میزان مصرف برق لامپ ال ای دی

میزان مصرف برق لامپ ال ای دی

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه یکی از انواع لامپ‌های محبوب و پرطرفدار در بازار لامپ‌های ال ای دی هستند. در معرفی لامپ ال ای دی یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این نوع لامپ میزان مصرف انرژی آن عنوان شده است. میزان مصرف برق یک لامپ‌ فاکتور مهمی است که هنگام انتخاب آن باید در نظر بگیرید. در این مطلب به میزان مصرف برق لامپ ال ای دی، نحوه محاسبه آن و راه‌های کاهش مصرف انرژی این نوع لامپ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه مصرف انرژی لامپ LED و لامپ‌های قدیمی شاخه‌ای

شاید برایتان سؤال باشد که علت محبوبیت لامپ‌های ال ای دی در میان سایر لامپ‌ها چیست؟ یکی از دلایل اصلی در خصوص مصرف برق لامپ LED است. میزان مصرف برق یکی از فاکتورهای مهم در تمامی محصولات روشنایی است که در زمان خرید باید به آن توجه کنید.
در مقایسه لامپ‌های ال ای دی با لامپ‌های قدیمی شاخه‌ای می‌توان گفت که امروزه لامپ‌های ال ای دی جای این نوع لامپ‌ را گرفته است، چرا که هم تکنولوژی به‌روزتری دارد و هم برق کمتری مصرف می‌کند.
یک لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ شاخه‌ای بیشتر از 75 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. این تفاوت در سطوح توان پایین، بیشتر هم می‌شود. یک لامپ LED روشن 12 وات مصرف می‌کند و نوری که ساطع می‌کند با یک لامپ شاخه‌‌ای 50 واتی قابل مقایسه است. درنتیجه با خرید این نوع لامپ هزینه‌های برق شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
علاوه بر این، لامپ‌های شاخه‌ای قدیمی، دارای جریان بالایی هستند و در کنار تولید نور حرارت بالایی نیز تولید می‌کنند. در حالی که لامپ‌های ال ای دی گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و بیشتر انرژی خود را صرف تولید نور می‌کنند نه تولید گرما.

مصرف برق در لامپ‌های ال ای دی به چه عواملی بستگی دارد؟

مصرف برق لامپ یکی از آیتم‌های مهمی است که در زمان انتخاب و خرید محصول باید به آن توجه کنید، زیرا توان لامپ‌ها و میزان ولتاژ ورودی به آن‌ها با همدیگر فرق دارد. به همین دلیل میزان انرژی صرف شده و همچنین نوردهی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. لامپ‌های ال ای دی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. میزان مصرف برق لامپ‌های ال ای ای به چند عامل بستگی دارد:

لومن
هرچه لامپ ال ای دی که انتخاب می‌کنید لومن یا همان نوردهی بیشتری داشته باشد مصرف برق آن هم بیشتر است.

وات
عامل مهم دیگر میزان وات است. در واقع باید گفت هرچه عدد وات لامپ بزرگتر باشد یعنی لامپ میزان انرژی بیشتری برای کار کردن مصرف می‌کند.

کارایی لامپ
کارآمدی لامپ نیز به صورت غیرمستقیم در مصرف برق لامپ ال ای دی تأثیر دارد. در حال حاضر لامپ‌های ال ای دی با سطوح و کارامدی‌های متنوع در بازار به فروش می‌رسد. ممکن است دو لامپ ال ای دی 5 واتی ببینید که یکی 300 لومن و دیگری 400 لومن داشته باشد.

برند سازنده
مورد دیگر در مصرف برق لامپ ال ای دی به برند و شرکت سازنده لامپ مربوط می‌شود. امروزه لامپ‌های قلابی و غیراستاندارد در بازار وجود دارد که اعداد و ارقام نجومی روی آنها نوشته شده است. اما اگر سراغ بهترین برند لامپ ال ای دی و محصولات معتبر و استاندارد برویم محصول استاندارد خریداری می‌کنیم و هم می‌توانیم به میزان مصرف برق نوشته شده روی لامپ ال ای دی اطمینان کنیم.

میزان مصرف برق لامپ ال ای دی چگونه محاسبه می‌شود؟

لامپ‌های ال ای دی با فناوری‌های به‌روز ساخته می‌شوند و نسبت به لامپ‌های قدیمی و معمولی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. انرژی مصرفی لامپ‌ها مثل سایر دستگاه‌های الکتریکی با واحد وات اندازه‌گیری می‌شود. توان لامپ نیز با مصرف برق آن ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر هرچه توان یک لامپ بیشتر باشد، مصرف انرژی آن هم بیشتر است.
برای محاسبه مصرف برق لامپ ال ای دی باید ابتدا از میزان استفاده از آن اطلاع داشته باشیم. در ادامه باید میزان مصرف برق را در مدت زمانی که لامپ روشن می‌ماند ضرب کنیم. میزان استفاده از لامپ را هم به طور میانگین در نظر می‌گیریم، زیرا مصرف روشنایی در روزهای تابستان و زمستان متفاوت است.
به عنوان مثال، اگر شما در منزل خود یک لامپ ال ای دی 30 واتی داشته باشید و در روزهای تابستانی 3 ساعت در روز و در فصل زمستان 6 ساعت در روز روشن باشد، لامپ شما به طور میانگین 5/4 ساعت در روز روشن است و کار می‌کند. برای محاسبه مصرف برق لامپ ال ای دی عدد میانگین را در 30 روز ماه و 365 روز سال ضرب می‌کنیم تا میزان مصرف را به دست آوریم. 30× 5/4×365 مساوی با 275/49 کیلووات میزان مصرف لامپ مورد نظر شما است.

ارتباط بین عدد وات در لامپ ال ای دی و میزان روشنایی چیست؟

برای اینکه ارتباط بین عدد وات و میزان مصرف روشنایی لامپ ال ای دی را متوجه شویم ابتدا باید با مفهوم لومن و وات لامپ آشنایی داشته باشیم.
برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که منظور از لومن و وات یک چیز واحد است و بهتر است لامپی را انتخاب کنند که لومن و وات آن زیاد باشد. در حالی که این دو واحد اندازه‌گیری هر یک مفهوم خاص خودشان را دارند.
به واحد اندازه‌گیری مصرف یا تولید انرژی در لامپ وات گفته می‌شود و هر یک وات برابر با مصرف یک ژول انرژی در هر ثانیه است. درنتیجه هر چقدر عدد وات لامپ شما بیشتر باشد، برق بیشتری مصرف می‌کند.
واحد لومن چیست؟ لومن مشخص‌کننده میزان روشنایی و شار نوری یک لامپ است. به طور معمول هرچه وات و توان یک لامپ بیشتر باشد، میزان روشنایی آن نیز بیشتر است. بهره روشنایی یک لامپ هم مهم است که با واحد لومن بر وات مشخص می‌شود. هرچه حاصل این تقسیم بیشتر باشد لامپ شما بهره‌وری بیشتری دارد. یعنی لامپ مورد نظر توان کمتری صرف کرده اما نور بیشتری تولید کرده است.
نکته مهم: هنگام خرید و مقایسه لامپ‌ها این نکته را به یاد داشته باشید که به طور کلی لامپ ال ای دی نسبت به لامپ رشته‌ای بسیار کم‌مصرف‌تر است. به همین دلیل ممکن است در فروشگاه یک لامپ 15 واتی ال ای دی را ببینید که به اندازه یک لامپ 100 واتی رشته‌ای نوردهی داشته باشد.

چگونه مصرف برق لامپ‌های ال ای دی را کاهش دهیم؟

در سال‌های اخیر کاهش مصرف انرژی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و همه ما تا حد امکان باید تلاش کنیم که مصرف برق را کمتر کنیم. با این کار هم به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌شود و هم در هزینه‌هایمان صرفه‌جویی می‌کنیم. برای اینکه مصرف انرژی لامپ را کاهش دهید به این نکات ساده و کاربردی توجه کنید:

  • خاموش کردن لامپ هنگام خروج از محیط
  • چک کردن سیم‌کشی منزل هر چند سال یکبار
  • تعمیر یا تعویض لامپ‌های چشمک‌زن و نقص‌دار
  • استفاده از رنگ‌های طبیعی و روشن در محیط
  • در نظر گرفتن چند کلید پریز جداگانه برای لوسترهای شاخه‌ای و بزرگ

سخن پایانی
در این مطلب به مصرف انرژی در لامپ‌های LED پرداختیم زیرا مهم‌ترین مزیت این نوع لامپ‌ها کم‌مصرف بودن آنهاست. به عبارت دیگر باید گفت که روشنایی که لامپ‌های ال ای دی ایجاد می‌کنند اقتصادی‌ترین روش تولید نور است که می‌توانید برای روشنایی محیط منزل یا اداره خود به کار بگیرید. لامپ‌های ال ای دی علاوه بر کم‌مصرف بودن، طول عمر و کیفیت نور بالایی دارند و برای خرید گزینه مناسبی هستند. برای دیدن انواع لامپ ال ای دی و خرید می‌توانید به وبسایت می‌ارزه مراجعه کنید.

پیمایش به بالا