راهنمای خرید لامپ های مختلف

راهنمای خرید لامپ های مختلف

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 9 دقیقه

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی از چند سال گذشته تا به امروز جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات صنعت روشنایی بوده‌اند. دلیل این محبوبیت مزایایی است که این لامپ‌ها دارند. ویژگی‌هایی مثل تنوع طرح و اندازه، مصرف انرژی پایین و طول عمر بالا از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست.

در خوب بودن این لامپ‌ها شکی نیست اما ممکن است برای شما هم سؤال باشد که باید کدام لامپ ال ای دی را بخریم؟ در زمان انتخاب و خرید این محصول به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه این مطلب تلاش کرده‌ایم تا راهنمای خرید لامپ‌ ال ای دی را به صورت کامل ارائه کنیم. اگر قصد خرید دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

مزایای لامپ ال ای دی

پیش از آنکه درباره ملاک‌های خرید لامپ‌ ال ای دی حرف بزنیم بهتر است بدانیم که مزایای این نوع لامپ چیست و چرا در بین لامپ‌های مختلف موجود در بازار گزینه بهتری است. لامپ‌های ال ای دی را با مصرف برق کم می‌شناسند که بارزترین خاصیت آنهاست. اما این نوع لامپ مزایای قابل توجهی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

مصرف بهینه انرژی

همان طور که گفتیم اصلی‌ترین مزیت لامپ ال ای دی مصرف پایین انرژی است. این لامپ با تبدیل مستقیم انرژی به نور و هدر ندادن آن از طریق گرما، مصرف برق شما را تا بیش از 60% کاهش می‌دهد.

طول عمر بالا

طول عمر لامپ ال ای دی نسبت به دیگر لامپ‌های موجود در بازار به مراتب بیشتر است. یک لامپ ال ای دی بین 50 هزار تا 60 هزار ساعت طول عمر دارد و سالهای سال بدون افت کیفیت نور برای شما کار می‌کند.

بهره‌وری بالا

میزان روشنایی انواع لامپ بر حسب واحد لومن بر وات سنجیده می‌شود که به آن بهره‌وری نوری می‌گویند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، نوردهی لامپ هم به مراتب بیشتر است. لامپ‌های ال ای دی بهره‌وری مناسبی دارند و نور منتشر شده از آنها نیز باکیفیت است.

قیمت مناسب

ممکن است در مشاهده اول فکر کنید لامپ‌های ال ای دی گران‌تر از لامپ‌های دیگر هستند. اما از آنجایی که این نوع لامپ‌ها مصرف برق پایین و طول عمر بالایی دارند خرید آنها در طولانی مدت به‌صرفه است. 

تنوع طرح و رنگ

لامپ‌های ال ای دی از نظر طرح و رنگ نور و ابعاد و اندازه متنوع‌اند. به همین دلیل در محیط‌های مختلف مسکونی و کاری کاربرد دارند.

سازگار با محیط زیست

در ساخت لامپ LED از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود و این لامپ فاقد مواد مضری مانند جیوه است. علاوه بر این پرتوهای آسیب‌زننده‌ای مثل ماورابنفش هم ساطع نمی‌کند.

عدم تولید گرما

بسیاری از لامپ‌های قدیمی از جمله لامپ‌های رشته‌ای بیشترین انرژی خود را صرف تولید گرما می‌کردند. اما نسل نوین لامپ‌های ال ای دی کمترین میزان تولید گرما را دارند.

[product_name name=”لامپ حبابی رنگی 9 وات بروکس (قیمت قدیم)”]

نکات مهم در زمان خرید لامپ ال ای دی

امروزه لامپ‌های ال ای دی متنوعی در بازار به فروش می‌رسند. اگر وارد یک فروشگاه شوید با بیش از پنجاه انتخاب مواجه می‌شوید. اما با بررسی بیشتر و در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها انتخاب‌های شما محدودتر می‌شود. فاکتورهای مهمی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید این موارد است:

ابعاد و اندازه

لامپ‌های ال ای دی با ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار موجود است. از لامپ‌های کوچک میلی‌متری گرفته تا پنل‌های غول‌پیکر. شما باید ابعاد لامپ را با در نظر گرفتن مساحت محیط و نور مورد نیاز آن مشخص کنید.

توان مصرفی

توان مصرفی یک لامپ با واحد وات سنجیده می‌شود. مهم‌ترین فاکتور در خرید لامپ وات است. زیرا با مصرف انرژی و بهره‌وری ارتباط مستقیم دارد. با توجه به ابعاد و نور مورد نیاز محیط توان لامپ را انتخاب کنید.

محل نصب

پیش از خرید لامپ حتماً محل نصب آن را مشخص کنید. زیرا لامپ‌های متنوع برای محیط‌های مختلف طراحی شده‌اند. برای مثال لامپی که در یک محیط کاری نصب می‌شود با لامپ مناسب محیط مسکونی متفاوت است. همچنین لامپی که در فضای باز نصب می‌شود باید مقاومت بیشتری در برابر شرایط جوّی داشته باشد.

زاویه نور

زاویه نوردهی لامپ از دیگر نکات مهم در زمان خرید است. شکل لامپی که انتخاب می‌کنید با تابش نور آن اثر مستقیم دارد. به عنوان مثال لامپ‌های استوانه‌ای و حبابی پخش نور بیشتری دارند در حالی که پخش نور نوع رفلکتور متمرکزتر است.

میزان نوردهی (لومن)

میزان نور خروجی لامپ‌های ال ای دی با واحد لومن مشخص می‌شود. به عبارت دیگر هرچه لومن یک لامپ بیشتر باشد نور منتشر شده از آن هم بیشتر است. شما باید با توجه به میزان نور مورد نیاز در محیط لومن مناسب را انتخاب کنید.

دمای رنگ نور

یکی از نکات خرید لامپ ال ای دی توجه به فاکتور دمای رنگ نور است که برای سنجش آن از واحد کلوین استفاده می‌شود. در واقع هرچه عدد دمای رنگ نور بیشتر باشد رنگ نور به رنگ‌های سرد نزدیک و هرچه این عدد کوچک‌تر شود رنگ نور به رنگ‌های گرم نزدیک است.

رنگ نورهای آفتابی، مهتابی و سفید یخی از رایج‌ترین رنگ نورهای موجود در بازار هستند. انتخاب رنگ نور باید با توجه به علاقمندی و کاربری محیط انجام شود. زیرا رنگ نور محیط مطالعه با فضای نشیمن یا اتاق خواب یکسان نیست.

درجه حفاظت

ویژگی دیگری که باید در نظر بگیرید درجه حفاظت لامپ یا همان IP آن است. اگر می‌خواهید لامپ را در فضای باز نصب کنید باید محصولی را انتخاب کنید که در برابر برف و باران و گرد و غبار مقاوم باشد و در اصطلاح درجه حفاظت بالایی داشته باشد. میزان درجه حفاظت هر لامپ روی بسته‌بندی آن درج شده است.

شکل ظاهری لامپ

لامپ‌های ال ای دی از نظر شکل ظاهری تنوع بسیاری دارند و روز‌ به ‌روز محصولات جدیدی روانه بازار می‌شود. توجه داشته باشید که شکل ظاهری لامپ بر تابش نور اثرگذار است. نکته دیگر اینکه شکل ظاهری لامپ باید با چیدمان و سبک دکوراسیون محیط متناسب باشد.

نوع سرپیچ لامپ

لامپ ال ای دی دارای انواع متنوع سرپیچ‌ است. در زمان خرید باید به انواع سرپیچ لامپ دقت کنید. به طور معمول سرپیچ E14 برای لامپ‌های شمعی یا اشکی، سرپیچ E27 برای لامپ حبابی و استوانه‌ای، سرپیچ GU10 برای لامپ هالوژنی ال ای دی و سرپیچ G13 برای لامپ مهتابی ال ای دی استفاده می‌شود.

شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ یا CRI کیفیت نور تولید شده را اندازه‌گیری می‌کند. لامپ‌هایی که شاخص نمود رنگ بالاتری دارند نسبت به لامپ‌های با  CRI پایین‌تر رنگ‌های دقیق‌تری تولید می‌کنند.

میزان تولید حرارت

در یک نگاه کلی لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند. اما ممکن است میزان گرمای تولید شده از یک برند به برند دیگر متفاوت باشد.

حساسیت به نوسان ولتاژ

میزان حساسیت به نوسان ولتاژ از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب لامپ LED است، زیرا لامپ‌های ال ای دی نسبت به نوسانات ولتاژ حساس هستند. بنابراین در زمان خرید به مشخصات فنی لامپ توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که نسبت به ولتاژهای مختلف مقاوم است.

ضمانت و گارانتی

در زمان خرید، لامپی را انتخاب کنید که دارای گارانتی باشد. از آنجایی که برندهای معتبر و شناخته شده از کیفیت طراحی و ساخت خود مطمئن هستند، برای محصولات خود ضمانت قرار می‌دهند. با خرید یک لامپ دارای ضمانت، در صورت خرابی لامپ می‌توانید تا قبل از زمان اتمام گارانتی، لامپ را تعمیر یا تعویض کنید.

برند تولیدکننده

توجه به نام برند سازنده و اصالت آن از دیگر نکات LED راهنمای خرید   لامپ است. برندی را انتخاب کنید که شناخته شده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. برندهای نام‌آشنا از در ساخت محصولات خود از متریال باکیفیت استفاده می‌کنند و معمولاً خدمات پس از فروش هم دارند. از خرید لامپ‌های ال ای دی برندهای متفرقه و غیراستاندارد صرف نظر کنید.

قیمت لامپ

اگر برای خرید لامپ ال ای دی وارد یک فروشگاه شوید با لامپ‌های متنوع و قیمت‌های گوناگون مواجه می‌شوید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید بودجه مورد نظرتان را مشخص کنید و برا اساس آن محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در خصوص قیمت لامپ ال ای دی نمی2توان رقم دقیقی را گفت زیرا، قیمت لامپ‌های ال ای دی متغیر است و به عوامل مختلفی مثل توان، شکل و ابعاد، جنس و کیفیت و نام و نشان برند سازنده بستگی دارد. توصیه می‌کنیم از خرید لامپ‌های ارزان‌قیمت صرف نظر کنید چون کیفیت ساخت آنها ضعیف بوده و درنتیجه طول عمر آن‌ها کوتاه است و خرید آنها مقرون به‌صرفه نیست.

[product_name name=”پایه E27 لامپ ال ای دی 40 وات جاینت بروکس”]

سؤالات متداول

آیا خرید لامپ ال ای دی به‌صرفه است؟

بله، اگرچه لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های نسل قدیم قیمت بالاتری دارند، اما به دو دلیل مقرون به‌صرفه هستند.

دلیل اول راندمان انرژی این نوع لامپ است که برای ایجاد روشنایی برابر با یک لامپ رشته‌ای تا حدود 90 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. دلیل دوم طول عمر بالای لامپ ال ای دی نسبت به دیگر لامپ‌ها است. برای مثال اگر کارایی یک لامپ رشته‌ای 1000 ساعت باشد این مقدار برای یک لامپ ال ای دی معادل 20 هزار ساعت است. این‌ها ویژگی‌هایی است که لامپ ال ای دی را مقرون به‌صرفه‎‌تر از سایر لامپ‌های موجود می‌کند.

بهترین برندهای سازنده لامپ ال ای دی کدامند؟

در حال حاضر برندهای مختلفی در حوزه تولید لامپ ال ای دی مشغول به فعالیت هستند. از بهترین برندهای موجود در بازار می‌توان افراتاب، پارس شعاع، نور و کملیون را نام برد.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ فلورسنت چیست؟

لامپ‌ ال‌ ای ‌دی نسبت به لامپ‌ کم‌مصرف شار نوری بالاتری دارد. یعنی در ازای مصرف یک اندازه برق، نور بیشتری منتشر می‌کند. البته این ویژگی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت ساخت هر دو نوع لامپ بستگی دارد و همیشگی نیست.

تفاوت دیگر ساختار لامپ‌ کم‌مصرف است. لامپ‌های ال ای دی با انسان و محیط سازگارند. اما داخل لامپ کم‌مصرف مقدار اندکی فلز جیوه وجود دارد که در صورت شکستن لامپ خطرناک و مسمومیت‌زاست.

به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام دور انداختن لامپ کم‌مصرف آن را از سایر زباله‌ها جدا کنید تا جیوه داخل آن باعث آلودگی محیط نشود.

از کجا لامپ ال ای دی باکیفیت بخریم؟

برای خرید لامپ‌های ال ای دی و اطلاع از لیست قیمت‌ها وارد فروشگاه اینترنتی می‌ارزه شوید و محصول مورد نظرتان را جستجو کنید. لیستی از محصولات موجود به همراه مشخصات پیش روی شماست. با انتخاب لامپ مناسب و ثبت سفارش به صورت آنلاین یک خرید راحت و بی‌دغدغه را با ما تجربه کنید.

آیا لامپ ال ای دی برای فضای باز مناسب است؟

لامپ‌های ال ای دی انواع مختلفی دارند که برای نصب در محیط بیرونی طراحی شده‌اند. چراغ‌های زیر درختی، چراغ دفنی، چراغ استخری و… از این نوع هستند.

نکته مهمی که در خرید لامپ ال ای دی باید به خاطر داشته باشید این است که لامپ انتخابی شما درجه حفاظت بالایی داشته باشد تا در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران، رطوبت و آب مقاوم باشد.

آیا چراغ هوشمند همان لامپ ال ای دی است؟

خیر، همه چراغ‌های هوشمند از نوع ال ای دی هستند اما همه چراغ‌های ال ای دی هوشمند نیستند. چراغ‌های هوشمند یکی از انواع چراغ ال ای دی هستند که می‌توان سیستم روشنایی آنها را به یک شبکه بی‌سیم مانند وای فای وصل و کنترل کرد.

 

 

 

پیمایش به بالا