نورپردازی سرویس بهداشتی  

Bath-Lighting-ezgif.com-jpg-to-webp-converter

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

این روزها به نورپردازی بخش‌های مختلف یک منزل یا محیط اداری توجه ویژه‌ای می‌شود. اما یکی از بخش‌هایی که معمولاً مورد غفلت واقع می‌شود و به آن اهمیتی داده نمی‌شود سرویس بهداشتی و یا حمام است. طراحان نورپرداز می‌گویند سرویس بهداشتی و حمام نیز مانند سایر بخش‌ها به نورپردازی استاندارد نیاز دارد. اما یک نورپردازی صحیح در چنین محیط‌هایی چه اصولی دارد؟ در این مقاله به پاسخ این سؤال می‌پردازیم و نکات مهم نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی را به شما خواهیم گفت.

اصول مهم نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی نیز مانند سایر بخش‌های خانه اصول خاص خودش را دارد. رعایت این اصول به ایجاد محیطی زیبا و استاندارد کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم هنگام نورپردازی به این نکات توجه کنید:

استفاده از نور طبیعی

در صورتی که محیط شما پنجره یا نورگیر داشته باشد بهتر است آن را نپوشانید و از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. نور طبیعی خورشید در محیط‌های مختلف از جمله حمام و سرویس بهداشتی، علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

استفاده از تجهیزات نوری ضدآب

استفاده از محصولات روشنایی ضدآب از دیگر نکاتی است که در نورپردازی فضاهای مرطوب و در معرض آب باید به آن توجه کنید. در فضاهایی که خشک هستند این موضوع اهمیتی ندارد اما در حمام و سرویس بهداشتی که رطوبت و بخار یا قطره‌های آب وجود دارد به منظور حفظ ایمنی باید وسایل ضدآب تهیه کنید.

استفاده از نور متمرکز

توصیه می‌شود که در نورپردازی حمام و سرویس‌ بهداشتی از نورهای متمرکز استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت در قسمت‌های آینه، دوش و روشویی نیاز به دید بهتر و روشنایی بیشتری داریم. به ویژه آینه که برای انجام امور بهداشتی مثل اصلاح صورت از آن زیاد استفاده می‌شود.

برای این کار می‌توانید آینه‌های بک لایت که در اطراف خود نور دارند را تهیه کنید. در قسمت روشویی و دوش نیز توصیه‌ می‌شود تعدادی نور متمرکز نصب کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش نورپردازی|تکنیک نورپردازی مستقیم و غیرمستقیم

هماهنگی با دکوراسیون

هماهنگی یکی از مهم‌ترین اصول طراحی دکوراسیون و نورپردازی است.  وارد هر محیطی که می‌شوید مجموعه‌ای از المان‌ها و وسایل را می‌بینید که در کنار هم سبک خاص یک محیط را شکل می‌دهند. نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید به گونه‌ای انجام شود که با محیط بیرون از آن هماهنگی و تناسب داشته باشد.

رنگ نور مناسب

محیط حمام و سرویس بهداشتی باید طوری باشد که احساس آرامش به انسان منتقل کند. به همین سبب استفاده از رنگ نور مناسب در این محیط‌ها اهمیت پیدا می‌کند. به عنوان مثال نورهای رنگی مثل قرمز، صورتی یا آبی مناسب نیستند و باعث ناراحتی افراد می‌شوند. بهترین رنگ نور مناسب برای محیط‌های بهداشتی رنگ‌های سفید و طبیعی است که به نور طبیعی نزدیک‌تر است.

استفاده از دیمر

نصب یک دیمر که وظیفه کنترل نور را بر عهده دارد باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. استفاه از دیمر متصل به چراغ سقفی به ویژه در محیط‌های عمومی این امکان را به شما می‌دهد که میزان نور را در اوقات مختلف شبانه‌روز کنترل ‌کنید.

توزیع نور یکنواخت

پخش نور یکنواخت به همه نقاط محیط اهمیت دارد. یک نورپردازی استاندارد به گونه‌ای است که توزیع نور در آن به درستی انجام شده و همه قسمت‌های حمام و سرویس بهداشتی روشنایی یکنواختی دارد.

بهره‌گیری از سنسور حرکت

در محیط‌های اداری یا عمومی که از سرویس بهداشتی زیاد استفاده می‌شود می‌توان از چراغ های سنسور حرکتی استفاده کرد. با وجود این سنسور، محیط فقط در زمانی که اشخاص در آن حضور دارند، روشن خواهد بود.

توجه به لایه‌های نوری

در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام باید از چند نوع نور مختلف بهره گرفت و به لایه‌های نوری توجه کرد. منظور از لایه‌ نوری، نورهایی است که در قسمت‌های مختلف یک محیط استفاده می‌شود. مثلاً لایه نوری کلی با هدف روشن شدن محیط و لایه نوری دکوراتیو جهت زیباتر شدن فضا به کار گرفته می‌شود. نکته مهم در زمان انتخاب این لایه‌های نوری این است که از محصولات کم‌مصرف بهره بگیرید.

خرید تجیهزات استاندارد

نکته مهمی که در نورپردازی سرویس بهداشتی باید به آن توجه کنید، انتخاب محصولات روشنایی مناسب و استاندارد است. شما باید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی کم‌مصرف و بهینه باشند.

چراغ‌های ال ای دی تنوع بالایی دارند و علاوه بر کم‌مصرف بودن طول عمر بالایی دارند. به همین دلیل معمولاً فروشندگان این لامپ‌ها را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند. برای خرید محصولات روشنایی استاندارد و به همراه گارانتی به فروشگاه می‌ارزه سر بزنید.

در نظر گرفتن درجه حفاظت

یکی دیگر از نکات مهم در نورپردازی محیط حمام و سرویس استفاده از تجهیزات استاندارد و با درجه حفاظت  IP بالاست. در حمام که رطوبت و بخار آب بیشتری وجود دارد این موضوع اهمیت ویژه پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که در زمان خرید تجهیزات، چراغ‌هایی را انتخاب کنید که درجه حفاظت 65 دارند. 

نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

در بسیاری از منازل یا ادارات از سقف کاذب و نورپردازی داخل آن استفاده می‌شود. بهره‌گیری از نورپردازی به وسیله سقف‌های کاذب در حمام و سرویس بهداشتی یکی از جدیدترین متدهای نورپردازی است. چراغ‌‌های استفاده شده در نورپردازی سقف کاذب اکثراً مقرون‌به‌صرفه هستند و به‌ آسانی در قسمت پشتی سقف کاذب ‌نصب می‌شوند.

در صورتی که شرایط محیطی مهیا باشد می‌توانید از نورپردازی در سقف کاذب استفاده کنید. به کارگیری نورپردازی سقف سرویس بهداشتی علاوه بر زیبایی، روشنایی خوبی به محیط می‌دهد و پخش نور مناسبی دارد. نورپردازی سقف حمام نیز در دنج بودن و زیباتر شدن محیط تأثیر به‌سزایی دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب به نکات مهم نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام پرداختیم. فراموش نکنید که یک نورپردازی صحیح اصول خاص خودش را دارد و باید زیر نظر افراد متخصص انجام شود. کیفیت تجهیزات استفاده شده نیز در نتیجه کار مؤثر است. برای خرید تجهیزات روشنایی با ضمانت گارانتی وارد فروشگاه می‌ارزه شوید و محصول مورد نظرتان را به صورت آنلاین سفارش دهید. خرید از می‌ارزه یک خرید به‌صرفه و بسیار راحت است.

 

سؤالات متداول

از کجا چراغ مناسب سرویس بهداشتی بخریم؟

برای خرید محصولات روشنایی متنوع و استاندارد به فروشگاه می‌ارزه سر بزنید. ما در این فروشگاه محصولات متنوع و باکیفیت را یک جا جمع‌آوری کرده‌ایم و در کمتر از یک هفته به دستتان می‌رسانیم.

برای نورپردازی سرویس بهداشتی چه چراغی بخریم؟

شما می‌توانید پس از مشخص کردن لایه‌های نوری و شرایط محیط مورد نظرتان یکی از انواع چراغ‌های سقفی توکار، روکار، لامپ هالوژن و انواع لامپ‌های ال ای دی را تهیه کنید.

نورپردازی اصولی سرویس بهداشتی چه تأثیری در محیط دارد؟

نورپردازی صحیح و اصولی سرویس بهداشتی باعث می‌شود محیطی آرام‌بخش داشته باشید که ابعاد و اندازه آن نیز بازتر و وسیع‌تر به نظر می‌رسد.

پیمایش به بالا