مشخصات فنی لامپ ال ای دی (LED)

LED-Lamp-Specifications (1)

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 8 دقیقه

لامپ ال ای دی

در حال حاضر لامپ LED یکی از پرفروش‌ترین محصولات روشنایی در بازار است. ساختار لامپ ال ای دی از چند دیود نوری تشکیل شده که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر نور یکنواخت و باکیفیتی ساطع می‌کنند. لامپ ال ای دی انواع مختلفی دارد و در شکل‌ها و ابعاد گوناگون در فروشگاه‌ها موجود است. این نوع لامپ طول عمر بالایی دارد و خرید آن نیز مقرون‌ به‌صرفه است.

اما سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که هنگام خرید این لامپ به چه نکاتی توجه کنیم؟ یکی از موارد مهمی که باید به آن دقت کنید مشخصات فنی لامپ ال ای دی است. در ادامه این اصطلاحات را توضیح خواهیم داد تا بعد از خواندن این متن یک بار برای همیشه مشخصات فنی لامپ را به خاطر بسپارید.

لامپ ال ای دی

مشخصات فنی لامپ ال ای دی

آشنایی با مشخصات لامپ ال ای دی کمک می‌کند متناسب با نیازهایمان خرید درست و مطمئنی داشته باشیم. این مشخصات فنی روی جعبه یا بدنه لامپ نوشته شده است. در جدول زیر مهم‌ترین مشخصات فنی لامپ ال ای دی را می‌بینید.

 ممکن است این مشخصات در برخی برندها یا لامپ‌ها اندکی تغییر داشته باشد اما به طور کلی مهم‌ترین شاخصه‌های فنی لامپ ال ای دی این موارد است. در ادامه هر کدام از این اسامی را بررسی می‌کنیم.

برند

برند یا نشان تجاری لامپ ال ای دی یکی از چیزهایی است که روی جعبه یا بدنه لامپ حک شده است. در زمان خرید لامپ باید به نام برند توجه کنید و لامپ مورد نظرتان را از برندهای معتبر و دارای نمایندگی‌ فروش انتخاب کنید. برندهای بروکس، افراتاب و پارس شهاب از معتبرترین برندهای موجود در ایران است.

نوع و مدل

نوع لامپ، فناوری استفاده شده در لامپ را نشان می‌دهد. در بسته‌بندی لامپ ال ای دی عبارت led و نوع تکنولوژی ساخت یا چیپ آن نوشته می‌شود. دو نوع اس ام دی و سی او بی از رایج‌ترین انواع لامپ‌ ال ای دی است.

لومن یا شار نوری

یکی از شاخصه‌های مهم در خرید لامپ، لومن درج شده روی بدنه لامپ ال ای دی است. منظور از لومن واحد اندازه‌گیری شار نوری و مقدار نوری است در هر ثانیه از یک منبع نور خارج می‌شود و یا به وسیله یک جسم در یک ثانیه دریافت می‌شود. هرچه عدد شار نوری بیشتر باشد، لامپ نورانی‌تر است.

به عبارت دیگر باید گفت هرچه لامپ برق کمتری مصرف کند و نور بیشتری منتشر کند به‌صرفه‌تر است. به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان خرید به جای توجه به عدد توان، لومن لامپ را در نظر بگیرید.

شار نوری - لومن

وات

شاخص دیگر وات است که احتمالاً بارها نام آن را شنیده‌اید. میزان توان مصرفی لامپ با واحد وات سنجیده می‌شود. عدد وات نوشته شده روی یک لامپ ال ای دی میزان انرژی مورد نیاز لامپ برای نوردهی را نشان می‌دهد. اینکه چه لامپی و با چه توانی انتخاب کنید به نور مورد نیاز محیط شما بستگی دارد. 

بهره نوری

راندمان لامپ یا بهره نوری حاصل تقسیم شار نوری بر توان مصرفی لامپ است که با واحد لومن بر وات نشان داده می‌شود. بهره نوری مشخص می‌کند که منبع نور شما در ازای مصرف هر وات چند لومن نور تولید می‌کند. به زبان دیگر هرچه عدد بهره نوری بیشتر باشد، یعنی لامپ شما با مصرف برق کمتر، نور بیشتری منتشر می‌کند.

مطلب مرتبط: شار نوری یا لومن چیست؟ آشنایی با لومن

دمای رنگ نور (CCT)

دمای رنگ نور با اصطلاح CCT که مخفف شده عبارتCorrelated Color Temperature است نشان داده می‌شود. منظور از این اصطلاح، رنگ نوری است که یک لامپ منتشر می‌کند. مقدار این رنگ را با عدد و با مقیاس دمای کلوین مشخص می‌کنند. هرچه عدد کلوین کمتر باشد، رنگ نور زردتر است. و هرچه این عدد بیشتر شود رنگ نور به سمت آبی‌تر شدن حرکت می‌کند.

مثلاً رنگ نور ۳۰۰۰k به Warm White شهرت دارد و نوری نزدیک به رنگ خورشید دارد. ولی رنگ نور ۵۰۰۰k به نام نور Daylight شناخته می‌شود و نور آن مهتابی‌تر است.

زاویه تابش

زاویه تابش شاخصه دیگری است که روی بسته‌بندی لامپ ال ای دی می‌بینید. زاویه تابش نور، زاویه‌ای است که یک لامپ نور خود را منتشر می‌کند. هرچه زاویه بیشتر باشد وسعت روشنایی بیشتر است. البته زاویه نور را فقط با یک عدد نمی‌توان نشان داد. آنچه به عنوان یک عدد می‌بینید، میانگین زاویه نور است.

برای مثال اگر بخواهیم دو لامپ با شار نوری یکسان و زاویه تابش‌ متفاوت را مقایسه کنیم، لامپی که زاویه تابش کمتر دارد، نور درخشان‌تری نسبت به لامپ با زاویه تابش بیشتر ساطع می‌کند.

طول عمر

طول عمر یک لامپ طبق استاندارد ملی و بر حسب ساعت اندازه‌گیری می‌شود. محاسبه طول عمر در آزمایشگاه و با توجه به فاکتورهایی مانند نرخ انرژی، شار نوری، متریال مورد استفاده، تکنولوژی ساخت و… محاسبه می‌شود. به طور معمول طول عمر لامپ‌های ال ای دی بسته به نوع لامپ بین ۱۵ هزار تا ۵۰ هزار ساعت بوده که در مقایسه با لامپ‌های رشته چندین برابر است.

ولتاژ  (V)

معمولاً دستگاه‌های برقی با یک محدوده ولتاژ کار می‌کنند. عدد ولتاژ نیز نشانگر ولتاژی است که وسیله با آن کار می‌کند. محدوده ولتاژ لامپ‌ها با یکدیگر متفاوت است.

جریان

این شاخص حداقل جریان برقی که لامپ برای روشن شدن باید دریافت کند را بر حسب آمپر (A)یا میلی‌آمپر (Ma) نشان می‌دهد.

نکته مهم: ولتاژ با آمپر فرق دارد. برای مثال اگر وسیله برقی که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می‌کند را به ولتاژ بالاتر متصل کنیم آسیب می‌بیند. اما اگر یک وسیله با ۲ آمپر داشته باشیم و آن را به منبع تغذیه ۳ آمپری متصل کنیم، وسیله ما فقط به اندازه ۲ آمپر مورد نیاز از منبع برمی‌دارد و دچار آسیب نمی‌شود.

شاخص نمود رنگ(CRI)

شاخص نمود رنگ یا CRI فاکتوری برای تشخیص کیفیت نور است. این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است و نشان‌دهنده این است که وقتی منبع نور به یک جسم می‌تابد، رنگ آن جسم در چشم انسان، چطور به نظر می‌رسد. هرچه این عدد بیشتر باشد، نمود رنگ واقعی‌تر بوده و روشنایی تولید شده به نور خورشید نزدیکتر است. از لامپ‌های ال ای دی با  نمود رنگ بالا در موزه‌ها و گالری‌ها استفاده می‌شود. در زمان خرید LED مشخصات روی لامپ را در نظر بگیرید، زیرا لامپ با شاخص نمود رنگ پایین، رنگ اشیا را مطلوب نمایش نمی‌دهد.

فرکانس

فرکانس لامپ روی بسته‌بندی و بدنه آن بر حسب هرتز نوشته می‌شود. فرکانس تعداد دفعاتی است که جریان برق در ثانیه کل مدار را طی می‌کند. برای مثال اگر روی لامپ شما ۵۰ هرتز نوشته شده یعنی جریان برق ۵۰ بار در ثانیه مدار را طی می‌کند.

درصد خرابی

یکی از فاکتورهای مهم در طول عمر لامپ، دمای محیط است. روی محصول درصد خرابی با توجه به کارکرد در حداکثر دمای درج شده و در مدت زمان معین مشخص می‌شود. یعنی مدت زمانی که شار نوری یک لامپ به ۷۰ یا ۵۰ درصد حالت اولیه خود می‌رسد. معمولاً لامپ‌هایی که چیپ باکیفیت ندارند خیلی زود به حالت کم‌نور و چشمک‌زن می‌رسند.

قابلیت دیمر

دیمر یا کم‌سوساز وسیله‌ الکترونیکی است که برای کنترل نور لامپ از آن استفاده می‌شود. این وسیله نقش مهمی در صرفه‌جویی انرژی برق دارد. شاخص دیگری که جزو مشخصات فنی لامپ ال ای دی ذکر می‌شود گزینه قابلیت استفاده از دیمر است. 

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب لامپ های LED

محدوده دمای کارکرد

محدوده دمای کارکرد لامپ ال ای دی مورد دیگری است که روی بسته‌بندی آن نوشته می‌شود. به طور معمول محدوده دمای کارکرد لامپ‌های ال ای دی از ۲۰- درجه سلسیوس شروع می‌شود و تا ۴۰+ درجه سلسیوس می‌رسد. یعنی لامپ در این بازه دمایی بیشترین طول عمر و بهترین کارایی را دارد. اگر محیط مورد نظر شما بیش از حد گرم یا سرد است باید هنگام خرید لامپ این فاکتور را در نظر بگیرید.

درجه حفاظت (IP)

یکی از نکات مهم در زمان خرید لامپ در نظر گرفتن شرایط محیطی است که می‌خواهیم لامپ را در آن نصب کنیم. IP یا درجه حفاظت لامپ نیز فاکتوری است که باید آن را در نظر بگیرید.

IP به صورت یک عدد دورقمی نوشته می‌شود که رقم اول درجه حفاظت انسان در برابر تماس با قسمت‌های برق‌دار، نفوذ اجسام و اشیاء و رقم دوم آن درجه حفاظت در برابر رطوبت و آب است. اگر محیط شما رطوبت زیادی دارد یا امکان ترشح آب وجود دارد باید یک لامپ با درجه حفاظت بالا انتخاب کنید.

سرپیچ

امروزه لامپ‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد که هر کدام سرپیچ مخصوص خود را دارد. سرپیچ قطعه‌ای است که لامپ را نگه داشته و جریان برق را به لامپ متصل می‌کند. اندازه سرپیچ متناسب با لامپ، گزینه دیگری است که روی جعبه محصول درج می‌شود.

سرپیچ

حداکثر دمای اسمی (Tc)

این فاکتور بالاترین دمای مجاز که در شرایط عادی، روی سطح بیرونی لامپ ال ای دی ممکن است ایجاد شود را نشان می‌دهد.

برچسب مصرف انرژی

لامپ‌ ال ای دی نیز مانند سایر وسایل برقی برچسب انرژی دارد. برچسب‌های رنگی یا برچسب‌های انرژی سازگاری با محیط زیست و کیفیت لامپ را از جهت مصرف انرژی نشان می‌دهد. حرف A که خود سه دسته‌بندی دارد نشان‌دهنده کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی است.

برچسب مصرف انرژی

علامت استاندارد

در زمان خرید لامپ ال ای دی به نشان استاندارد و کد ده رقمی روی محصول دقت کنید. متأسفانه لامپ‌های غیراستاندارد و تقلبی در بازار به فروش می‌رسد که بی‌کیفیت بوده و بسیاری از آنها نشان استاندارد را ندارند.

گارانتی

مدت زمان گارانتی و ضمانت تعویض لامپ گزینه دیگری است که روی بسته‌بندی درج می‌شود. معمولاً در صورت نداشتن عیب فیزیکی، استفاده صحیح، باز نشدن در و عدم دستکاری لامپ شامل چند سال گارانتی می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به مشخصات لامپ ال ای دی پرداختیم. اطلاع از این نکات کمک می‌کند در زمان انتخاب محصول، خرید آگاهانه‌تری داشته باشید. چرا که هر کدام از این فاکتورها اهمیت ویژه‌ای در کارکرد لامپ دارند. برای اینکه محصول عالی و متناسب خریداری کنید بهتر است اطلاعات نوشته شده روی بسته‌بندی لامپ را با دقت مطالعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید محصول باکیفیت و همچنین اطلاع از مشخصات فنی لامپ‌های ال ای دی وارد فروشگاه می‌ارزه شوید و محصول مورد نظرتان را جستجو کنید. شما می‌توانید محصولات روشنایی را با قیمت مناسب و گارانتی خریداری کنید. خرید از می‌ارزه علاوه بر آسان و راحت بودن یک تجربه مطمئن و ماندگار است.

پیمایش به بالا