روشنایی با لامپ ال ای دی چه فوایدی دارد؟

روشنایی با لامپ ال ای دی چه فوایدی دارد؟

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

منابع روشنایی مورد استفاده ما انواع گوناگونی دارند و لامپ‌های مختلف مثل رشته‌ای، فلورسنت، ال‌ ای دی و… با تعداد بالا در خانه‌ها وجود دارند. هر کدام از این منابع نوری مزایا و معایب خاصی دارند؛ مثلاً لامپ‌ های ال‌ ای دی در مقایسه با لامپ‌های کم‌مصرف کارکرد بهتری دارند. همچنین در کنار داشتن قیمت مناسب، مقرون به‌صرفه هستند. استفاده از این نوع لامپ‌ها برای ما فواید بسیار زیادی دارد که در ظاهر ممکن است به خیلی از آن‌ها توجه نکنیم. در ادامه به معرفی لامپ ال ای دی ، فواید و کاربرد‌های روشنایی این نوع لامپ  بیشتر می­پردازیم.

دوام زیاد لامپ ال ای دی

لامپ‌های رشته‌ای مورد استفاده در خانه‌ها طول عمری برابر با ۱۰۰۰ ساعت دارند و پس از گذشت این زمان از کار می‌افتند؛ اما عمر لامپ LED نسبت به لامپ رشته‌ای بسیار بالاتر است و می‌تواند تا ۲۵۰۰۰ ساعت نیز روشن بماند‌. بر اساس قابلیت‌های هر کدام از انواع لامپ ال­ ای­ دی، میزان طول عمر آن‌ها نیز متفاوت است؛ به ­طوری که دوام و ماندگاری برخی از آن‌ها تا ۵۰۰۰۰ ساعت نیز امکان­ پذیر است.

[product_name name=”بروکس E27 لامپ ال ای دی 60 وات پایه “]

لامپ CFL در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای می‌تواند بیش از 10000 ساعت دوام داشته باشد؛ اما این زمان باز هم نسبت به لامپ‌های ال­‌ای­ دی کم است. استفاده از لامپ‌های LED  به ویژه در محیط‌های تجاری به‌دلیل داشتن طول عمر زیاد، بسیار کاربردی است. علاوه‌بر این، تعویض مداوم LED نیز لازم نیست و همه این عوامل باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود.

لامپ های روشنایی ال ای دی آویزان با فواید بسیار

دوستداری محیط زیست لامپ ال ای دی

این لامپ ­ها علاوه­ بر بهینه­ سازی مصرف برق، به محیط زیست آسیب نمی‌زنند؛ چراکه در داخل محتویات آن از اجزای سمی مثل جیوه استفاده نشده و به همین دلیل تولید و استفاده از آن، ضرری برای محیط زیست ندارد. لامپ‌هایی که دارای جیوه هستند، پس از خراب شدن با زباله‌ها در دل طبیعت ر‌ها می‌شوند و عناصر سمی موجود در آن، محیط زیست را تهدید می‌کند. درحالی‌که لامپ LED قابل تعمیر است. در نتیجه استفاده از ال­ ای­ دی از این نظر کاربردی‌تر است و دیر‌تر تبدیل به زباله می‌شود.

جهت دهی نور

چراغ‌های سنتی رشته‌ای معمولی، روشنایی را در تمام جهات انتشار می‌دهند که مقدار زیادی از آن هدر می‌رود. اما استفاده از چراغ‌های ال ­ای­ دی برای ایجاد روشنایی به‌دلیل جهت‌دار بودن نور آن بسیار مناسب است. روشنایی جهت‌دار این لامپ‌ها بدون نیاز به بازتابنده انجام می‌شود و بر اساس نیاز کاربر، امکان تمرکز نور در محیط خاص قابل تنظیم است. این ویژگی باعث شده استفاده از این چراغ­ ها برای برخی فعالیت­ های تخصصی که نیاز به کارهای جزئی دارد، مناسب باشد.

پخش نکردن مواد آسیب‌ زننده

در برخی از محیط‌ها موادی وجود دارد که باید به‌صورت ویژه حفاظت شوند و برخی از نور‌ها می‌توانند به آن‌ها آسیب بزنند. وجود روشنایی لامپ ال ای دی در این نوع مکان‌ها کاملاً کاربردی است و می‌تواند مفید عمل نماید. این لامپ‌ها نور مادون قرمز و اشعه ماورای بنفش بسیار کمی دارند؛ درحالی‌که وجود ماورای بنفش و گرما باعث آسیب به مواد می‌شود. درنتیجه چراغ LED از این نظر نیز ایمنی بسیار مطلوبی دارد.

[product_name name=”لامپ اس ام دی 15وات پارس شعاع توس مدل حبابی”]

بازدهی بالا

لامپ‌های ال‌ ای دی نسبت به سایر انواع چراغ‌ها بازدهی نوری بسیار بالایی دارند؛ میزان بازدهی این لامپ‌ها حدود ۱۲۰ لومن بر وات است. درحالی­ که لامپ‌های رشته‌ای ۱۵ لومن بر وات بازدهی نوری دارند. لامپ‌های کم‌مصرف نیز حدود ۶۵ لومن بر وات روشنایی ایجاد می‌نمایند.

روشن شدن آنی برای شرایط خاص

از فواید اصلی روشنایی لامپ ال ای دی روشن شدن آنی آن‌ها است که در برخی از شرایط بسیار ضروری است. این لامپ‌ها به محض دریافت ولتاژ روشن می‌شوند و به حداکثر میزان نوردهی خود می‌رسند. درحالی­که لامپ‌های دیگر پس از فرایند روشن شدن، حداقل چهار تا پنج دقیقه زمان لازم دارند تا به بیشترین میزان نور خود برسند. قدرت روشن شدن آنی لامپ‌های ال­‌ای­‌دی ۱۵ میلیون بار سریع­تر است.

لامپ حبابی روشنایی ال ای دی

بهینه‌سازی مصرف انرژی

لامپ‌های رشته‌ای در مقایسه با ال ‌ای دی،‌ مصرف انرژی بسیار زیادی دارند. لامپ روشنایی ال ای دی به‌عنوان منابع روشنایی ۹۰ درصد بهتر عمل می‌کنند و این میزان بهره ­وری، نشان‌دهنده استفاده از برق برای تولید نور است و گرمای تولید شده در لامپ به حداقل می‌رسد. اما لامپ‌های رشته‌ای بیشترین میزان انرژی را تبدیل به گرما می‌نماید و در نتیجه برق را هدر می‌دهند.

کیفیت محصول

مواد به­ کار رفته در ترکیبات ساخت لامپ‌های ال­‌ای­ دی کیفیت بسیار زیادی دارند. در این لامپ­ ها برای تولید نور به‌جای استفاده از گاز نئون یا رشته‌های ضعیف، مواد جامد مقاومی به‌کار رفته است. میزان مقاومت این چراغ‌ها در برابر عناصر آب و هوایی مختلف بسیار زیاد است و قابل استفاده در محیط‌های دارای دمای بالا هستند.

همچنین در دما‌های بسیار پایین نیز میزان مقاومت طولانی‌تری دارند. شوک و لرزش‌های مختلفی نیز ممکن است در مکان‌های مختلف ایجاد شود که به‌دلیل وجود کیفیت مناسب در مشخصات لامپ ال ای دی و ساخت بادوام این لامپ‌ها، مشکلی برای کارکرد آن ایجاد نخواهد کرد.

دارای دمای رنگ متنوع

تفاوت اساسی این لامپ با سایر چراغ‌ها در آن است که دمای مختلف نور در آن وجود دارد. درواقع رنگ روشن ال‌ ای دی‌ها از سفید ملایم تا نور روز متغیر است. وجود طیف رنگی گسترده در این لامپ می‌تواند در ایجاد فضای شخصی کاربردی باشد.

[product_name name=”لامپ استوانه ای 40 وات افراتاب مدل AF-T1S-40W “]

تأثیر آن در سلامتی

یکی دیگر از مزایای اساسی چراغ‌های LED تأثیر آن در سلامتی انسان است. نور ال­‌ای­ دی قرمز در دستگاه‌های درمانی استفاده می‌شود. درمان نور قرمز LED زمانی­که از قدرت و زاویه پرتاب مناسبی برخوردار باشد، بسیار کاربردی است؛ به­ خصوص برای بیماری‌هایی مثل مشکلات پوستی، ترمیم بافت‌های عمقی و برخی موارد شناختی از نور‌های ال­‌ای­ دی استفاده می‌شود. استفاده از این نور برای درمان بیشتر در فیزیوتراپی انجام می­شود.

نتیجه‌گیری

استفاده از لامپ‌های ال­‌ ای­ دی به‌طور مستقیم می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما نقش داشته باشد. روشنایی ایجاد شده توسط لامپ ال­‌ای­ دی نسبت به چراغ‌های دیگر بسیار بیشتر است. انرژی مورد استفاده در این لامپ‌ها نیز نسبت به نمونه‌های دیگر بسیار کم است و در نتیجه برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، یک گزینه مناسب می­باشد. از فواید دیگر این لامپ استفاده از آن در فصل تابستان است که فقط برای روشنایی مورد استفاده قرار می­گیرد و باعث ایجاد گرما در محیط نمی‌شود. برای خرید بهترین برند لامپ ال ای دی با قیمت مناسب و با کیفیت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی می ارزه مراجعه کنید.همچنین برای آشنایی با فواید کامل استفاده از این لامپ‌ها می‌توانید اطلاعات موجود در مقاله را مطالعه نمایید.

پیمایش به بالا