آیا میزان نور لامپ چراغ مطالعه در تمرکز موثر است؟

آیا میزان نور لامپ چراغ مطالعه در تمرکز موثر است؟

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای کامل انتخاب و خرید لامپ چراغ مطالعه

خرید لامپ برای چراغ مطالعه ممکن است یک کار ساده به‌نظر برسد! اما باید بدانید کوچکترین ‌اشیای اطراف ما می‌تواند در عملکرد مغز در زمان مطالعه تأثیر داشته باشد؛ به ­خصوص نوع لامپ و رنگ نور چراغ می‌تواند کیفیت درس خواندن شما را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده از انواع چراغ مطالعه علاوه­ بر اینکه برای مطالعه کاربردی است، توسط مهندسان، عکاسان، طراحان، آرایشگران و افراد دیگر به­ کار گرفته می‌شود. هر کدام از این کار‌ها نیاز به شدت و نوع نور مشخصی دارد‌. داشتن نور مناسب و باکیفیت در زمان کاری و مطالعه، مانع خستگی می‌شود و در افزایش میزان تمرکز تأثیر دارد

بهترین نور برای مطالعه کدام است؟

برای داشتن کیفیت مطلوب کار و مطالعه، نور طبیعی خورشید بسیار مناسب است و یک اتاق با نور‌گیری طبیعی پنجره‌ها برای مطالعه و کار بسیار مناسب است. البته تابش مستقیم نور می‌تواند تمرکز در حین مطالعه و کار را از بین ببرد؛ در نتیجه نباید مستقیماً در برابر خورشید قرار بگیرید. نور طبیعی معمولاً در ساعات مشخصی از روز در دسترس است و در ساعات مختلف شدت آن یکنواخت نیست.

به همین دلیل باید از منابع نور مصنوعی استفاده نمود. اگر نور فقط از یک سمت بتابد، باعث ایجاد سایه می‌شود و درنتیجه میز کار یا مطالعه باید در مقابل پنجره قرار بگیرد و اگر از چراغ مطالعه برای نورپردازی استفاده می‌شود، تابش آن نباید باعث ایجاد سایه شود. بهترین نور برای خواندن، سفید طبیعی است که دمای آن ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین است و میزان تمرکز را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: معرفی چراغ خطی یا لاینی

بهترین نور برای مطالعه

فواید خواندن در نور کافی

از مزیت‌های استفاده نور مناسب و کافی ، عدم ایجاد خستگی در چشم است. نور کافی مانع فشار زیاد بر چشم می‌شود و احتمال خستگی آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان برای ساعات بیشتر و با تمرکز کافی مطالعه کرد. همچنین وجود نور مناسب برای ایجاد فضای کارآمد یادگیری، بسیار مهم است.

اگر اتاق کار و اتاق مطالعه از نورپردازی مناسبی برخوردار باشد، میزان حواس‌پرتی کاهش پیدا می‌کند و آرامش و تمرکز مغز بر روی مطالعه بیشتر می‌شود. انتخاب لامپ مناسب برای چراغ مطالعه در ایجاد نور کافی نقش اساسی دارد و این فرایند در کیفیت مطالعه نیز تأثیر‌گذار است.

استفاده از لامپ ال ‌ای دی برای چراغ مطالعه

مزیت‌های استفاده از لامپ‌های ال ‌ای دی نسبت به چراغ‌های سنتی رشته ­ای بسیار زیاد است. لامپ ال ‌ای دی توانایی ایجاد روشنایی بدون درجه حرارت بالا را دارد. میزان مصرف انرژی در این لامپ‌ها بسیار کم است و ساختار مقاوم آن باعث طول عمر زیاد چراغ می‌شود. این لامپ از امکان تنظیم نور نیز برخوردار است که برای چراغ مطالعه یک ویژگی اساسی محسوب می‌شود.

چراغ‌های ال ‌ای دی دارای رنگ‌های مختلفی هستند که بر اساس کاربرد و سلیقه می‌توان آن‌ها را استفاده نمود. یک ویژگی مهم دیگر این نوع لامپ‌ها طول موج رنگ آبی است که در افزایش هوشیاری و جلوگیری از خواب‌آلودگی بسیار مهم است. لامپ ال‌ ای دی دارای رنگ نور سفید طبیعی، برای مطالعه و استفاده در کار‌های اداری کاملا‌َ ایده‌آل است.

انتخاب لامپ چراغ مطالعه مناسب بر اساس کاربرد

چراغ مطالعه برای استفاده در موقعیت مختلفی مثل زمان کار یا مطالعه کاربرد دارد و نوع لامپ مورد استفاده در آن بر اساس سن افراد و کاربری آن متغیر است.

حتما بخوانید: نکات مهم در انتخاب و خرید چراغ سقفی ال ‌ای دی

لامپ مخصوص چراغ مطالعه دانش‌آموزی

چراغ مطالعه برای درس خواندن در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب نور مناسب در آن مانع ایجاد خستگی زود هنگام در چشم‌ها می‌شود. لامپ مورد استفاده در این چراغ‌ها نباید از کلاهک آن بزرگ‌تر باشد و کلاهک باید آن را پوشش دهد. میزان نور این لامپ نیز در بیشترین حالت خود باید ۴۵۰ لومن باشد.

این میزان بازدهی نوری برابر با یک لامپ ال ‌ای دی ۶.۵ یا ۸.۵ وات است. لامپ مورد استفاده در چراغ مطالعه دانش‌آموزی باید رنگ سفید و طبیعی داشته باشد و شدت نور آن مناسب باشد. شدت زیاد نور باعث ایجاد سردرد، خستگی و حواس‌پرتی می‌شود.

لامپ مخصوص چراغ مطالعه دانش‌آموزی

انتخاب لامپ مناسب چراغ مطالعه اداری

یکی دیگر از موقعیت‌هایی که از چراغ مطالعه در آن استفاده می‌شود، هنگام کار است. ارتفاع این مدل چراغ مطالعه و میزان شدت نور‌ معمولاً باید زیاد باشد و تمرکز آن به یک نقطه خاص نباشد. همچنین یک لامپ ال‌ ای دی با توان ۹ تا ۱۲ وات برای این چراغ مناسب است. استفاده از چراغ‌مطالعه برای کار‌های دیگر مثل آرایشگری باید با نور سفید و شدت زیاد همراه باشد که در نتیجه لامپ ال ‌ای دی ۹ وات و بیشتر، برای آن مناسب است. هرچه میزان پایه چراغ بلندتر باشد و فاصله آن از سوژه بیشتر باشد، میزان توان لامپ نیز باید بیشتر شود‌.

انتخاب لامپ چراغ مطالعه مهندسی

استفاده از چراغ های مطالعه مهندسی برای فعالیت‌هایی مثل نقشه­ کشی، طراحی و..‌. اهمیت بسیار زیادی دارد و به‌دلیل جزئیات زیاد این کار‌ها، شدت نور مورد نیاز نیز بیشتر است. لامپ‌هایی با توان ۹ تا ۱۲ وات برای این چراغ‌ها بسیار کاربردی است.

نتیجه‌گیری

مطالعه و کار کردن در شرایط مختلف نیاز به داشتن تمرکز دارد. از آنجایی‌که نور محل مطالعه و اتاق کار در افزایش تمرکز و آرامش فرد تأثیر فوق‌العاده زیادی دارد، باید این مسئله را جدی بگیرید و نسبت به انتخاب لامپ مناسب چراغ های مطالعه حساسیت داشته باشید. چراغ­های مطالعه علاوه بر زمان درس خواندن، در محیط‌های کاری گوناگون نیز استفاده می‌شوند و بر اساس نوع کاربرد باید نور مشخصی داشته باشند. درواقع نمی‌توان از یک نوع لامپ با توان مصرفی مشخص برای تمام فعالیت‌ها استفاده نمود. برای آشنایی با نحوه انتخاب لامپ چراغ‌مطالعه و توان مصرفی آن می‌توانید محتوای مقاله را در وبلاگ می‌ارزه مطالعه نمایید.

پیمایش به بالا