دلایل سوختن لامپ‌ چیست؟|دلایل اصلی سوختن لامپ

دلایل سوختن لامپ

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دلایل سوختن لامپ‌ها

دلایل سوختن لامپ مختلف است که می‌تواند در کاهش طول عمر لامپ‌ها تأثیر مستقیم داشته باشد و آن‌ها را بسوزاند. در ادامه هرکدام از این دلایل را بیان کرده و هر یک را توضیح می‌دهیم.

 

 

چرا لامپ‌ها زود می‌سوزند؟

برخی از لوازم منزل، با هدف استفاده در طولانی‌مدت خریداری می‌شوند. لامپ‌ها یکی از این لوازم هستند که همیشه به دنبال عمر و دوام زیاد آن‌ها هستیم. البته این روش خرید با واقعیت متفاوت است؛ چراکه متوسط طول عمر یک لامپ رشته‌ای حدود ۹۰۰ ساعت است. در این صورت اگر ما بخواهیم این لامپ را روزانه به مدت ۸ ساعت استفاده کنیم، به‌طور میانگین چهار ماه عمر خواهد کرد.

 

ولتاژ بالای برق

میزان ولتاژ جریان برق ورودی به لامپ‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی لامپ ، زودهنگام آن‌ها به شمار می رود. اگر میزان برق ورودی زیاد باشد، مقدار نور تولیدی توسط لامپ نیز بیشتر می‌شود و در مقابل کارایی آن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید به میزان استاندارد ولتاژی که بر روی لامپ وجود دارد، دقت کنید و میزان ولتاژ برق خانه را از طریق یک ولت‌سنج بررسی کنید. برای این کار باید احتیاط کنید و با نحوه استفاده از ولت‌سنج آشنا باشید.

اما اگر میزان ولتاژ برق بیش از اندازه استاندارد باشد، سیستم کنتور برق شما مشکل دارد و حتما باید توسط متخصصان بررسی شود.

 

وجود لرزش اضافی در لامپ

لرزش اضافی لامپ یکی از مهمترین دلایل سوختن لامپ می باشد. مثلا اگر در کنار لامپ یک پنکه سقفی نیز وجود داشته باشد و سقف با حرکت پنکه دچار لرزش شود، لامپ نیز حرکت می‌کند و در طولانی‌مدت مواد داخل آن از محل خود جدا می‌شوند که در نتیجه از طول عمر لامپ کم می‌شود. لامپی که مدام در معرض لرزش قرار بگیرد، خیلی زود خواهد سوخت.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی 

 

عمر کم لامپ های کم مصرف

لامپ‌های فلورسنت فشرده یا کم مصرف از همان ابتدای تولید تاکنون نتوانستند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و برخلاف ادعایی که درباره طول عمر ۱۰۰۰۰ ساعتی آن‌ها می‌شد، نسبت به نمونه‌های معمولی عمر بسیار کمتری داشتند. استفاده از این لامپ‌ها در همه خانه‌ها رواج دارد و این عدد برای کارکرد لامپ با آن چیزی که در واقعیت می‌بینیم، فاصله زیادی دارد.

لامپ‌های LED در همین زمان کم تولید، تاکنون بسیار کارآمد عمل کرده‌اند و طول عمر زیادی دارند. اما حتما باید آن‌ها را از جنس باکیفیت خریداری کنید. این لامپ‌ها فاقد هرگونه ماده سمی مثل جیوه هستند و در صورت شکستگی نیز، خطری برای محیط ایجاد نمی‌کنند.

 

سوسو کردن یا صدا دادن لامپ

بر روی لامپ‌ها یک سوکت لامپی وجود دارد که در هنگام شل شدن صدا می‌دهد و ممکن است چند بار پشت‌سرهم روشن و خاموش شود. اگر سوکت به‌موقع سفت بشود،مانع از خرابی لامپ می شوید. اما اگر سوکت به همان حالت شل بماند، خیلی زود لامپ را می‌سوزاند. علاوه بر این، سوسو کردن لامپ می‌تواند ناشی از وجود اتصالات در لامپ و سیم‌ها باشد که در این صورت نصب هر نوع لامپ بر روی آن باعث سوختگی خواهد شد.

 

داغ شدن لامپ

روشن ماندن زیاد لامپ و تحمل میزان ولتاژ بیش از توان آن، باعث داغ شدن لامپ می‌شود و در نهایت عایق موجود در سیم‌های داخل لامپ ذوب می‌شود. در این صورت نیز عمر لامپ کاهش پیدا می‌کند. استفاده از لامپ‌های LED در این شرایط بسیار مناسب است؛ چراکه توان مصرف ولتاژ برق این لامپ‌ها بسیار کم است و با روشن ماندن زیاد نیز داغ نمی‌شوند. در کنار مصرف انرژی بهینه، روشنایی مناسبی برای محیط ایجاد می‌کنند و طول عمر آن‌ها بسیار بیشتر است.

 

لامپ محبوس در داخل حباب یا لوستر

برخی از لامپ‌ها علاوه بر جنبه روشنایی، استفاده تزیینی و دکوری نیز دارند. این لامپ‌ها در داخل قاب، حباب یا لوستر قرار دارند و با روشنایی طولانی‌مدت گرمای زیادی از خود تولید می کنند. در این صورت گرما در داخل حباب لوستر محبوس می‌شود و در کاهش عمر لامپ تأثیر دارد؛ به این دلیل که حباب لوستر اجازه خروج گرمای لامپ را از اطراف آن نمی‌دهد. در برخی موارد حتی ممکن است این نوع لامپ‌ها دچار آتش‌سوزی شوند‌. به همین دلیل بهتر است از لامپ‌ها در داخل قاب یا لوستر استفاده نشود و همچنین در صورت قرار داشتن لامپ در محیط‌های گرم، اطراف آن از قاب یا حباب استفاده نشود.

 

خرابی سرپیچ لامپ

یکی دیگر از دلایل سوختن لامپ ها مربوط به خراب بودن سرپیچ آن است. در داخل سرپیچ‌ها دو کنتاک اصلی وجود دارد که یکی برای برق فاز و دیگری برای نول است. ممکن است در مدت‌زمان طولانی فنر زیر این کنتاک‌ها حالت اصلی خود را از دست بدهند و در این شرایط در برق ورودی به لامپ اختلال ایجاد شده که می‌تواند به‌سرعت باعث سوختن لامپ شود.

 

 

 

اتمام عمر لامپ

اتمام عمر لامپ نیز می‌تواند با خرابی یا سوختن لامپ مشخص بشود. این وسیله الکتریکی عمر محدودی دارد و پس از گذشت زمان مشخص از کار خواهد افتاد. البته در برخی از موارد روشن و خاموش‌کردن زیاد این لامپ‌ها نیز می‌تواند در کاهش عمر آن‌ها نقش مستقیمی داشته باشد؛ چراکه با هر بار روشن و خاموش‌کردن لامپ میزان ولتاژ ورودی به آن تغییر می‌کند و در گذر زمان شرایط سوختگی لامپ را فراهم می‌کند. لامپ‌های LED به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روشن و خاموش‌کردن حتی به‌دفعات میلیونی نمی‌تواند آن‌ها را بسوزاند.

 

نتیجه‌گیری

در هنگام خرید لامپ، دوام و طول عمر آن حتما باید کنترل شود. لامپ‌ها دارای مدت‌زمان کارکرد مشخصی هستند که در برخی موارد خیلی زودتر خاموش می‌شوند. در این صورت به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که چرا لامپ‌ها زود می‌سوزند؟ این اتفاق دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها را بیان کردیم.

شما می‌توانید از طریق راهکار‌هایی که وجود دارد، در افزایش میزان طول عمر لامپ نقش داشته باشید؛ از جمله اینکه تمام لامپ‌های مورداستفاده در منزل را به LED تغییر دهید. همچنین نسبت به روشن و خاموش‌کردن لامپ‌ها در دفعات زیاد دقت داشته باشید و نوسانات ولتاژ ورودی به خانه را کنترل کنید.

پیمایش به بالا