سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف|شایعه یا واقعیت؟

سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا لامپ‌های کم مصرف سرطان زا هستند؟

د‌ر گذشته نگرانی‌های زیادی در این مورد وجود داشت و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها این بود که آیا لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند؟ اگر در خاطرتان باشد تا چندین سال پیش بیشتر خانه‌ها مجهز به لامپ‌های پرمصرف با نور زردی بودند که علاوه بر مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی سبب آسیب‌های زیادی به چشم می‌شد. این روند ادامه داشت تا جایی که لامپ‌های کم مصرف هم‌زمان با پیشرفت علم، وارد بازار شدند. همه چیز در مورد استفاده از این لامپ‌ها خوب و عالی به نظر می‌رسید تا جایی که نگرانی‌هایی دررابطه‌با این لامپ‌ها مطرح شد.

در این مقاله قرار است به بررسی پاسخ این سؤال بپردازیم که آیا لامپ کم مصرف سرطان زا است یا خیر؟بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا در این مورد اطلاعات داشته باشید و پاسخ اصلی آن را پیدا کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید  چرا که قرار است این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

حتما بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف ۱۰ مورد

چرا فرض سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف وجود دارد؟

قبل از این که به سراغ پاسخ این سؤال برویم، باید بگوییم که لامپ های کم مصرف نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار همان‌طور که از نامشان مشخص است، مصرف انرژی کمتری دارند. در کل لامپ های کم مصرف زیر مجموعه‌ی لامپ های فلورسنت هستند. لامپ های فلورسنت در بازار در دو دسته‌ی کلی لامپ مهتابی و لامپ CFL یعنی لامپ کم مصرف وجود دارند.

برای پاسخ به این سؤال که آیا لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند یا خیر تاکنون مطالعات و تحقیقات زیادی صورت‌گرفته است. اما بر اساس تحقیقات بنیاد ملی علوم آمریکا این لامپ‌ها، به دلیل استفاده‌ی کم از انرژی در دسته‌بندی لامپ‌های سبز قرار می‌گیرند. اما اصلی‌ترین مشکلی که در مورد این لامپ‌ها وجود دارد این است که در ساخت آن‌ها از جیوه استفاده می‌شود. جیوه یک عنصر مضر و خطرآفرین است که اگر لامپ دچار شکستگی شود، می‌تواند برای افراد خطرات زیادی را به بار آورد!

جیوه ای که در لامپ های کم مصرف وجود دارد اشعه ماورا بنفش یا همان اشعه یو وی ساطع می‌کنند. یکی از مشکلات اصلی در ساطع شدن اشعه یو وی مشکلاتی مانند پیری پوست و سرطان پوست در اثر قرارگرفتن مستقیم در برابر نور لامپ است. اما سؤال اصلی اینجا است که این اشعه چگونه ساطع می‌شود و به پوست می‌رسد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که لامپ های کم مصرفی که در بازار موجود هستند دارای شکاف‌های بسیار ریزی بر روی سطح خود هستند. همین شکاف‌ها سبب خروج اشعه یو وی از لامپ و همچنین تابیدن آن بر روی پوست خواهد شد.

کارایی ترانس در مهتابی

تحقیقاتی دررابطه‌ با لامپ های کم مصرف

یک تیم تحقیقاتی و علمی برای مشخص‌شدن جواب این سؤال آزمایشی را انجام داده‌اند و به یک نتیجه رسیده‌اند! برای انجام این آزمایش، این تیم تعداد زیادی از لامپ های کم مصرف موجود در بازار در مدل‌ها و شکل‌های گوناگون را خریداری و جمع‌آوری کردند و تحقیقات خود را روی این لامپ ها انجام داده‌اند.

آن‌ها میزان اشعه یو وی هر حباب لامپ را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کرده و همچنین حباب‌های لامپ را از لحاظ داشتن ترک و خراش به‌صورت کامل بررسی کرده‌اند. در نهایت و بعد از رسیدن به پاسخ آزمایش، این تیم متوجه شدند که بدون درنظرگرفتن نوع لامپ و همچنین شرکتی که فرایند ساخت آن را برعهده گرفته است، در کل لامپ های کم مصرف به میزان قابل‌توجهی اشعه یو وی در نوع UVA و UVB را به محیط ساطع می‌کنند. دلیل این اتفاق نیز ترک‌هایی است که در پوشش فسفر لامپ وجود دارد.

در ادامه، این تیم اثرات ساطع شدن یو وی از لامپ های کم مصرف LED را روی پوست بررسی کرده‌اند و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که صدمات وارد شده به پوست در اثر این دسته از لامپ ها شبیه به صدمات وارد شده بر پوست از طریق نور خورشید است و بیشتر از این مقدار به پوست آسیبی وارد نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی: با مزایا و معایب لامپ کم مصرف یا فلورسنت آشنا شوید

نکات مهم در مورد استفاده از لامپ های کم مصرف

پس باتوجه‌به نکاتی که تابه‌حال گفتیم، لامپ های کم مصرف تا زمانی که شکسته نشوند و در معرض نور مستقیم آن‌ها نباشیم سرطان زا نیستند، اما درهرصورت آسیب‌های کوچکی را می‌توانند به پوست وارد کنند. با رعایت نکاتی می‌توانید این آسیب‌ها را کم کرده و به حداقل برسانید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم:

  1. اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این بوده که تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است سعی کنید تا لامپ های کم مصرف را در دورترین مکان ممکن نصب کنید. اگر ارتفاع سقف شما کوتاه است، بهتر است تا آن‌ها را درون لوستر قرار دهید.
  2. با انجام این کار اشعه مستقیما به پوست شما نخواهد رسید.
  3.  برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش و یو وی از لامپ هایی که دارای رویه یا حباب هستند، استفاده کنید.
  4. بهترین کار این است که این لامپ ها را با لامپ های ال‌ای‌دی تعویض کنید. لامپ ال‌ای‌دی اشعه یو وی را ساطع نمی‌کند و همچنین از جیوه نیز در ساخت آن‌ها استفاده نشده است.

 جمع‌بندی

باتوجه‌به مواردی که تا کنون گفتیم لامپ های کم مصرف سرطان زا نیست. اما در کل آسیب‌هایی به پوست وارد می‌کند که بهتر است، آن‌ها را به حداقل برسانیم. برای کم کردن این آسیب‌ها می‌توانید در خانه نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

امیدواریم که مطالب ما را در نحوه استفاده از این لامپ ها راهنمایی کند.

پیمایش به بالا