طول عمر لامپ ال ای دی چقدر است؟

طول عمر لامپ ال‌ای‌دی

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عمر لامپ‌های LED

ورود لامپ‌های ال ای دی با تغییرات شگرفی در صنعت روشنایی همراه بود. این لامپ‌ها مضررات لامپ‌های سنتی را نداشتند و یکی از مهم‌ترین ویژگی آنها طول عمر بالای آنها بود. شاید برای شما هم سؤال باشد که طول عمر یک لامپ ال ای دی واقعاً چقدر است؟ آیا یک لامپ ال ای دی سال‌های سال بدون تغییر و افت کیفیت کار می‌کند؟ در این مطلب طول عمر واقعی لامپ‌های ال ای دی را با هم بررسی می‌کنیم و عواملی که در کم شدن یا زیاد شدن آن مؤثرند را به شما خواهیم گفت.

طول عمر لامپ ال ای دی چقدر است؟

اگر بخواهیم طول عمر لامپ‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم، لامپ‌ رشته‌ای کمترین عمر و لامپ ال ای دی بیشترین عمر را دارد. به طور متوسط یک لامپ ال ای دی ۵۰ هزار ساعت و بین ۱۰ تا ۱۵ سال کار می‌کند. حتی این رقم در لامپ‌های باکیفیت و مرغوب بیشتر از ۳۰ هزار ساعت هم می‌شود. بنابراین تا سال‌های سال نیازی به تعویض و تهیه لامپ نو نخواهید داشت. این همان چیزی است که لامپ ال ای دی را به بهترین گزینه‌ برای محیط‌های مسکونی و اداری تبدیل می‌کند.

 مطلب پیشنهادی: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف ۱۰ مورد

عوامل مؤثر بر طول عمر لامپ ال‌ ای دی

طول عمر لامپ‌ ال ای دی به صورت تخمینی بیان می‌شود و این عدد قطعی نیست. این موضوع به این دلیل است که عواملی وجود دارند که طول عمر لامپ را بیشتر یا کمتر می‌کنند. به طور کلی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر طول عمر لامپ ال ای دی این موارد است:

شرایط محیطی

عامل مهمی که بر طول عمر لامپ اثر می‌گذارد شرایط آب و هوایی محیطی است که لامپ در آن نصب می‌شود. دمای محیطی گرم یا بسیار سرد از طول عمر لامپ می‌کاهد. همچنین لامپ‌های ال ای دی در محیط‌های خشک بیشترین طول عمر را دارند.

اگر می‌خواهید لامپ LED را در فضای بیرون از منزل نصب کنید، به درجه حفاظت و IP محصول توجه کنید. همچنین می‌توانید از قاب پروژکتور استفاده کنید تا میزان مقاومت لامپ را در برابر شرایط آب و هوایی مانند باد و باران افزایش دهد.

رطوبت

یکی دیگر از عوامل مهم بر طول عمر لامپ ال ای دی رطوبت است. نصب لامپ در محیط مرطوب به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات و اجزای داخلی آن می‌‌شود. درنتیجه کارایی لامپ کم شده و طول عمر آن نیز کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌شود در محیط‌های مرطوب از لامپ ال ای دی که درجه حفاظت بالایی دارد استفاده کنید.

شرایط اسیدی

قرار گرفتن در محیط‌های آلوده یا اسیدی مثل کارگاه و کارخانه‌های مواد شیمیایی، بر قطعات لامپ اثر گذاشته و در ادامه طول عمر لامپ ال ای دی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید لامپ ال ای دی را در فضای کاری مثل کارخانه که پر از ذرات ریز است نصب کنید باید لامپ‌های دارای محافظ و همچنین با درجه حفاظت بالا تهیه کنید که مناسب شرایط کارگاه‌ و کارخانه‌ باشد.

کیفیت قطعات

کیفیت لامپ و اجزای داخلی آن با طول عمر لامپ رابطه مستقیم دارد. اگر خازن‌ها و درایورهای لامپ کیفیت لازم را نداشته باشند لامپ طول عمر زیادی نخواهد داشت. زیرا اگر جریان برق ورودی به لامپ نوسان داشته باشد، این قطعات از وارد شدن نوسان به مدار لامپ جلوگیری می‌کند. درنتیجه هرچه قطعات باکیفیت‌تر باشد، طول عمر لامپ بیشتر خواهد بود. هنگام خرید لامپ باید به برند سازنده و استاندارد بودن لامپ توجه کنید. برندهای نام‌آشنا از قطعات باکیفیت استفاده می‌کنند و ضمانت پس از خرید نیز دارند.

مطلب پیشنهادی: مشخصات فنی لامپ ال ای دی (LED)

سیم‌کشی ساختمان

سیم‌کشی اصولی و استفاده از محافظ‌ برق عامل مهم دیگری است که طول عمر لامپ شما را تعیین می‌کند. ولتاژ و جریانی که از چیپ‌های لامپ ال ای دی عبور می‌کند، نباید از تحمل لامپ بیشتر باشد. در غیر این صورت قطعات لامپ آسیب می‌بیند و از عمر مفید آن کم می‌شود.

 

منبع انرژی

قبل از نصب و راه‌اندازی لامپ باید توان و میزان ولتاژ مورد نیاز آن را بررسی کنید. زیرا عدم توجه به رتبه‌بندی انرژی و اتصال لامپ به ولتاژ نامناسب، طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

گرمای لامپ

گرمای تولید شده در لامپ ال ای دی از جمله مواردی است که در طول عمر آن مؤثر است. در شرایطی که لامپ محصور شده باشد و راهی برای خروج گرما به بیرون وجود نداشته باشد، تراشه و درایور لامپ آسیب می‌بیند و طول عمر آن کمتر می‌شود. گفته می‌شود که ده درجه افزایش دمای چیپ داخلی لامپ، ۱۰ هزار ساعت عمر آن را کم می‌کند. به همین منظور باید فضایی مناسب خروج گرما ایجاد کرد یا از هیت سینک و سیستم‌های خنک‌کننده استفاده کرد.

درایور و کنترل‌کننده

درایورها و کنترل‌کننده‌ها یکی دیگر از عوامل اثر‌گذار در طول عمر لامپ LED هستند. این قطعات جریان الکتریکی مورد نیاز لامپ را مهیا می‌کنند و هنگام نوسان برق باعث حفظ سلامت لامپ می‌شوند. استفاده از درایور اشتباه یا جریان نامناسب عمر درایور و به دنبال آن عمر لامپ ال ای دی را کاهش می‌دهد.

 مطلب پیشنهادی: آشنایی با اجزای تشکیل‌ دهنده لامپ ال ای دی (LED)

سخن پایانی

به طور متوسط لامپ‌های ال ای دی بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. اما این یک عدد تقریبی است، زیرا عواملی وجود دارند که طول عمر لامپ را کم یا زیاد می‌کنند. در این مطلب به بحث طول عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر بر آن پرداختیم. با  توجه به موارد گفته شده و رعایت آنها می‌توانید به افزایش طول عمر لامپ‌های LED کمک کنید.

 

سؤالات متداول

یک لامپ ال ای دی به طور میانگین چند سال عمر می‌کند؟

یک لامپ ال ای دی به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول عمر دارد.

از کجا لامپ ال ای دی باکیفیت بخریم؟

برای خرید محصولات روشنایی از جمله لامپ‌های ال ای دی به همراه ضمانت گارانتی به فروشگاه می‌ارزه سر بزنید و خریدی راحت و به‌صرفه را تجربه کنید.

برای افزایش طول عمر لامپ‌ ال ای دی چه کاری باید انجام دهیم؟

جهت افزایش طول عمر لامپ ال ای دی به این نکات توجه کنید:

  • نوع لامپ را متناسب با شرایط محیطی خود انتخاب کنید.
  •  از دیمر استفاده کنید.
  •  لامپ را در نزدیکی سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید.
  •  لامپ‌ ال ای دی را در حباب محصور نکنید.

طول عمر لامپ ال ای دی چطور محاسبه می‌شود؟

میانگین عمر لامپ ال ای دی با فاکتوری به نام ARL اندازه‌گیری می‌شود. به این صورت که آزمایشی با تعداد قابل قبولی از یک نوع لامپ ال ای دی انجام می‌شود که در آن ۵۰ درصد از لامپ‌ها تا زمان سوختن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و LED عمر لامپ سنجیده می‌شود.

 

پیمایش به بالا