانه و در کمترین زمان ممکن به دستتان می‌رسانیم.

پیمایش به بالا