معرفی پنل سقفی و کاربردهای آن

Ceiling-Led-Panel

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

پنل‌های سقفی جزو محبوب‌ترین محصولات روشنایی در بازار به شمار می‌روند. اما پنل سقفی چیست؟ در یک تعریف ساده باید بگوییم این محصول نوعی پنل‌ نورانی است که روی سقف نصب می‌شود و به وسیله مجموعه‌ای از لامپ‌های ال ای دی روشنایی محیط را تأمین می‌کند. پنل‌های ال ای دی مصرف برق کمی دارند و جایگزین مناسبی برای لامپ‌های مهتابی و کم‌مصرف به حساب می‌آیند.

از مهم‌ترین مزیت‌ پنل‌های سقفی نصب راحت، نور باکیفیت و بدون خیرگی است. از این پنل‌ها می‌توان در محیط‌های مسکونی و تجاری استفاده کرد. بیشترین کاربرد پنل سقفی در منزل، اداره، هتل، بیمارستان‌، گاراژ، رستوران‌، سوپرمارکت‌، مرکز خرید و… است.

مزایای پنل سقفی ال ای دی

از مهم‌ترین مزایای پنل‌های سقفی به این موارد می‌توان اشاره کرد:

تنوع شکل و رنگ

پنل‌های سقفی ابعاد و شکل‌های متنوعی دارند که در ادامه این نوشته به آنها می‌پردازیم. علاوه بر این، پنل‌های سقفی با رنگ‌های متنوع از جمله زرد آفتابی، یخی و مهتابی هم در بازار موجود است. طراحی شکل و رنگ به شما کمک می‌کند تا پنل متناسب با محیط مورد نظرتان را انتخاب کنید.

طول عمر بالا

پنل‌های سقفی با فناوری ال‌ ای ‌دی ساخته می‌شوند و طول عمر بسیار بالایی دارند. فناوری تولید و کنترل کیفی آنها طوری است که در اثر روشن بودن طولانی یا نوسان ولتاژ خراب نمی‌شوند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای بیمارستان‌ها و مراکز اداری و تجاری هستند.

بازدهی و بهره نوری بالا

پنل‌های سقفی با فناوری ال ای دی تولید می‌شوند. لامپ‌های ال ای دی نسبت به دیگر لامپ‌ها بازدهی بیشتری دارند. درواقع آنها بخش زیادی از انرژی الکتریکی ورودی را به جای گرما به انرژی نورانی تبدیل می‌کنند.  به همین دلیل پنل‌های سقفی با توان و شار نوری که دارند، بازده نوری بالایی دارند.

مصرف ‌انرژی پایین

کم‌مصرف بودن محصولات روشنایی یکی از ویژگی‌های مهم آنهاست. پنل‌های سقفی در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت و… مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. با نصب پنل سقفی هزینه‌های برق مصرفی شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سازگاری با انسان و محیط زیست

پنل‌های ال ای دی با انسان و محیط زیست سازگارند. در ساختار آنها هیچ نوع ماده مضری مانند جیوه وجود ندارد و اشعه‌ منتشرشده از آنها فاقد هرگونه ماده سمی است. همچنین نور این پنل‌ها باکیفیت و سالم است و به چشم‌ انسان آسیبی نمی‌رساند.

نصب آسان

یکی از مزیت‌های مهم پنل‌های توکار و روکار نصب ساده‌ و راحت آنهاست. نصب این پنل‌ها در زمان کوتاه قابل انجام است و دانش فنی به خصوصی نیاز ندارد.

کنترل از راه دور

پنل‌های سقفی امکان کنترل کردن از راه دور را دارند. با استفاده از ریموت و دیمر می‌توانید شدت نوری آنها را کم یا زیاد کنید.

 

انواع پنل سقفی

با توجه به فاکتورهای مختلفی می‌توان پنل‌های سقفی را تقسیم‌بندی کرد. در ادامه انواع پنل‌ سقفی را از لحاظ نحوه نصب، شکل و نور دسته‌‌بندی می‌کنیم.

انواع پنل ال ای دی از نظر نحوه نصب

پنل سقفی توکار

پنل‌های سقفی توکار همان طور که از اسمشان پیداست داخل سقف قرار می‌گیرند. ابتدا سقف برش داده می‌شود و سپس پنل داخل آن جاگذاری می‌شود. ‌این پنل‌ها ضخامت کمی دارند و نسبت به پنل‌های روکار کمتر در دید هستند. نصب این پنل در محیط‌هایی که نمی‌خواهید پنل پیدا باشد یا با وسایل و دکور منزل تداخل پیدا کند مناسب است.

پنل سقفی روکار

پنل سقفی روکار برخلاف پنل‌های توکار روی سقف نصب می‌شود. شما می‌توانید اطراف قاب اصلی پنل را تزیین کنید. این پنل‌ها محیط را زیباتر می‌کنند و برای فضاهایی مناسبند که امکان برش دادن سقف و تغییرات در آن وجود ندارد.

انواع پنل ال ای دی از نظر شکل

پنل‌های سقفی شکل و ابعاد گوناگونی دارند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و محیط مورد نظرتان پنل مناسب را خریداری کنید.

پنل سقفی گرد

یکی از اشکال موجود پنل‌های سقفی در بازار شکل دایره است. ابعاد پنل‌های گرد را از طریق قطر دایره آن‌ها مشخص می‌کنند. همچنین برای پنل‌های گرد توکار لازم است قطر برش سقف برای جایگذاری پنل را هم تعیین کرد.

پنل سقفی مربعی

یکی از رایج‌ترین پنل‌های سقفی پنل‌های مربعی شکل با ابعاد یکسان هستند. معمولاً این نوع پنل‌ها در ابعاد ۲۰ در ۲۰، ۳۰ در ۳۰، ۴۰ در ۴۰ و ۶۰ در ۶۰  در بازار فروخته می‌شوند. هر کدام از پنل‌های سقفی می‌توانند ابعاد و توان متفاوتی داشته باشند. برای مثل یک پنل ۶۰ در ۶۰ در دو توان ۶۰ وات یا ۴۸ وات موجود است.

پنل سقفی مستطیلی

پنل‌های سقفی مستطیلی عموماً در ابعاد ۳۰ در ۶۰، ۶۰ در ۱۲۰ و ۳۰ در ۱۲۰ ساخته می‌شوند. پنل‌های مستطیلی نیز توان‌های متفاوتی دارند. هرچه تعداد لامپ‌های ال ای دی بیشتر و فاصله آنها با یکدیگر کمتر باشد، پنل توان بیشتری دارد.

انواع پنل ال ای دی از نظر نور

پنل‌های سقفی ال ای دی از لحاظ منبع نور به دو دسته edge light و backlight تقسیم‌بندی می‌شوند. در پنل‌های edge light که به آنها پنل‌های اسلیم هم گفته می‌شود منبع نور در اطراف پنل قرار دارد.

اما در پنل‌های backlight منبع در قسمت پشت قرار گرفته و پخش نور مستقیم‌تر است. در یک مقایسه دیگر ضخامت پنل‌های edge light کمتر از نوع بک لایت است. در حالی که پنل‌های backlight راندمان نوری بالاتری دارند.

قیمت پنل سقفی

پنل‌های سقفی موجود در فروشگاه‌ها علاوه بر شکل و ابعاد از نظر قیمتی هم متنوعند. قیمت پنل‌های سقفی با توجه به ویژگی‌هایی مثل شکل و اندازه، توان، میزان نوردهی، برند سازنده و ضمانت پس از خرید و… تعیین می‌شود.

نکات مهم در خرید پنل سقفی

در این مطلب با پنل‌های سقفی و انواع آن آشنا شدید. اما برای تجربه یک خرید موفق نکاتی وجود دارد که باید در زمان انتخاب پنل به آنها توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در زمان انتخاب پنل، این پارامترها را در نظر بگیرید: 

   – تناسب با محیط

   – توان پنل

   – شکل و ابعاد پنل

   – کیفیت نور و بهره‌وری

   – میزان برق مصرفی

   – طول عمر محصول

   – برند سازنده

 

سؤالات متداول

آیا پنل ال ‌ای ‌دی مصرف برق کمی دارد؟

در یک مقایسه ساده می‌توان گفت یک پنل‌ فلورسنت معمولی حدود چهل درصد انرژی را در مسیر اتصالات هدر می‌دهد. در حالی که پنل ال ای دی اینگونه نیست. گرمای کمی ایجاد می‌کند و کاهش مصرف برق را تا هشتاد درصد کاهش می‌دهد.

 

بهترین برندهای پنل سقفی کدامند؟

از بهترین برندهای پنل سقفی موجود در بازار می‌توان پارس شعاع توس، یکتا افروز، کملیون و شعاع را نام برد.

 

از کجا پنل سقفی بخریم؟

پیشنهاد می‌کنیم پنل سقفی مورد نظرتان را از فروشگاه اینترنتی می‌ارزه تهیه کنید. ما در فروشگاه می‌ارزه محصولات باکیفیت را با قیمت مناسب و ظرف چند روز به دستتان می‌رسانیم.

 

 

پیمایش به بالا