لامپ سالم برای استفاده در خانه کدام است؟

لامپ سالم برای استفاده در خانه کدام است؟|سالم ترین لامپ

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سالم ترین لامپ چه لامپی است؟

روشنایی مدت‌هاست که جزء جدا نشدنی زندگی مدرن و شهری هستند. حضور همیشگی لامپ ها سبب شده که تا زمان از دست دادنشان، بودن روشنایی را احساس نکنیم. ادیسون با اختراع خود، بزرگترین خدمت را در حق بشریت انجام داد و حالا ما با لامپ های مختلف از این اختراع استفاده‌های فراوانی می‌کنیم. تنوع لامپ ها در دنیای امروز سبب شده تا انتخاب نوع لاپ کمی سخت‌تر بشود. درهر حال جهان به سمت پایداری حرکت می‌کند و در این بین تمام تجهیزات باید در خدمت طبیعت باشند تا آن را حفظ کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا سالم ترین لامپ خانه را به شما معرفی نماییم.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید لامپ های مختلف

انتخاب کردن سالم ترین لامپ

نکته ی مهمی که شما در انتخاب سالم ترین لامپ برای خانه باید به آن دقت کنید این است که لامپ های مصرفی شامل لامپ های هالوژنی، رشته‌ای، فلورسنت، فشرده و ال ای دی می‌باشد که جزو سالم ترین لامپ ها هستند. به عبارتی ما در این مطلب قصد داریم تا با مقایسه انواع لامپ های رایج، سالم ترین لامپ برای منزل را به شما معرفی نماییم.

لامپ های پرکاربرد رشته‌ای

در میان رایج‌ترین نوع لامپ های مصرفی، لامپ های رشته‌ای قدرتمندترین آنها محسوب می‌شوند. لامپ های رشته ای ساخته شده از یک رشته سیم تنگستن هستند که وقتی داغ می‌شود با استفاده گرمای از خود نور تولید می‌کنند. این لامپ‌ها را می‌توانید در همه جا مشاهد کنید. در منازل، لامپ چراغ جلوی خودروها و غیره. این مدل از لامپ‌ها سایزها و تنوع گوناگونی دارند. لامپ های رشته‌ای بشدت داغ خواهند شد و اگر در مجاورت تجهیزات قابل اشتعال باشند، به راحتی موجب آتش‌سوزی می‌شوند.

اگر یک لامپ رشته‌ای رطوبت بگیرد و خیس شود یا اگر به درستی مهر و موم نشود به راحتی میترکد و صدمات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد. همچنین حباب این لامپ‌ها به شدت نازک است و با کوچکترین ضربه می‌شکنند. و تکه‌های این حباب‌ها در همه جا پخش میشوند و در کل مضر هستند.

لامپ های متفاوت هالوژنی

لامپ های هالوژنی نوع بسیار پیشرفته‌ای از لامپ های رشته‌ای به حساب می‌آیند. این لامپ‌ها همچنان به واسطه داغ شدن سیم از خود نور تولید می‌کنند. با این حال لامپ های هالوژنی مانند لامپ های رشته‌ای بخار تنگستن تولید نخواهند کرد. اما باز هم سالم ترین لامپ برای منزل به حساب نمی‌آیند. بطور معمول در پروسه تولید نور لامپ های رشته‌ای، بخار تنگستن به قسمت پشت جیوه می‌چسبد و خروج و توزیع نور را کاهش خواهد داد.

لامپ های هالوژنی به واسطه حضور گاز هالوژن در حباب خود، تنگستن بخار شده را به راحتی به رشته سیم بر می‌گردانند و سبب می‌شوند که شما به هیچ عنوان در این لامپ‌ها با حبابی که قسمت انتهایی آن سیاه شده است، مواجه نشوید. این موضوع سبب می‌شود که لامپ های هالوژنی عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ های رشته‌ای داشته باشند. البته گرمای زیاد این لامپ‌ها در طولانی مدت بصورت نقطه‌ای، سبب ایجاد آتش‌سوزی ‌می‌شود. ضمن اینکه تولید اشعه یو وی در این لامپ‌ها بشدت بالا است و برای استفاده در منازل توصیه نمی‌شوند.

حتما بخوانید: انواع لامپ و مزایا و معایب لامپ ها

لامپ های پرطرفدار کم مصرف

درمیان لامپ های متداولی که امروزه از آنها استفاده می‌نماییم، لامپ های کم مصرف بشدت معروف و البته پرطرفدار هستند. شاید بتوان سالم ترین لامپ برای خانه را این نوع از لامپ‌ها معرفی نمود. اما در ادامه آنها را بیشتر بررسی می‌نماییم. بطورکلی لامپ کم مصرف به میزان ۷۵ درصد بهره نوری بالاتری نسبت به لامپ های هالوژنی و رشته‌ایی ندارد. باوجود طول عمر بالا، وجود جیوه در ساخت این لامپ­ها از مشکلات اصلی آن­ها به شمار می­رود.

جیوه موجود در لامپ های کم مصرف باعث ساطع شدن اشعه یو وی میشود. در لامپ های فلورسنت لایه‌هایی تعبیه میشود که اشعه یو وی را فیلتر می‌کند. اما در لامپ های کم مصرف یا همان لامپ های فلورسنت فشرده، این لایه ها تعبیه نمی‌شوند. اگر چه مقدار جیوه‌ای که در آنها استفاده شده ۳ میلی گرم تا ۵ میلی گرم است و خطرناک نمیباشد، اما اگر لامپ بشکند همین میزان جیوه دارای خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. به همین دلیل این لامپ نیز به عنوان سالم ترین لامپ برای منزل معرفی نخواهند شد.

لامپ های ال ای دی

جدیدترین نسل لامپ‌ها، لامپ های ال ای دی هستند. لامپ های ال ای دی بهره نوری زیادی دارند و گرمای تولید شده را خودشان جذب می‌کنند. به همین دلیل با استفاده از این لامپ‌ها دیگر نگران آتش‌سوزی نخواهیم بود. البته بعضی از لامپ‌های ال ای دی مقداری مواد مضر مانند سرب، نیکل و آرسنیک دارند. میزان این مواد مضر در لامپ های ال ای دی که نور قرمزی تولید میکنند، بیشتر است. همچنین لامپ‌هایی که برای چراغ‌های راهنمایی یا درخت کریسمس استفاده می‌شوند، این مواد مضر را دارند.

اگر شما از لامپ‌های ال ای دی سفید در منزل استفاده می‌نمایید، پس نگران نباشید. لامپ‌های ال ای دی سفید کمترین ضرر را برای شما و محیط خواهند داشت. ولی در لامپ‌های ال ای دی نیکل وجود دارد و ماده نیکل به راحتی می‌تواند سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. میزان نیکل و مواد مضر در این لامپ‌ها زیاد نیست که سبب ایجاد سرطان شود. به همین دلیل باز هم اینگونه از لامپ‌ها را نمی‌توان در دسته سالم ترین لامپ­ها برای خانه قرار داد.

جمع بندی

در این مطلب لامپ‌های مختلف موجود در بازار را باهم مقایسه کردیم تا در نهایت سالم ترین لامپ برای منزل را به شما معرفی نماییم. همانطور که متوجه شدید هر نسل از لامپ‌ها مضرات خود را دارند و برای محیط زیست و انسان خطرات زیادی به همراه خواهند داشت. لامپ‌های بی‌کیفیت سلامت چشمان شما را به خطر می‌اندازند و حمل نادرست آنها می‌تواند صدمات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی را موجب شود. با این حال در حال حاضر لامپ های ال ای دی جزء مفید ترین لامپ ها هستند. برای ساخت حباب لامپ‌های ال ای دی از اکریلیک یا پلاستیک استفاده می‌شود که شکستن لامپ ها را بشدت کاهش می‌دهد.

 

پیمایش به بالا