چگونه رنگ نور مناسب هر محیط را انتخاب کنیم؟

چگونه_رنگ_نور_مناسب_هر_محیط_را_انتخاب_کنیم؟

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دمای رنگ یا رنگ نور چیست؟

دمای رنگی که برای یک لامپ در نظر گرفته می‌شود، نشان­ دهنده ی رنگ یک نور خاص است‌. البته بیشتر لامپ هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، رنگ سفیدی دارند که این رنگ سفید می‌تواند گرم تا سرد منتشر شود. در انتخاب لامپ‌های جدید، چندین دمای رنگ متفاوت وجود دارد. لامپ‌های رشته‌ای نور گرم‌تری دارند و لامپ‌های ال‌ ای دی می‌توانند از نظر دمای رنگ، طیف گسترده‌ای را ایجاد نمایند.رنگ نور مناسب هر محیط و در اصل رنگ نور مناسب لامپ بسیار مهم است و نباید آن را نادیده گرفت!

البته این موضوع که دمای رنگ فقط اختصاص به لامپ مشخصی دارد، اشتباه است. مثلاً به‌جای نور گرم لامپ رشته‌ای می‌توان از لامپ‌های کم‌مصرف مناسب‌تر استفاده کرد که همین گرمای نور را دارند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت لامپ هالوژن و لامپ رشته‌ای

نوع رنگ نور و دمای رنگ نور لامپ‌های روشنایی

لامپ‌هایی که ما در طول زندگی روزمره و محیط‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دارای رنگ‌های مختلفی هستند. در واقع نمی‌توان همه آن‌ها را در یک رنگ خاص طبقه‌بندی کرد. لامپ‌های رشته‌ای که در قدیم استفاده می‌شدند دارای نور زرد و گرم بودند و برخی از لامپ‌های گازی نیز نور آبی و خنک­تری داشتند. این مسئله مربوط به دمای رنگ متفاوتی است که لامپ‌ها منتشر می‌کند. در واقع یک ویژگی اساسی در لامپ­ ها، نوع رنگ نور آن است.

دلایل اهمیت دمای رنگ یا رنگ نور

در انتخاب لامپ‌های ال‌ ای دی، سی اف ال، هالوژن یا رشته‌ای میزان دمای رنگ و توان مصرفی گوناگونی وجود دارد که می‌توانید بر حسب سلیقه و نیازتان آن‌ها را خریداری نمایید. لامپ‌های کم‌مصرفی که امروزه تولید می‌شوند از نظر دمای رنگ، تنوع دارند.

لامپ دارای دمای رنگ ایده‌آل، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و احساسات افراد حاضر در محیط دارد. انتخاب دمای رنگ گرم یا بسیار پایین می‌تواند میزان نور مورد نیاز برای دیدن فضا را کاهش دهد و مانع از دیدن درست شود. همچنین نور دارای دمای گرم، برای ایجاد روشنایی در محیط کاملاً ایده‌آل است؛ اما برای طراحی نورپردازی دکوراسیون کارایی ندارد. در طراحی و نورپردازی محیط، می‌توان از رنگ نور سرد نیز استفاده کرد. دمای رنگ بسیار بالا و سرد، مانع از ایجاد آرامش مطلوب در فضا می‌شود.

انواع رنگ نور لامپ روشنایی

استفاده از لامپ‌های روشنایی برای فضاهای مختلف حتماً باید با ایجاد تعادل دمای نور گرم و سرد همراه باشد. استفاده از دمای گرم باعث ایجاد آرامش و جذابیت در محیط می‌شود و در مقابل دمای سرد می‌تواند در افزایش تمرکز تأثیر داشته باشد. ترکیب این دو رنگ می­تواند برای اکثر فضاها مناسب باشد. انواع رنگ نور لامپ روشنایی شامل سفید گرم، سفید سرد و نور روز است.

نور سفید گرم یا زرد آفتابی

لامپ‌هایی که از این دمای نور برخوردارند، درخششی گرم و جذاب دارند و برای استفاده در محیط‌های مشخصی مناسب هستند. اتاق خواب دارای نور سفید گرم باعث می‌شود که ریتم شبانه‌روزی بدن ما به درستی تغییر کند و کیفیت خواب مناسبی داشته باشیم. همچنین در حمام‌ها می‌توان از رنگ‌های گرم‌تر استفاده کرد که جذابیت آن را افزایش ‌دهد.

استفاده از لامپ‌های کم‌نور سفید گرم برای محیط غذاخوری بسیار مناسب است و بهتر است قابل تنظیم باشد؛ برای لامپ روشنایی اتاق نشیمن نیز بهتر است از این نوع لامپ استفاده شود. همچنین برای نورپردازی فضای باز و روشنایی محیط‌های تجاری یا رستوران استفاده از این نوع دمای رنگ توصیه می­گردد.

نور سفید سرد یا مهتابی

لامپ‌های روشنایی دارای نور سفید سرد برای محیط‌هایی که در آن نیاز به هوشیاری باشد، انتخاب مناسبی است. مثلاً در محیط‌های کاری استفاده از رنگ نور سرد تمرکز کارمندان را افزایش می‌دهد. نور خنک مورد استفاده در روشنایی آشپزخانه به افراد کمک می‌کند تا هنگام خوردن صبحانه سرحال باشند. در زیرزمین‌ها و گاراژ‌ها که نور طبیعی مناسبی به آن‌ها نمی‌رسد، استفاده از این نوع دمای رنگ توصیه می‌شود همچنین این چراغ ها لامپ های کم‌مصرف هستند.

نور روز یا طبیعی

این نوع دمای نور در لامپ‌های روشنایی باعث ایجاد نوری همانند رنگ خورشید می‌شود و رنگ زرد ملایمی دارد. این رنگ مناسب استفاده جهت روشنایی محل کار، روشنایی امنیتی برخی از گاراژ‌ها و مناطق است.

واحد اندازه‌گیری درجه حرارت رنگ لامپ روشنایی

برای اینکه بتوان میزان درجه دمای یک نور را اندازه‌گیری نمود، از میزان نور و رنگ دمای جسم تاییده شده در تاریکی کمک گرفته می‌شود. واحد اندازه‌گیری این درجه حرارت کلوین یا k است. زمانی­که رنگ‌های متفاوت با طول موج‌های گوناگون ادغام شوند و نور جدیدی را به وجود آورند، درجه حرارت تعیین می‌شود.

هرچقدر میزان طول موج این نور کمتر شود و انرژی بیشتری تولید کند، در محدوده بنفش و فرابنفش یا سرد و روشن خواهد بود. همچنین اگر میزان کلوین کمتر باشد، میزان طول موج نور افزایش پیدا می‌کند و نفوذپذیری و انرژی آن کمتر می­گردد. این بازتاب نور در محدوده سرخ و فرو سرخ یا گرم خواهد بود.

مطلب مرتبط: بهترین رنگ نور اتاق خواب

نحوه انتخاب دمای نور بر اساس اندازه اتاق

به­ طور کلی نمی‌توان برای تمام اتاق‌ها از یک لامپ مشخص استفاده نمود و میزان وات لامپ باید بر اساس ابعاد اتاق انتخاب شود. باید کاربرد اتاق موردنظر را مشخص کنید؛ چراکه با توجه به کاربرد آن میزان روشنایی مورد نیاز متغیر است.

یک روش ساده برای محاسبه میزان وات لامپ مورد استفاده در محیط‌های مختلف وجود دارد. ابتدا باید طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید و مساحت آن را مشخص و مساحت را در عدد ۲۵ ضرب کنید؛ عدد به‌دست آمده وات لامپ مناسب برای استفاده در اتاق خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

حساسیت انتخاب لامپ روشنایی برای محیط‌های مختلف زیاد است و توجه به دمای رنگ نور مناسب لامپ، یک مسئله بسیار مهم است. در انتخاب دمای نور مناسب حتماً باید منبع نور اتاق مشخص باشد و مشخصات آن بررسی شود. همچنین کاربرد اتاق موردنظر نیز برای انتخاب رنگ نور مناسب بسیار مهم است.

استفاده از لامپ‌های سرد برای ایجاد روشنایی زیاد مناسب است و برای محیط‌هایی که نیاز به آرامش دارند، لامپ‌های دارای دمای گرم کاربردی خواهند بود. شما می‌توانید از اطلاعات این محتوا درباره نوع رنگ نور و دمای آن در لامپ‌های روشنایی بهره ببرید تا لامپ متناسب با آن را تهیه کنید.

شما می‌توانید با کیفیت ترین لامپ ها و انوع لامپ با انواع نور را از فروشگاه اینترنتی می ارزه تهیه نمایید..

پیمایش به بالا