راهنمای خرید لامپ مناسب برای هر محیط

راهنمای خرید لامپ مناسب برای هر محیط

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لامپ چند وات برای هر اتاق بخریم؟

یکی از مهمترین ابزاری که در فضا‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجود آن ضروری است، ابزار و تجهیزات روشنایی است. منابع روشنایی می‌تواند چراغ آویز‌های ساده یا لوستر‌های بسیار بزرگ باشد؛ اما همه این منابع روشنایی برای روشن شدن نیاز به لامپ دارند. لامپ ها دارای انواع مختلفی هستند که قدرت نورپردازی و روشنایی آن‌ها متفاوت است. فضا‌های مختلف برای روشنایی نیاز به منابع نوری محسوسی دارند و نمی‌توان از تمام لامپ ها در تمام محیط‌ها استفاده نمود. برای خرید لام مناسب و انواع لامپ ها میتوانید به محصولات با کیفیت می ارزه! یه سر بزنید.

فضا‌های مختلف مثل ادارات یا منازل از نظر نورپردازی نیاز‌های مختلفی دارند و شدت و رنگ نور لامپ انتخابی نیز بسیار مهم است. انتخاب انواع لامپ مناسب برای محیط‌های مختلف یک مسئله مهم است و ما در هنگام خرید باید بدانیم لامپ چند وات برای هر اتاق بخریم. در ادامه ابتدا با نحوه بررسی میزان بازدهی نور لامپ ها صحبت می‌کنیم و در نهایت وات لامپ های مناسب برای هر اتاق را بیان می‌نماییم.

 

توان مصرفی یا وات لامپ

یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام خرید لامپ باید به آن توجه کرد، وات یا توان مصرفی آن است. درواقع هرچه میزان قدرت مصرفی یک لامپ بیشتر باشد، توان نورپردازی و بازدهی نوری آن نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از واحد‌های مورد توجه در لامپ ها لومن است. به میزان نوری که از منابع نور مثل لامپ و چراغ خارج می‌شود، لومن گفته می‌شود.

واحد شار نوری همان لومن است که یکی از ویژگی‌های اساسی ابزارآلات روشنایی و نورپردازی شناخته می‌شود. به میزان نوری که در زمان یک ثانیه از منبع نور مشخصی خارج می‌شود، شار نوری می‌گویند. واحد لومن نیز بر حسب وات قابل محاسبه است. شما می‌توانید بر اساس میزان وات یک لامپ، مقدار نور آن را تعیین نمایید. به‌طور مثال W۴۰ برابر با ۴۵۰ Lumens و W۶۰ برابر با ۸۰۰ Lumens است.

لامپ های مناسب استفاده در خانه که شامل لامپ کم مصرف و رشته ای می‌شود
می ارزهوبلاگ می ارزه

اهمیت نوع لامپ در انتخاب وات مناسب هر محیط

برای تعیین میزان روشنایی و توان مصرفی لامپ از واحد‌های لومن و وات استفاده می­نمایند. اهمیت نوع لامپ مورد استفاده در ایجاد تناسب میان واحد‌های لومن و وات زیاد است. درواقع میزان ثابت ۱۵ وات در دو نوع لامپ کم‌مصرف و هالوژنی با یکدیگر متفاوت است و میزان روشنایی متفاوتی دارند.

در انتخاب نوع لامپ می‌توانید ابتدا مقدار نور موردنیاز یک محیط را مشخص و سپس براساس فضا از لامپ های مشخصی استفاده نمایید. به‌طور مثال اگر فضای موردنظر شما نیاز به ۴۵۰ لومن نور داشته باشد، می‌توانید لامپ رشته‌ای ۴۰W، ال‌ای دی ۸W، هالوژن ۲۹W و فلورسنت ۹W بخرید. هرچه میزان روشنایی موردنیاز یک فضا افزایش پیدا نماید، میزان وات لامپ تهیه شده نیز باید بیشتر شود.

 

خرید لامپ با وات مناسب براساس انرژی موردنیاز

برای اندازه‌گیری مقدار نور موردنیاز در یک محیط از واحد دیگری به نام لوکس استفاده می‌شود. این دو واحد اندازه‌گیری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. واحد لومن می‌تواند نشان‌دهنده اندازه نور خروجی از منبع نور باشد و لوکس مقدار نوری است که به سطح می‌رسد‌. مثلاً انجام نورپردازی در یک استودیو که میزان نور موردنیاز در آن زیاد است، واحد لوکس آن می‌تواند ۳۰۰ یا بالاتر باشد.

در مقابل برای انتخاب نور مناسب اتاق خواب، ۱۵۰ تا ۲۰۰ لوکس ‌ایده‌آل است. محیط پذیرایی خانه ۲۰۰، اشپزخانه ۳۵۰، سرویس بهداشتی ۳۰۰، راهرو‌ها ۱۵۰، اتاق مطالعه ۴۰۰ لوکس نور نیاز دارند‌. البته این اعداد می‌تواند براساس سلیقه افراد نیز متفاوت باشد.

لامپ های حبابی و رشته ای مناسب استفاده در منزل
وبلاگ می ارزه

تهیه لامپ مناسب هر اتاق

در فضا‌های مختلف اداری، مسکونی و تجاری قسمت‌های مختلفی وجود دارد که استفاده و کاربری آن‌ها نیز متفاوت است. درواقع ممکن است فضا‌های گوناگون به شدت و رنگ نور خاصی نیاز داشته باشند. انتخاب منبع نور مناسب نیز باید با توجه به کاربری فضا‌های مختلف هر اتاق انجام شود. در حالت کلی برای اتاق‌های مختلف لامپ هایی با وات‌های مشخص درنظر گرفته می‌شود؛ اما می‌توان به این مسئله نیز توجه کرد که میزان متراژ هر اتاق در توان لامپ مصرفی تأثیر دارد.

لامپ مناسب مورد استفاده برای محیط‌هایی مثل پذیرایی لامپ ۲ وات، غذاخوری ۵ وات، اتاق خواب ۲وات، سرویس بهداشتی ۹ وات، راهرو ۱.۵ وات و آشپزخانه ۵ وات در هر متر مربع است. شما می‌توانید از طریق محاسبه متراژ اتاق و ضرب آن در توان مصرفی، مقدار مناسب وات لامپ را محاسبه نمایید.

لامپ مناسب استفاده در منزل
وبلاگ می ارزه

لامپ مناسب برای نورپردازی

لامپ های مورد استفاده در نورپردازی دکوراتیو برای افزایش جلوه‌های بصری کاربرد دارد‌. این لامپها شامل انواع هالوژن، دفنی، ریسه نواری و… هستند‌. استفاده از این لامپ ها برای سقف، ستون، راه‌پله و… کاربردی است. برای انجام نورپردازی دکوراتیو لامپ دارای ۳ تا ۸ وات توان مصرفی کاملاً مناسب است. برای انجام نورپردازی در سقف‌های کاذب نیز استفاده از هالوژن‌ها مناسب هستند که وزن زیادی ندارند. لامپ های ریسه نواری نیز برای نورپردازی نمای ساختمان مناسب هستند.

 

استفاده از لامپ ال ‌ای دی به عنوان بهترین انتخاب!

خرید لامپ های مختلف با میزان وات معین برای قسمت‌های مختلف خانه دشواری‌های خاصی دارد؛ اما می‌توانید از لامپ های ال ‌ای دی برای استفاده در همه مکان‌ها کمک بگیرید. میزان مصرف انرژی پایین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از ویژگی‌های اصلی این لامپ ها هستند که استفاده از آن‌ها را برای محیط‌های مختلف، مناسب می‌کند. طول عمر این چراغ­ها نسبت به نمونه‌های دیگر بسیار زیاد است و بازدهی نوری بسیار زیادی دارند. این لامپ ها دارای سه نوع مختلف LED، SMDو COB هستند که بر اساس نیاز محیط می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

لامپ های حبابی آویزان برای استفاده در محیط های مختلف
وبلاگ می ارزه

 

نتیجه‌گیری

یکی از سؤالاتی که خریداران لامپ و چراغ با آن درگیر هستند و به‌دنبال پاسخ آن می‌گردند، این است که لامپ چند وات برای اتاق بگیریم یا چه لامپی برای منزل مناسب است. تهیه لامپ مناسب با نوردهی مشخص در ایجاد آرامش برای اعضای خانه بسیار کاربردی است و در کاهش میزان خستگی و افزایش شادابی نیز تأثیر دارد. لامپ مناسب می‌تواند در کاهش مصرف برق شما نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

بنابراین استفاده از لامپ هایی با مصرف کم و نور زیاد اهمیت زیادی پیدا می­نماید. در کنار وات لامپ و میزان شار نوری آن، باید به رنگ نور نیز توجه نمایید تا با سبک دکوراسیون هماهنگی داشته باشد. هرچه میزان نور، میزان روشنایی، ولتاژ، توان مصرفی و ابعاد لامپ انتخاب شده با دقت انجام شود، تناسب آن با سبک فضای خانه شما نیز بیشتر خواهد شد. در هنگام خرید لامپ می‌توانید بر اساس اطلاعات موجود در مقاله،وبلاگ می ارزه! و فروشگاه اینترنتی می ارزه انتخاب مناسبی داشته باشید.

پیمایش به بالا