10 نکته‌ی کاربردی در مورد لامپ ادیسونی

10 نکته‌ی کاربردی در مورد لامپ ادیسونی

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از زمانی‌ که برق اختراع شد تا به امروز، لامپ‌ها و چراغ‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف طراحی و تولید شدند. یکی از این لامپ‌ها که در سال‌های اخیر از طرفداران زیادی برخوردار بوده، لامپ تزئینی ادیسونی است. این لامپ‌ها با وجود فیلامنتی بودن، همانند لامپ‌های حبابی رشته‌ای تولید نور می‌کنند. در حقیقت لامپ‌های ادیسونی همان لامپ‌های فیلامنتی هستند که در طراحی آن تلفیقی از سبک قدیمی و مدرن مشاهده می‌شود. با پیشرفت فناوری، لامپ‌های تزئینی ادیسونی با در نظر گرفتن مصرف بهینه انرژی، نور آفتابی تولید می­‌نمایند. لامپ‌های ادیسونی که از رشته‌های تنگستن ساخته شده‌اند، نور چشم‌نوازی از خود ساطع خواهند کرد.

لامپ‌ ادیسونی

لامپ تزئینی ادیسونی چه لامپ‌هایی هستند؟

نورپردازی در طراحی داخلی امری بسیار مهم است. لامپ‌های تزئینی ادیسونی یکی از نمونه‌های ‌جدید LED فلامنتی است که برای دکوراتیو استفاده می‌شوند. این لامپ‌ها در اوایل قرن بیستم توسط شرکت تولیدی ادیسون طراحی و به بازار عرضه شد. لامپ ادیسونی با مصرف درست انرژی، نور زرد و گرم تولید کرده و از ظاهری بسیار زیبا و شیک برخوردار است. این نوع لامپ‌ها با طراحی خاص حس سنتی و نوستالژیکی به بیننده القا کرده و بیشتر مناسب رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها است.

کارکرد لامپ‌های تزئینی ادیسونی

این لامپ‌ها به‌دلیل داشتن رشته‌های زیبا و منظم در داخل حباب در نورپردازی کلاسیک منازل استفاده می‌شوند. طراحان و مهندسین داخلی از انواع لامپ ادیسونی در فضاهای کلاسیک و نیمه‌تاریک گالری‌ها استفاده می­‌نمایند. البته امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها برحسب نوع محصولات خود، لامپ مخصوص تزئینی را انتخاب کرده و جلوه‌ای خاص به نمای فروشگاه خود می‌دهند. درواقع، در بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها، آتلیه‌های عکاسی و اتاق خواب منازل نیز از این نوع لامپ تزئینی استفاده می‌­نمایند.

مزایا و معایب لامپ تزئینی ادیسونی

استفاده از لامپ ادیسونی و نور آن‌ها مانند تمامی لوازم الکترونیکی دیگر، دارای مشکلات و در عین‌حال مزیت‌هایی است. در این قسمت به بیان برخی از این مزایا و معایب خواهیم پرداخت:

مزیت‌های لامپ ادیسونی

  • قیمت مناسب
  • نور بیشتر
  • هزینه طراحی و تولید کمتر
  • کنترل کمی و زیادی نور
  • سرعت در روشن شدن
  • تابش رنگ نور کمتر
  • افزایش 1 الی 2 درجه‌ای دما
  • سازگاری با محیط‌زیست
  • ظاهر بسیار شیک و خیره‌کننده
  • استفاده ترکیبی با لامپ‌ها و لوسترهای دیگر
  • نصب آسان

مشکلات لامپ تزئینی ادیسونی

  • عمر کم
  • مصرف بالا
  • شکنندگی بالا
  • تأثیرگذاری سریع نوسانات برق
  • گرمای محیط در تابستان

عملکرد لامپ ادیسونی به چه صورت است؟

این نوع لامپ‌ها کارکردی آسان و راحت داشته و با محیط‌زیست و طبیعت کاملاً سازگاری دارند. طراحی و تولید آن‌ها نیز نسبت به لامپ‌های قدیمی به‌صرفه و کم‌هزینه است. بنابراین تولید لامپ دکوراتیو ادیسونی بی‌شک برای اقتصاد کشورها به‌صرفه‌تر خواهد بود. انرژی الکتریکی لامپ‌های دکوراتیو جدید از رشته‌های فلزی نازکی که در داخل حباب وجود دارند، عبور کرده و موجب گرم‌تر شدن رشته‌ها می‌شوند.

این رشته‌ها بعد از گرم شدن تولید نور می‌کنند. البته جنس رشته‌ها معمولاً از تنگستن بوده که نقطه ذوب بالایی دارد؛ بنابراین تا دمای بالای 2500 درجه سانتی‌گراد توان گرم شدن دارد. از طرفی محفظه حبابی شکل شیشه‌ای لامپ، از رسیدن اکسیژن به فیلامنت‌های داغ جلوگیری می‌نماید.

عملکرد لامپ ادیسونی به چه صورت است؟

چراغ‌های ادیسونی چگونه نصب می‌شوند؟

برای نصب این چراغ‌ها نیاز به حساسیت و توجه خاصی نیست. این لامپ‌ها نیز همانند لامپ‌های قدیمی نصب خواهند شد. البته در نظر داشتن برخی نکات، عملکرد نصب را بهتر و راحت‌تر می‌کند. این نکات به شرح زیر است:

  • منطقه نصب لامپ مشخص شود.
  • منبع برق معین شود.
  • مدار متصل خاموش شود.
  • سیم برق از جعبه تقسیم جدا می‌شود.
  • در نهایت پنل به منبع وصل خواهد شد.

مدل‌های محبوب و پرفروش لامپ‌های ادیسونی

لامپ‌های دکوراتیو ادیسونی در مدل‌های مختلفی ازجمله حبابی، خیاری، قلبی و ستاره‌ای طراحی و تولید می‌شوند. برخی از این مدل‌ها که امروزه طرفدار داشته و پرفروش محسوب می‌شوند، عبارت‌اند از:

 لامپ ادیسونی 60 وات زد اف ار مدل St64

این نوع لامپ 220 الی 240 وات توان دارد. البته جنس محافظ آن نیز از شیشه بوده و به شکل حبابی طراحی شده است.

لامپ ادیسونی 60 وات زد اف ار مدل G125 پایه E27

این لامپ توانی برابر 50 الی 60 وات داشته و زاویه نوردهی آن 360 درجه است. همچنین شکل حباب دارد.

لامپ ادیسونی 40 وات کینگ سو مدل ST64 پایه E27

لامپ 40 وات کینگ سو، همان‌طور که از نامش مشخص است، توانی حدود 40 وات دارد و با حبابی شیشه‌ای در اطراف محافظت می‌شود.

دلیل طراحی و تولید لامپ‌های تزئینی ادیسونی

مهم‌ترین دلیل طراحی و ساخت لامپ ادیسونی عمر مفید آن‌ها بود. گروه تحقیقاتی و تولیدی ادیسون در ابتدا بر روی فلمنت‌های کربنی آزمایش‌هایی انجام دادند. البته این نوع چراغ‌ها به‌دلیل قیمت پایین کربن، مناسب هستند. عمر مفید این لامپ تنها حدود 14 الی 15 ساعت بود که در مرحله دوم با استفاده از بامبو عمر آن را تا حدود 1200 ساعت افزایش دادند. در گام بعد به‌دنبال طراحی حباب‌ها و انواع سرپیچ‌ لامپ فلامنتی استاندارد تولید شدند.

 برای هر فضایی چه نوع لامپ دکوراتیوی مناسب است؟

لامپ‌های ادیسونی مشابه لامپ‌های قدیمی هستند؛ اما هنگام انتخاب این لامپ‌ها، علاوه‌ بر دوام و کیفیت آن‌ها باید به مدل مناسب فضای مورد استفاده نیز توجه نمود. بهترین نورپردازی برای یک سالن با سقفی بلند، استفاده از چراغ‌های آویز ادیسونی است. البته این چراغ‌ها مناسب تمامی فضاها بوده و دکوراسیون زیبایی را نشان می‌دهد. از این لامپ‌های دکوراتیوی می‌توان برای بالکن، حیاط و راهروها نیز بهره برد.

 برای هر فضایی چه نوع لامپ دکوراتیوی مناسب است؟

برای انتخاب و خرید لامپ ادیسونی باید به چه اصولی توجه کرد؟

زمانی‌که قصد خرید این نوع چراغ‌ها را دارید، باید به مسائلی از قبیل سبک و طراحی، کیفیت در تولید و قابلیت تنظیم اهمیت داد. لامپ‌ها برای نورپردازی و روشن کردن محل موردنظر استفاده می‌شوند؛ بنابراین باید به ترکیب لوازم و طریقه چیدمان آن‌ها نیز توجه نمود.

نتیجه‌گیری

یکی از مسائلی که در طراحی داخلی ساختمان مورد توجه فراوانی بوده، نورپردازی است. یک مکان با دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی هیچ جلوه خاصی را به نمایش نخواهد گذاشت. برای نورپردازی درست در قدم اول باید به میزان نور و ابعاد فضای موجود توجه نمود، سپس به انتخاب لوازم نورپردازی پرداخته می‌شود. انواع لامپ‌های تزئینی ادیسونی، لامپ‌هایی هستند که بعد از انتخاب مدل با وجود عمر و دوام مناسب، می‌توانند دکوراسیونی شیک را از محل زندگی، کار، فروشگاه و رستوران‌ها ارائه دهند. برای انتخاب و خرید لامپ حبابی دکوراتیو ادیسونی می‌توانید به سایت می‌ارزه مراجعه نمایید.

پیمایش به بالا