انواع سرپیچ لامپ و کاربرد آنها

sarpichcover

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

سرپیچ لامپ

امروزه لامپ‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسد و به طبع آن سرپیچ‌های مختلفی برای آنها وجود دارد. سرپیچ لامپ یکی از اجزای اصلی لامپ است که علاوه بر نگه داشتن لامپ، کار اتصال لامپ به جریان برق ورودی را بر عهده دارد. به عبارت دیگر همه وسایل الکتریکی برای راه افتادن به جریان برق نیاز دارند. در لامپ‌ها سرپیچ این نقش را ایفا می‌کند.

سرپیچ‌ لامپ نیز مانند لامپ‌ انواع مختلفی دارد که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد. معروف‌ترین سرپیچ‌، سرپیچ‌های ادیسونی هستند که در ابعاد مختلف تولید می‌شود. اگرچه ساختار سرپیچ لامپ ساده است اما وجود آن ضروری است و بدون آن عملاً لامپ روشن نخواهد شد. در این مقاله انواع سرپیچ لامپ و کاربرد آنها را به شما معرفی خواهیم کرد تا با شناخت این محصول با خیال راحت و واقع‌بینانه خرید کنید.

اجزای سرپیچ لامپ

پیش از آشنایی با انواع سرپیچ بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شویم. سرپیچ لامپ از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام نقش متفاوتی دارند و در صورت اخلال در هر یک از این قسمت‌ها، سرپیچ درست کار نمی‌کند. اصلی‌ترین اجزای سرپیچ لامپ عبارتند از:

مطلب پیشنهادی: آشنایی با اجزای تشکیل‌ دهنده لامپ ال ای دی (LED)

کلاهک

کلاهک سرپیچ معمولاً از جنس باکالیت ساخته می‌شود تا در برابر گرما و حرارت ناشی از عبور برق مقاوم باشد. باکالیت نوعی پلاستیک بسیار مقاوم است که در ساخت لوازمی مثل دسته ظروف، تلفن و… از آن استفاده می‌شود.

سیلندر

سیلندر سرپیچ لامپ، بدنه اصلی آن است که از جنس باکالیت ساخته می‌شود و قطعه‌ای به نام رزوه داخل آن قرار می‌گیرد.

حلقه رزوه

این حلقه از فلز آبکاری شده ساخته می‌شود و وظیفه نگه داشتن لامپ و کنتاکت را دارد.

کنتاکت اتصال

کنتاکت از اجزای سرپیچ لامپ است که جریان برق را به لامپ متصل می‌کند. معمولاً جنس این قطعه از فلز برنج است.

انواع سرپیچ و کاربرد آنها

امروزه لامپ‌های متنوعی در فروشگاه‌ها می‌بینید. به همان اندازه نیز سرپیچ لامپ موجود است که هر کدام ابعاد و کارایی مخصوص خود را دارند. اطلاع از انواع سرپیچ لامپ ال ای دی باعث می‌شود خرید درستی داشته باشید. در ادامه پرفروش‌ترین و معروف‌ترین سرپیچ‌های لامپ را به شما معرفی می‌کنیم.

سرپیچ نوع E

سرپیچ‌های نوع E از پرفروش‌ترین سرپیچ‌های لامپ در بازار است. این سرپیچ تکامل‌یافته سرپیچ‌هایی است که ادیسون اختراع کرده بود. به همین دلیل حرف اول نام او را روی این سرپیچ گذاشتند. در کنار حرف E یک عدد می‌بینید که قطر سرپیچ بر حسب میلی‌متر را نشان می‌دهد. سرپیچ‌های ادیسونی انواع و کاربردهای مختلفی دارند. قطر این سرپیچ‌ها از ۵ میلی‌متر شروع می‌شود و تا عدد ۴۰ هم می‌رسد. به عنوان مثال از سرپیچ‌های کوچک برای روشن کردن چراغ‌های چشمک‌زن و تزیینی استفاده می‌شود. اما سرپیچ‌های سایز ۴۰ کاربرد صنعتی دارند.

سوزنی

سرپیچ سوزنی نوعی از سرپیچ لامپ است که برای نام‌گذاری آن از حروف G و GU استفاده می‌شود. حرف G سرپیچ سوزنی تک‌پین و حرف GU سرپیچ سوزنی دوپین را نشان می‌دهد. عددی که در کنار این حروف نوشته می‌شود نیز نشان‌دهنده فاصله بین پین‌ها بر حسب میلی‌متر است. سرپیچ‌های سوزنی انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آنها سرپیچ‌های G4 ،G9 ،G12 و GU24 است.

دوشاخه

سرپیچ دوشاخه نوع دیگری از سرپیچ لامپ است که‌ در قسمت انتهای آن دو شاخه وجود دارد که وارد پریز می‌شود. زمانی که دو شاخه را وارد پریز می‌کنید لامپ روشن می‌شود و با خارج کردن سرپیچ از دو شاخه لامپ خاموش می‌شود. استفاده از این سرپیچ آسان است. به‌آسانی می‌توان با قرار دادن لامپ در سرپیچ و وصل کردن آن به پریز، محیط را روشن کرد.

پایه‌دار

در ساخت سرپیچ‌های پایه‌دار از فلز استیل و یا پلاستیک‌های مقاوم استفاده می‌شود. این نوع سرپیچ ظاهر زیبایی دارد و به همین دلیل در بعضی مکان‌ها به جای لوستر از آن استفاده می‌کنند. سرپیچ‌های پایه‌دار زیبا و مقاوم‌اند و در محیط‌های کاری و تجاری از آنها استفاده می‌شود. اگر قصد خرید سرپیچ پایه‌دار دارید باید برای آن لامپ ادیسونی یا لامپ فیلامنتی تهیه کنید.

راکورددار

این سرپیچ قطعه‌ای زردرنگ به نام راکورد دارد که در انتهای سرپیچ قرار گرفته و نصب سرپیچ روی چراغ‌ دیواری یا لوستر را آسان می‌کند. سرپیچ‌های راکورددار از پلاستیک مقاوم ساخته می‌شوند و خرید آنها مقرون‌به‌صرفه است.

کلیددار

سرپیچ کلیددار دارای دو شاخه‌ای است که روی آنها کلید تعبیه شده. زمانی که لامپ را داخل سرپیچ می‌گذارید و سرپیچ را به دوشاخه وصل می‌کنید، با استفاده از کلید می‌توانید لامپ را روشن یا خاموش کنید. از سرپیچ کلیددار بیشتر در محیط‌های صنعتی که نیاز به وجود نور در نزدیکی سطوح است استفاده می‌شود.

ریموت‌دار

سرپیچ ریموت‌دار نوعی از سرپیچ است که با استفاده از آن می‌توان لامپ را از راه دور روشن یا خاموش کرد. در سالهای اخیر استفاده از سرپیچ ریموت‌دار در خانه‌های هوشمند افزایش یافته است. دلیل محبوبیت این نوع سرپیچ این است که برد بالایی دارد و لامپ را از پشت دیوار و موانع روشن و خاموش می‌کند.

سقفی و دیواری

سرپیچ سقفی و دیواری از محبوب‌ترین محصولات روشنایی در بازار است. این سرپیچ به سقف و دیوار متصل می‌شود و با استفاده از آن دیگر نیاز به استفاده از سیم بلند ندارید. سرپیچ‌های سقفی و دیواری به صورت کلیددار و ریموت‌دار نیز به فروش می‌رسد و قیمت آنها از سرپیچ معمولی بیشتر است. نصب و اتصال سرپیچ سقفی و دیواری بسیار آسان است و در فضاهایی مانند راهروها و راه‌پله کاربرد فراوان دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع لامپ و مزایا و معایب لامپ ها

چندتایی

سرپیچ‌های چندتایی همان طور که از نامشان پیداست چند لامپ مختلف را همزمان روشن می‌کنند. سرپیچ چندتایی صفحه‌ای دارد که چند سرپیچ روی آن قرار گرفته و همزمان کار می‌کند. این سرپیچ‌ها در روشن کردن فضاهایی که نور کمی دارند و همچنین در لوسترها کاربرد دارد.

شمعی

از سرپیچ‌های شمعی در چراغ خواب و لوستر استفاده می‌شود. این سرپیچ به نام E14 نیز شناخته می‌شود و به دلیل استفاده طولانی‌مدت در شب در برابر حرارت مقاوم است.

گریف‌دار

سرپیچ گریف‌دار دارای قطعه‌ای به نام گریف است که شکل دو پیچ دارد و در دو طرف سرپیچ جای می‌گیرد. از سرپیچ گریف‌دار برای نصب لامپ‌های دیواری و لوستر استفاده می‌شود.

انواع سرپیچ لامپ بر اساس جنس

انواع سرپیچ و کاربرد آنها را معرفی کردیم. حالا اگر بخواهیم سرپیچ‌ها را بر اساس جنس و متریال تقسیم‌بندی کنیم دو نوع سرپیچ داریم:

باکالیت

اکثر سرپیچ‌ها از نوعی پلاستیک مقاوم به نام باکالیت ساخته می‌شوند. این ماده پلاستیک فشرده است و در برابر ضربه یا حرارت ناشی از جریان الکتریکی مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل به‌راحتی ذوب نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند.

سرامیک 

ماده دیگری از آن برای ساخت انواع سرپیچ استفاده می‌شود، سرامیک یا چینی است. جنس سرامیک مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد و در صورت اتصالی سریع ذوب نمی‌شود. به عبار دیگر مهم‌ترین مزیت این نوع سرپیچ‌ نسبت به جنس باکالیت مقاومت بسیار زیاد آن در برابر گرما است. به همین منظور در محیط‌های سربسته و لامپ‌های حبابی از آن استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این نوشته به معرفی انواع سرپیچ لامپ و کاربرد هر کدام پرداختیم. سرپیچ‌های لامپ در شکل‌ها و ابعاد مختلف در بازار به فروش می‌رسد. اگر قصد خرید سرپیچ لامپ یا سایر محصولات روشنایی دارید، ما به شما فروشگاه می‌ارزه را پیشنهاد می‌کنیم.

ما در می‌ارزه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را یکجا جمع‌آوری کرده‌ایم تا نیازی به بازار رفتن و وقت صرف کردن نداشته باشید. فرایند خرید از می‌ارزه بسیار راحت بوده و ظرف چند دقیقه انجام می‌شود. در صورتی که درباره محصولات نیاز به مشاوره داشتید یا در فرایند خرید با مشکلی مواجه شدید با پشتیبانی می‌ارزه در ارتباط باشید.

 

 

پیمایش به بالا