لامپ رشته‌ای و انواع آن

Filament-Lamp-ezgif.com-jpg-to-webp-converter

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لامپ‌های رشته‌ای یا حبابی جزو محصولات پرفروش در صنعت روشنایی هستند. در این لامپ‌ جریان الکتریکی از یک رشته فلزی به نام تنگستن که مقاومت الکتریکی بالایی دارد عبور می‌کند. در پی عبور جریان، فلز تنگستن گداخته شده و از خود نور منتشر می‌کند. این عملیات در درون یک محفظه و بدون اکسیژن انجام می‌شود. رشته‌ فلزی تنگستن در داخل حباب شیشه‌ای قرار گرفته که از یک نوع گاز بی‌اثر پر شده است.

جالب است بدانید که با گذشت زمان و تولید انواع لامپ‌های کم‌مصرف ال ای دی، لامپ رشته‌ای هنوز هم محبوبیت خاص خود را دارد. از نظر رنگ و ابعاد نیز تنوع داشته و با توان‌های متفاوتی تولید می‌شوند. در ادامه این مطلب با کاربرد، انواع لامپ رشته‌ای و نکات مهم در زمان خرید آن آشنا می‌شوید.

کاربرد لامپ‌های رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای ساختار ساده و قیمت پایینی دارند. بیشترین کاربرد لامپ‌ رشته‌ای در روشنایی محیط‌های مسکونی است. علاوه بر این در لامپ‌های رومیزی، چراغ اتومبیل و چراغ قوه و در نورپردازی‌های تزئینی هم کاربرد دارند.

از آنجایی که لامپ‌های رشته‌ای نسبت به لامپ‌های ال ای دی مصرف برق بیشتر و طول عمر و بازدهی کمتری دارند در محیط‌های بزرگ و تجاری استفاده نمی‌شود.

تفاوت لامپ رشته‌ای با ال ای دی

به طور کلی لامپ‌های رشته‌ای و ال ای دی از این جهات با هم متفاوتند:

مصرف انرژی

لامپ‌های ال ای دی جزو لامپ‌های کم‌مصرف هستند در حالی که لامپ‌های رشته‌ای در دسته لامپ‌های پرمصرف قرار می‌گیرند.

طول عمر

لامپ‌های رشته‌ای در مقایسه با لامپ‌های ال ای دی از طول عمر بسیار کمتری برخوردارند.

تولید نور و گرما

لامپ رشته‌ای بیشتر انرژی را صرف تولید حرارت می‌کند تا نور. اما برعکس آن لامپ ال ای دی نور زیاد و گرمای کمی تولید می‌کند.

قیمت

لامپ‌های رشته‌ای ارزان‌تر از لامپ‌های ال ای دی هستند. اگرچه با توجه به طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر، خرید ال ای دی‌ها به‌صرفه‌تر است.

انواع لامپ رشته‌ای

در یک دسته‌بندی کلی لامپ‌های رشته‌ای به دو دسته گازی و هالوژنی تقسیم می‌شوند. از لحاظ ساختار و ابعاد نیز مدل‌های گوناگونی دارند. رایج‌ترین انواع لامپ‌ رشته‌ای موجود در بازار این نوع لامپ‌ها هستند:

لامپ گازی

در ساخت لامپ‌های گازی برای ایجاد نور از یک رشته که در محیط گاز بی اثر عمل می‌کند، استفاده می‌شود. این گاز خنثی، تبخیر فیلامنت را سرکوب می‌کند و درنتیجه طول عمر لامپ افزایش پیدا می‌کند. گاز اطراف رشته تبخیر سرکوب شده و سرد می‌شود و جابجایی تنگستن محو شده به سمت دیواره لامپ را هم کاهش می‌دهد.

لامپ هالوژنی

یکی از جدیدترین نوع لامپ‌های رشته‌ای لامپ‌های هالوژنی هستند. این نوع لامپ نسبت به لامپ رشته‌ای معمولی انرژی کمتری مصرف و نور خوبی تولید می‌کند. داخل این لامپ‌ها از گازهای خانواده هالوژن پر شده. هالوژن تلفات مواد رشته را که به دلیل تبخیر ایجاد می‌شود کاهش داده و درنتیجه لامپ بهتر کار می‌کند.

از مزیت‌های لامپ‌های هالوژنی عمر طولانی و تولید رنگ بهتر است. این نوع لامپ‌ها در باغ‌های بزرگ، پارکینگ‌ها، نورپردازی بیرون ساختمان‌ها، زمین‌های بازی، فواره‌ها، باند فرودگاه‌ها و… کاربرد دارند.

لامپ حرارتی

لامپ‌های رشته‌ای حرارتی همان طور که از نامشان پیداست حرارت زیادی تولید می‌کنند. طول عمر آنها به طور متوسط چیزی حدود پنج هزار ساعت است.

لامپ کلاسیک

لامپ‌های کلاسیک جزو اولین طرح لامپ رشته‌ای بوده و از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین لامپ‌های رشته‌ای هستند. این لامپ‌ها تنوع ابعاد و قیمت پایینی دارند و در روشنایی‌های داخلی و گاهی در روشنایی‌های خیابانی هم استفاده می‌شوند.

لامپ تزیینی

نوع دیگری از لامپ‌های رشته‌ای محبوب در بازار لامپ‌های تزیینی هستند. همان طور که از اسم این نوع پیداست در روشنایی و تزیین محیط‌های مختلف کاربرد دارند. این لامپ‌ها از نظر مدل، ابعاد و رنگ تنوع خوبی دارند و برای لوسترها و در دکوراسیون استفاده می‌شوند. رایج‌ترین مدل‌های لامپ رشته‌ای تزیینی لامپ‌های شمعی، لینسترا و لامپ‌های ویترینی لوله‌ای هستند.

لامپ بازتابنده (رفلاکتور)

در لامپ‌های بازتابنده از پوشش نقره‌ای در طرفین استفاده شده و همه امواج نوری که از طرفین یا پشت لامپ عبور می‌کند، به جلو منعکس می‌شود. از این نوع نورافکن‌ها در کارهای نمایشی مثل صحنه تئاتر یا استودیو فیلم سازی استفاده می‌شود.

در هنگام خرید لامپ رشته‌ای به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید لامپ رشته‌ای بخرید با گزینه‌های متنوعی روبرو هستید. اگر نمی‌دانید چه محصولی بخرید توصیه می‌کنیم در زمان انتخاب لامپ‌ رشته‌ای به این ویژگی‌ها توجه کنید:

میزان مصرف انرژی

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید هر نوع لامپی میزان مصرف انرژی آن است. در یک مقایسه کلی لامپ‌های رشته‌ای نسبت به لامپ‌های ال ای دی و فلورسنتی مصرف برق بیشتری دارند. در زمان خرید لامپ رشته‌ای به میزان مصرف برق آن که روی بسته‌بندی محصول درج شده دقت کنید.

نوع لامپ

نکته دیگر توجه به نوع لامپ رشته‌ای است. شما باید نوع لامپ مورد نظرتان را با توجه به محیط و موقعیت مورد استفاده انتخاب کنید.

طول عمر

با توجه به فناوری ساخت لامپ‌های رشته‌ای، این لامپ‌ها نسبت به دیگر لامپ‌ها طول عمر کمتری دارند. پس بهتر است لامپی را خریداری کنید که از برند معتبر باشد و در ساخت آن متریال باکیفیتی به کار رفته باشد.

توان مصرفی

توان مصرفی لامپ رشته‌ای را از فروشنده بپرسید و با توجه به محیط مورد نظز محصول با توان مصرفی مناسب را بخرید. برای مثال برای روشن کردن محیط‌های وسیع، لامپ‌هایی با توان مصرفی بیشتر لازم دارید.

قیمت

یکی از پرسش‌های رایج خریداران در خصوص قیمت لامپ است. توصیه می‌کنیم از خرید لامپ‌های ارزان‌قیمت و غیراستاندارد صرف نظر کنید. طبیعی است که هرچه مواد اولیه لامپ باکیفیت‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.

برند سازنده

در زمان خرید لامپ رشته‌ای به اصالت برند سازنده آن دقت کنید. امروزه لامپ‌های مختلفی در بازار پیدا میش‌ود که هر کدام درجات کیفی مختلفی دارند. برندهای اصیل استاندارد ساخت دارند و از مواد باکیفیت برای ساخت لامپ استفاده می‌کنند، در نتیجه طول عمر و بهره‌وری محصولاتشان بیشتر است.

سؤالات متداول

استفاده از لامپ رشته‌ای چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای لامپ‌های رشته‌ای ارزان بودن، سازگار بودن با طیف وسیعی از ولتاژها و تنوع رنگ آنهاست.

معایب لامپ رشته ای چیست؟

بازدهی پایین انرژی، عمر کوتاه و تولید گرمای زیاد از مهم‌ترین معایب این نوع لامپ است.

از کجا لامپ رشته‌ای بخریم؟

برای اطلاع از انواع لامپ‌های رشته‌ای و مشاهده لیست قیمت‌ها وارد فروشگاه ما شوید. ما در فروشگاه اینترنتی می‌ارزه بهترین لامپ‌های موجود در بازار را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانیم.

 

پیمایش به بالا