نکات مهم نورپردازی پارکینگ مسکونی

Parking-Lighting

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 

باتوجه‌به افزایش روزافزون خودروها، پارکینگ‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی تبدیل شده‌اند. براساس قوانین موجود معماران باید برای اکثر بناها و با کاربری‌های گوناگون، فضایی را به پارکینگ اختصاص دهند.

پارکینگ‌ها را می‌توان بر اساس دو معیار اصلی، به دو دسته مسقف و روباز تقسیم کرد. پارکینگ‌های مسقف از ایمنی و امنیت بیشتری برخوردار هستند و در برابر عوامل جوی مانند باران، برف و آفتاب محافظت می‌شوند. پارکینگ‌های روباز معمولاً برای کاربری‌های کوتاه‌مدت مانند فروشگاه‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طراحی این فضاها لازم است اصولی رعایت شوند و از جمله مهم‌ترین آنها، نورپردازی مناسب با رعایت تمامی اصول است. نورپردازی مناسب در پارکینگ، امنیت وسایل نقلیه و افراد را تضمین می‌کند و باعث می‌شود که افراد بتوانند به راحتی و بدون خطر در پارکینگ تردد کنند.

نورپردازی پارکینگ باید به گونه‌ای باشد که تمامی نقاط آن را به‌طور یکنواخت روشن کند. همچنین، باید از ایجاد سایه‌های تند و خیره‌کننده جلوگیری کرد. لامپ مناسب پارکینگ باید دارای شار نوری کافی باشد تا دید افراد را در شب و شرایط کم‌نور تامین کند. علاوه بر ایجاد امنیت، نورپردازی مناسب در پارکینگ باعث زیباتر به نظر رسیدن آن نیز می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی نکات مهم نورپردازی پارکینگ مسکونی می‌پردازیم.

 

اصول نورپردازی پارکینگ مسکونی

نورپردازی پارکینگ یک فرایند پیچیده است که باید بر اساس نیازهای هر بخش از پارکینگ انجام شود. اصول نورپردازی پارکینگ در هر بخش متفاوت است و نمی‌توان یک فرمول کلی برای آن ارائه داد. در این بخش اصول نورپردازی صحیح پارکینگ مسکونی را براساس بخش‌های مختلف آن بررسی می‌کنیم:

مطلب مفید: انواع لامپ و مزایا و معایب لامپ ها

نورپردازی دیوار‌ها و ستون‌ها

حتی اگر پارکینگ به نورپردازی عمومی با شار بالا مجهز نباشد، حتماً باید از ریسه‌های ال‌ای‌دی یا مهتابی‌های خطی در ستون‌ها و دیوارها استفاده شود تا مرزهای آن به وضوح نمایان شود و کاربران پارکینگ با آن‌ها برخورد نکنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که لامپ‌ها یا چراغ‌های نصب شده بر روی دیوار و ستون، نباید به‌گونه‌ای باشند که نور آن‌ها به‌صورت مستقیم با چهره راننده و افراد حاضر در محیط برخورد کند. به عبارت دیگر، نور تابانده شده از منابع نوری باید به‌صورت غیرمستقیم به چشم برسد.

نورپردازی سقف

نورپردازی سقف پارکینگ، مهم‌ترین بخش نورپردازی این فضا است؛ چرا که تقریباً تمامی چشمه‌های تامین‌کننده و زیبنده نور بر روی سقف قرار گرفته‌اند. این امر نورپردازی سقف را به سه مبحث زیر تفکیک می‌کند:

۱- نورپردازی محیطی

نورپردازی محیطی، یکی از مهم‌ترین انواع نورپردازی در پارکینگ است. این نوع نورپردازی، وظیفه روشن کردن کل فضای پارکینگ و دیوارها را برعهده دارد. نورپردازی محیطی، حس امنیت و آرامش را در افراد ایجاد می‌کند. همچنین کف پارکینگ نیز تا میزان زیادی با همین نورپردازی روشن می‌شود. 

۲- نورپردازی موضعی

نورپردازی موضعی، یکی از انواع نورپردازی در پارکینگ است که برای روشن کردن نقاط خاصی از پارکینگ مانند انبار، دیوارهای انتهایی و محل‌های خطرناک استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی، باید به گونه‌ای باشد که دید کافی در این نقاط فراهم شود تا افراد بتوانند به راحتی و بدون خطر فعالیت‌های خود را انجام دهند.

۳- نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی، نورپردازی متمرکزی است که بر روی یک بخش خاص از فضا متمرکز می‌شود و باعث می‌شود آن بخش بیشتر به چشم بیاید. به‌عنوان مثال، در پارکینگ‌های بزرگ، مسیرهای پیاده‌روی معمولاً با نورپردازی تاکیدی روشن می‌شوند تا رانندگان آن‌ها را به خوبی ببینند و از برخورد با عابران پیاده جلوگیری کنند.

 در قسمت بعدی این مقاله به بررسی استاندارد روشنایی پارکینگ می‌پردازیم.

 

استاندارد روشنایی پارکینگ

استاندارد روشنایی پارکینگ، به ویژگی‌های محصولات روشنایی پارکینگ مربوط می‌شود. به این معنا که نورپردازی استاندارد پارکینگ، باید با استفاده از محصولات روشنایی استاندارد انجام شود. لامپ مناسب پارکینگ باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 CRI مناسب

شاخص تفکیک رنگ (CRI) یک شاخص مهم در نورپردازی است که نشان دهنده میزان شباهت رنگ اجسام با رنگ واقعیشان، هنگام تابیده شدن نور به آن‌ها است. شاخص CRI بین ۰ تا ۱۰۰ متغیر است و هرچه به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، جسم شبیه‌تر به رنگ واقعی خود دیده می‌شود. در نورپردازی پارکینگ، شاخص CRI باید حداقل ۸۰ باشد. چراغ‌هایی با CRI کمتر از ۶۰ باعث می‌شوند که رنگ اجسام به درستی نمایش داده نشود و محیط بی‌روح و خسته‌کننده به‌نظر برسد.

 THD مناسب

اعوجاج هارمونیک کلی (THD)، تطابق موج نور با یک موج سینوسی را نشان می‌دهد و هرچه این تطابق بیشتر باشد، کیفیت نور بهتر خواهد بود. 

شار نوری مناسب

شار نوری مناسب یکی دیگر از ویژگی‌های لامپ مناسب پارکینگ می‌باشد. میزان روشنایی موردنیاز برای یک فضا باید با استفاده از اندازه‌گیری‌های دقیق تعیین شود. یک نورپردازی استاندارد زمانی حاصل می‌شود که شار نوری به اندازه کافی باشد تا محیط به خوبی روشن شود، اما نه آنقدر زیاد که باعث خیرگی و سردرد شود. در مقابل، شار نوری نباید آنقدر کم باشد که رانندگان و عابران پیاده نتوانند محیط را به راحتی ببینند.

مطلب پیشنهادی: میزان مناسب روشنایی محیط چقدر است؟

انرژی مصرف بهینه

در پارکینگ‌های عمومی شبانه‌روزی، مصرف انرژی بسیار مهم است. این فضاها معمولاً فاقد نور طبیعی هستند و تامین نور آن‌ها فقط با استفاده از چراغ‌های مصنوعی انجام می‌شود. این امر باعث افزایش هزینه‌های مصرف برق می‌شود. بنابراین در طراحی نورپردازی پارکینگ‌های عمومی شبانه‌روزی و همچنین پارکینگ‌های مسکونی، باید به مصرف انرژی توجه ویژه‌ای شود. استفاده از چراغ‌هایی با پاور فاکتور بالا، می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

محاسبه روشنایی پارکینگ

سازمان مهندسی نور (IES) میزان روشنایی مناسب برای پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی را ۵۰ لومن بر فوت مربع و برای پارکینگ‌های ساختمان‌های تجاری را ۳۰۰ لومن بر فوت مربع تعیین کرده است.

بهترین لامپ برای پارکینگ مسکونی

همانطور که گفته شد، محصولات روشنایی پارکینگ باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. در ادامه به معرفی بهترین لامپ برای پارکینگ مسکونی با ویژگی‌های مناسب می‌پردازیم.

مهتابی‌های براکتی ال ای دی

مهتابی‌های براکتی ال‌ای‌دی به دلیل شکل و ساختار منحصربه‌فرد خود و نحوه هدایت نور، گزینه مناسبی برای نورپردازی پارکینگ‌ها هستند. این چراغ‌ها دارای CRI مناسب و شار نوری کافی هستند که باعث می‌شود محیط پارکینگ به خوبی روشن شود و رانندگان و عابران پیاده بتوانند به راحتی تردد کنند.

 

لامپ مهتابی ال ای دی اف پی ال

در ادامه معرفی بهترین لامپ برای پارکینگ، به لامپ‌های اف پی ال‌ ال‌ ای‌ دی می‌رسیم. لامپ‌های اف پی ال ال ای دی یا همان لامپ‌های خطی، از جمله پرکاربردترین محصولات روشنایی در دنیا هستند. این لامپ‌ها به دلیل مصرف انرژی پایین، طول عمر بالا، قابلیت نصب آسان و سایر ویژگی‌های استاندارد، در بسیاری از فضاها از جمله پارکینگ‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

پنل‌های سقفی به ابعاد  ۶۰ در ۶۰ و هالوژن سقفی

در نورپردازی پارکینگ‌ مسکونی، از هالوژن‌های سقفی و پنل‌های ال ای دی برای نورپردازی ورودی و خروجی استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی با سایر نقاط پارکینگ متفاوت است و باعث می‌شود که کاربر به راحتی ورودی و خروجی را تشخیص دهد.

 

پروژکتورهای کوچک

در پارکینگ‌های بسیار بزرگ طبقاتی، استفاده از پروژکتورهای کوچک برای نورپردازی رواج دارد. این امر به این دلیل است که سقف‌های این پارکینگ‌ها معمولاً کوتاه است و پروژکتورهای بزرگ ممکن است باعث خیرگی و خطر برای رانندگان شوند.

 

ریسه‌های ال ای دی

ریسه‌های ال ای دی گزینه مناسبی برای نورپردازی حاشیه‌های پارکینگ هستند. این ریسه‌ها نوری ملایم و یکنواخت ایجاد می‌کنند که باعث خیرگی نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در قسمت‌هایی که نباید نور زیادی به چشم راننده برخورد کند، مانند بالای ستون‌ها یا لبه دیوار‌های انتهایی پارکینگ استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید لامپ مناسب برای هر محیط

نکات مهم در خرید لامپ مناسب پارکینگ

لامپ‌های ال ای دی علی‌رغم قیمت بالاتر نسبت به لامپ‌های فلورسنت، گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند. این امر به دلیل مصرف انرژی بسیار پایین لامپ‌های ال ای دی است. در واقع، با استفاده از لامپ‌های ال ای دی، می‌توان مصرف برق مختص روشنایی پارکینگ را تا ۸۰ درصد کاهش داد. این امر باعث می‌شود که هزینه اولیه خرید لامپ‌های ال ای دی در طی ۲ سال جبران شود.

وات را با لومن اشتباه نگیرید!‎

بسیاری از افراد هنگام خرید لامپ، به جای توجه به میزان نور و روشنایی لامپ که با لومن اندازه گیری می شود، به وات لامپ توجه می‌کنند. در حالی که وات تنها مشخص کننده میزان مصرف لامپ است.

محصولات روشنایی دارای سنسور حرکتی بخرید!

در پارکینگ‌ها و مکان‌های عمومی که نیاز به نوردهی شبانه‌روزی دارند، استفاده از سنسورهای حرکتی باعث کاهش چشمگیر مصرف برق می‌شود. این سنسورها به حرکت حساس بوده و تنها زمانی روشن می‌شوند که حرکتی تشخیص داده شود، در غیر این صورت خاموش می‌مانند.

جمع‌بندی

در طراحی نورپردازی پارکینگ مسکونی، نکاتی مانند پخش نور یکنواخت، شدت نور کافی، عدم خیرگی، و عدم وجود نقاط تاریک و سایه اهمیت زیادی دارند. همچنین باید به گرمای خروجی از لامپ و ضد حریق بودن آن نیز توجه داشت تا فضای پارکینگ برای کاربران ایمن و لذت‌بخش باشد. در صورت وجود هرگونه سوال یا نظر در مورد این مقاله، می‌توانید آن را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

 

پیمایش به بالا