لامپ آفتابی بهتر است یا لامپ مهتابی؟

lamp44

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه لامپ‌های زیادی در تنوع رنگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که دما‌های رنگی مختلفی دارند. برای مثال: برخی از آن‌ها نور زرد رنگ و برخی دیگر هم نور سفید تولید می‌نمایند. رنگ‌های تولید شده توسط لامپ‌ها، با توجه به مواد سازنده و بخار موجود در آن‌ها تغییر می‌کند. اغلب نور‌هایی که ما در منازل از آن‌ها بهره می­بریم، دو نوع آفتابی و مهتابی هستند؛. هر‌کدام از آن‌ها از مزایا و معایبی برخوردار هستند که ممکن است، افراد را در هنگام انتخاب گیج نماید. ما در این مقاله به معرفی و تفاوت لامپ آفتابی و لامپ مهتابی می‌پردازیم تا بتوانید به هنگام انتخاب تصمیم درستی بگیرید.

آشنایی با لامپ آفتابی

نور این لامپ القا‌کننده روشنایی خورشید است و به همین دلیل به آن لامپ آفتابی گفته می‌شود. این دسته از محصولات که با نام لامپ نور گرم هم شناخته می‌شوند، کاربرد بسیاری در نور‌پردازی مجموعه‌هایی مانند ارایشگاه ها یا گالری تصاویر دارند. این محصولات از دمای رنگی کمتر از ۳۳۰۰ درجه کلوین بهره می‌برند و نوری گرم تولید می­نمایند. به‌کار‌گیری این نور در مکان‌های مختلف موجب ایجاد احساس آرامش و گرما می‌شود. معمولا لامپ آفتابی در اتاق خواب و پذیرایی‌ها کاربرد دارد؛ چراکه باعث آرامش افراد می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه رنگ نور مناسب هر محیط را انتخاب کنیم؟

آشنایی با لامپ مهتابی

این محصول با نام لامپ فلورسنت هم شناخته می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین منابع روشنایی در تمام پروژه‌های ساختمان‌های مسکونی، تجاری، کارخانه‌ها و… به شمار می‌رود. لامپ‌های مهتابی، نور سفید از خود ساطع می‌کنند که دمای رنگی آن‌ها معمولا بیشتر از ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ درجه کلوین است و از بازدهی بالایی برخوردار هستند. دلیل نام‌گذاری این محصولات، شباهت نور آن‌ها به ماه است و در مکان‌هایی که نیازمند روشنایی زیاد است، از آن‌ها استفاده می‌شود. از این مکان‌ها می‌توان به فروشگاه‌ها، اداره‌ها و انبار‌ها اشاره نمود.

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی در چیست؟

تفاوتی ندارد که لامپ  LED باشد یا لامپ SMD و یا هر لامپ دیگری؛ رنگ نور یک لامپ با شاخصی به نام دمای رنگ و بر حسب کلوین توصیف می‌شود . دمای رنگ لامپ به منظور مشخص کردن منبع روشنایی و از طریق مقایسه آن با یک جسم سیاه که نور را می‌تاباند، معین می­گردد. جسم سیاه، جسمی است که از عنصری مانند پلاتین تشکیل می شود و هیچ نوری از خود منعکس نمی‌کند. این جسم تمام نوری که به خود تابیده می شود را جذب می‌نماید.

هر‌چقدر که عدد دمای رنگ بیشتر باشد، نور تولید شده توسط لامپ به محدوده سفید و سرد نزدیک‌تر می‌شود. اما با کوچک‌تر شدن این عدد، نور به محدوده رنگ‌های گرم نزدیک‌تر می‌شود. لامپ‌های آفتابی و مهتابی از نظر دمای رنگ، بازدهی و نوع تاثیر در بیننده متفاوت هستند. طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به تمام عوامل و نیاز‌های کارفرما بهترین گزینه را انتخاب می­نمایند. توجه به تمام عوامل می‌تواند در انتخاب درست بسیار مؤثر باشد و موجب افزایش کارایی و راندمان محصول شود.

حتما بخوانید: بهترین رنگ نور اتاق خواب

چه لامپی برای چشم انسان مناسب‌تر است؟

هنگام انتخاب تجهیزات نوری علاوه‌بر سلیقه و زیبایی، باید به موارد دیگری هم توجه نمایید. بدون‌ شک نور‌هایی که در اطراف ما وجود دارد، بر سلامتی چشم‌های ما تاثیر‌گذار هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های انتخاب تجهیزات نوری مناسب، تاثیر آن بر سلامتی و کارکرد چشم است. بر‌اساس تحقیقات انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری‌های مربوط به چشم در افرادی که بیشتر در معرض لامپ مهتابی بوده اند، ۱۲ درصد افزایش یافته است.

اولین نکته‌ای که در هنگام نور‌پردازی منازل باید به آن توجه نمایید، نور دریافتی است؛ زیرا میزان روشنایی در زیبایی خانه  و سلامتی چشم مؤثر است. البته هنگام خرید لامپ باید به نکات دیگری هم توجه بفرمایید؛ مثلاَ باید توجه داشت که نور را برای چه فعالیت و مکانی نیاز دارید.که در این رابطه میتوانید مقاله چگونه رنگ نور مناسب هر محیط را انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

کدام نوع لامپ اشعه فرا‌بنفش کمتری دارد؟

در حالت کلی، لامپ مهتابی و سفید از نوع آفتابی آن‌ها اشعه فرا‌بنفش بیشتری دارند. اشعه فرا‌بنفش که با نام UV هم شناخته می‌شود، یک پرتو مضر است که می‌تواند به سلامتی انسان آسیب‌های جدی وارد کند. این پرتو می‌تواند باعث ابتلا به سرطان پوست، سوختگی قرینه چشم و بیماری‌های دیگر شود.

به همین دلیل است که باید در خانه هم از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده نمایید. در صورت استفاده نکردن از ضد‌آفتاب، اشعه فرا‌بنفش به‌راحتی در پوستتان نفوذ می‌کند. بسیاری از افرادی که از تجهیزات دارای اشعه فرا‌بنفش استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض لک‌های پوستی و آسیب‌های داخلی قرار می‌گیرند. ال ای دی‌ها میزان اشعه فرا‌بنفش کمی دارند؛ اما اگر به‌دنبال یک محصول با کمترین میزان اشعه فرا‌بنفش هستید، لامپ ال ای دی‌ آفتابی بهترین گزینه هستند.

تاثیر انواع لامپ در کیفیت دید انسان‌ها

با تغییر نوع تجهیزات روشنایی، یک شی یا یک مکان به‌صورت یکسان دیده نخواهند شد؛ این ویژگی معمولاَ برای معماران از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال: رنگ سفید فضا‌ها را بزرگ‌تر از حالت عادی نشان می‌دهد؛ اما اگر از رنگ زرد در همان فضا استفاده نمایید، خواهید دید که کوچک‌تر از حالت عادی دیده می‌شود. از این‌رو انتخاب محصول بر‌اساس سلیقه و نیاز‌های افراد انجام می‌شود.

کدامیک از لامپ‌ مهتابی و آفتابی بهتر هستند؟

شاید با توضیحات داده شده کمی گیج شده باشید و نتوانید تصمیم درستی بگیرید. در این قسمت ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را با توجه به ویژگی‌های یک محصول روشنایی بگیرید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید قبل از خرید یک محصول در‌نظر بگیرید، این است که می‌خواهید از آن در چه زمینه و مکانی بهره ببرید. اگر نیاز‌های خود را در‌نظر داشته باشید، انتخاب برای شما راحت‌تر می‌شود.

اگر قصد دارید تا احساس آرامش و نشاط را به محیط ببخشید، بهتر است از لامپ با رنگ نور  آفتابی کمک بگیرید؛ در این‌صورت فضا کوچک‌تر از حد معمول دیده می‌شود و خانه شما در چشم بیننده کوچک‌تر می‌شود. اما اگر قصد دارید تا محیط را به‌گونه‌ای نور‌پردازی نمایید که امکان تمرکز بیشتر وجود داشته باشد، توصیه می‌شود تا از مدل لامپ با رنگ نور مهتابی بهره بگیرید.

کلام آخر

در مقاله ی معرفی و تفاوت لامپ آفتابی و لامپ مهتابی، نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد که کدامیک از لامپ‌ آفتابی و مهتابی بهتر هستند؛ دلیل آن این است که دمای رنگ، عاملی سلیقه‌ای است که در انتخاب یک لامپ نقش پر‌رنگی را ایفا می‌کند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت که مکان‌هایی که برای استراحت انتخاب شده‌اند، به روشنایی آفتاب نیاز دارند. اما اگر یک مکان به تمرکز نیاز دارد، باید از نور مهتابی بهره ببرید. پس در نهایت با توجه به شرایط و نیاز خود می‌توانید یکی از این لامپ‌ها را انتخاب نمایید.همچنین برای تهیه ی با کیفیت ترین لامپ ها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی می ارزه! مراجعه بنمایید.

پیمایش به بالا