مضرات شکستن لامپ کم مصرف و خطرات آن چیست؟

مضرات شکستن لامپ کم مصرف و خطرات آن چیست؟

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا شکستن لامپ خطرناک است؟

از سال‌های گذشته تا به امروز، لامپ‌های کم‌مصرف جای خود را به لامپ‌های پرمصرف داده‌اند. استفاده از این لامپ‌ها تا حد زیادی سبب کاهش مصرف برق می‌شود، و درعین‌حال نور بیشتری نیز دارد. البته، در کنار این مزایا، یکی از مشکلاتی که این لامپ‌ها دارند این است که به دلیل استفاده از جیوه درون آن‌ها، ممکن است تا در صورت شکستن لامپ کم مصرف یک تهدید برای سلامتی ما محسوب شوند.

در این مقاله قرار است تا در مورد مضرات شکستن لامپ کم مصرف و نکاتی که در این مورد باید بدانید، صحبت کنیم؛ بنابراین اگر برایتان اهمیت دارد تا در این مورد اطلاع داشته باشید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ترکیدن و شکستن لامپ کم‌مصرف

شکستگی لامپ کم مصرف دلایل مختلفی دارد. اصلی‌ترین دلیل شکستگی لامپ‌ها گرم‌شدن بیش از حد آنها می‌باشد. دلایل دیگری اما مانند اتصال ولتاژ بالا به‌صورت ناگهانی، سیاه شدن لامپ و… می‌تواند برخی از این دلایل باشد.

معمولا بر روی بسته‌بندی لامپ، یک برچسب وجود دارد که روی آن بیشترین توان مصرفی لامپ قید می‌شود. این برچسب نشان می‌دهد تا برای استفاده‌ی مداوم، ولتاژ باید به چه صورت باشد.

خطرات شکستگی لامپ کم‌مصرف چیست؟

شکستن لامپ کم‌مصرف یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در خانه رخ دهد و باید اقدامات لازم در صورت بروز این اتفاق را بدانید! چرا که در ساخت لامپ کم‌مصرف از جیوه استفاده می‌شود و عنصر جیوه یک عنصر مخرب در سلامتی انسان است.

آسیب دیدن لامپ‌ کم‌مصرف می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سلامتی انسان شود. شکستن یا ترکیدگی این نوع لامپ ممکن است باعث این مشکلات و عوارض بشود:

آتش‌سوزی

در برخی موارد گزارش‌ شده که آتش‌سوزی از خطرات شکستن لامپ‌ کم‌مصرف بوده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که لامپ پس از ترکیدن همچنان روشن باشد. به‌ همین منظور توصیه می‌شود که در زمان استفاده از این نوع لامپ‌ها از سرپیچ و کلید محافظ مناسب استفاده کنید.

استنشاق بخار جیوه

با شکستن لامپ کم‌مصرف، جیوه موجود در آن در محیط منتشر می‌شود. استنشاق بخار این ماده سمی برای انسان خطرناک است. این احتمال وجود دارد که فرد مسموم شده با این بخار به مشکلات تنفسی و عوارض جبران‌ناپذیر دچار شود.

استنشاق گاز موجود در لامپ

یکی دیگر از عوارض احتمالی پس از شکستن لامپ کم‌مصرف، با تنفس گاز موجود در لامپ اتفاق می‌افتد. تنفس این گاز خطرناک بوده و مممکن است باعث مشکلات ریه، کلیه و سیستم عصبی انسان شود.

تماس جیوه با پوست

عارضه متداول‌ پس از شکستگی لامپ تماس جیوه با پوست است. حباب یک لامپ کم‌مصرف ۵ میلی‌گرم جیوه دارد که به عنوان یک سم عصب‌گرا شناخته می‌شود. با شکستن لامپ، جیوه موجود در آن محیط را آلوده می‌کند و در تماس مستقیم با پوست و هوا قرار می‌گیرد. برخورد این ماده سمی با پوست انسان ممکن است باعث عوارضی مانند مسمومیت، انسداد خون، تحریک‌پذیری، کاهش بینایی و احساس ضعف عضلانی شود.

تأثیر منفی جیوه بر جنین

تنفس جیوه برای جنین بسیار خطرناک است. مسمومیت با جیوه باعث اختلال در در مراحل رشد و تکامل جنین می‌شود. در صورتی که مادر باردار دچار این مسمومیت شود، ممکن است نوزاد او به اختلالات ذهنی و حرکتی دچار شود.

در صورت شکستگی لامپ کم مصرف چه باید کرد؟

معمولا یکی از سؤال‌هایی که برای افراد پیش می‌آید این است که با این‌همه مضرات و خطر‌هایی که شکستن لامپ کم‌مصرف برای افراد ایجاد می‌کند:

در صورت شکستگی این لامپ‌ها چه اقدامی باید انجام بدهیم؟

۱. اولین کاری که لازم است تا شما در زمان بروز این اتفاق انجام دهید این است که تمام درب و پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید تا هوا رفت‌وآمد داشته باشد. همچنین می‌توانید از سیستم تهویه برای منتقل شدن سریع‌تر هوا و جابه‌جاشدن آن کمک بگیرید.

۲.  محدوده ای که لامپ می شکند باید ایزوله بشود! شما باید این قسمت را ایزوله کرده و با این کار این قسمت را از سایر‌ها بخش‌ها جدا کنید. با این کار آلودگی ناشی از آن به سایر قسمت‌ها و محیط خانه و… انتقال پیدا نمی‌کند.

۳. باقی‌مانده ی لامپ که باید در نهایت احتیاط و به‌صورت بسته‌بندی انجام بشود را دور میریزیم. در زمان انجام این کار حتما از یک دستکش ضخیم و همچنین ماسک و سایر تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

برای جمع‌کردن تکه‌های شکسته‌ی لامپ شما باید از خاک‌انداز یا کارتون استفاده کنید و مستقیما به آن دست نزنید. همچنین روش ساده برای جمع‌کردن خرده لامپ و تکه‌های کوچک‌تر استفاده از چسب ۵ سانتی است.! با انجام این کار شما به پاک‌کردن آلودگی در محیط کمک بسیاری می‌کنید،

مطلب پیشنهادی: با مزایا و معایب لامپ کم مصرف یا فلورسنت آشنا شوید

نکات ایمنی بعد از شکستگی لامپ کم‌ مصرف

اگر در محیط منزل یا کار هستید و لامپ کم‌مصرف شکست باید اقدامات لازم را فوری و بدون اتلاف وقت انجام دهید. برای رفع خطر و جلوگیری از هرگونه آسیب به افراد این کارها را با دقت انجام دهید:

    – اگر لامپ شکسته هنوز روشن است، برای پیشگیری از برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی آن را سریعاً خاموش کنید.

    – در، پنجره‌ و راه خروجی را باز کنید تا هوا رفت‌وآمد داشته باشد.

    – برای ۱۵ دقیقه محل را ترک کنید تا هوای محیط عوض شود. اگر باردار هستید یا نوزاد دارید تا دو ساعت وارد اتاق نشوید.

    – با استفاده از دستکش و یک ابزار مناسب تکه‌های خرد شده لامپ را جمع‌آوری کنید. برای این کار از جاروبرقی استفاده نکنید.

    – تکه‌های جمع‌آوری شده را با احتیاط بسته‌بندی کنید و جدا از سایر زباله‌ها بگذارید.

    – با استفاده از دستمال مرطوب یا یک حوله زمین را تمیز کنید.

    – موکت یا فرش را بتکانید و برای چند ساعت آن را در هوای آزاد قرار دهید.

 

سؤالات متداول

اولین اقدام بعد از شکستن لامپ کم‌مصرف چیست؟

بعد از اینکه متوجه شکستن لامپ کم‌مصرف شدید باید لامپ را خاموش کنید. سپس در و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای سمی و آلوده از محیط خارج شود.

چطور از شکستن لامپ کم‌مصرف جلوگیری کنیم؟

لامپ‌های کم‌مصرف به طور معمول عمر طولانی دارند مگر اینکه سیم‌کشی یا اتصال آنها از لحاظ فنی ایراد داشته باشد. پس اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید استفاده صحیح از این نوع لامپ است. اما در صورتی که متوجه سیاه شدن و یا سوسو زدن لامپ شدید بهتر است پیش از ترکیدن لامپ آن را تعویض کنید.

از کجا لامپ کم‌مصرف بخریم؟

اگر می‌خواهید لامپ کم‌مصرف بخرید پیشنهاد ما به شما فروشگاه می‌ارزه است. برای خرید این محصول کافیست وارد سایت ما شوید و عنوان محصول مورد نظرتان را جستجو کنید. حالا لیستی از محصولات موجود به همراه قیمت روبروی شماست. فرایند خرید از می‌ارزه به صورت آنلاین و در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شود و محصول پس از چند روز به دستتان می‌رسد.

پیمایش به بالا