چند نکته در مورد روشنایی محیط های صنعتی

چند نکته در مورد روشنایی محیط های صنعتی

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چراغ صنعتی و روشنایی صنعتی LED  چه مزیت‌هایی دارد؟

برای محیط‌های مختلف شدت روشنایی و نور مورد‌نیاز ممکن است متفاوت باشد. برخی از مکان‌ها مانند سالن‌های بزرگ صنعتی به نور زیادی نیاز دارند که اغلب توسط لامپ‌های ال ای دی تامین می‌شود. به همین دلیل برای روشنایی محیط های صنعتی از این‌گونه محصولات استفاده می‌شود. هنگام طراحی نقشه روشنایی لازم است که به نکات مهمی توجه شود. درواقع طراحی نقشه باید با دقت بالا انجام شود؛ زیرا باید نور مورد‌نیاز برای بخش‌های مختلف را تامین نماید. معمولا از روشنایی و نورپردازی صنعتی برای محیط‌هایی مانند سوله‌ها، کارخانه‌ها و انبار‌ها استفاده می‌شود.

چند نکته در مورد روشنایی محیط‌های صنعتی

روشنایی صنعتی چیست و چه تفاوتی با روشنایی محیط‌های دیگر دارد؟

این مورد برای فضا‌هایی با کاربری صنعتی به‌کار می‌رود که باید نور آن‌ها تامین شود. در این فضا‌ها شدت تابش نور، زاویه تابش و موارد دیگر ممکن است با یک محیط عادی متفاوت باشند. برای مثال: ممکن است دستگاه‌های بزرگ یا کالا‌های انباشته شده در آن وجود داشته باشند که سایه‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. علاوه‌بر آن، معمولا فضا بزرگ‌تر از دفاتر کار یا اتاق معمولی است.

مزایای چراغ صنعتی و روشنایی صنعتی LED

با پیشرفت تکنولوژی و تخصصی شدن خدمات کارگاهی، دو مبحث چراغ صنعتی و روشنایی صنعتی به ادبیات کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی راه یافتند. در ایران هم با گذشت زمان، با افزایش تعداد کارخانه‌ها مواجه شدیم. رشد کارخانه‌ها در دنیا موجب شد تا مدیران برای تجهیز کردن کارخانه خود، به‌دنبال تجهیزات نوری مناسب و مقرون به‌صرفه باشند. باید بدانید که سیستم‌های روشنایی LED یکی از تجهیزاتی هستند که مورد‌ نظر کارخانه‌ها قرار دارند. دلیل مهم بودن LED‌ها، کمک به بهره‌وری کارخانه‌ها است. بدون‌شک صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دو پارامتر مهم برای تیم مدیریت به شمار می‌روند.

مزایای چراغ صنعتی و روشنایی صنعتی LED

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین تجهیزات روشنایی محیط های صنعتی، چراغ صنعتی LED است که برق بسیار کمی مصرف می‌کند. مهم‌ترین دلیل استقبال کارخانه‌ها از این محصول، مصرف پایین برق است. طبق تحقیقات، مصرف برق یک چراغ ال ای دی بین ۴ تا ۶ برابر کمتر از لامپ‌های قدیمی است. در‌حقیقت بحث نور در کارخانه‌ها به امری مهم و جدی تبدیل شده است و هیچ کارخانه‌ای بدون وجود روشنایی صنعتی مناسب و قوی نمی‌تواند به خوبی فعالیت کند.

روشنایی محیط های صنعتی دلیلی برای افزایش بهره‌وری

روشنایی محیط های صنعتی از ویژگی‌ها و مزایای بسیاری برخوردار است که مدیران باید از آن‌ها اطلاع پیدا نمایند. یکی دیگر از قابلیت‌های این روشنایی، تولید کم حرارت است که به همین دلیل می‌توان با استفاده از آن طراحی‌های گوناگونی انجام داد. جالب است بدانید که زاویه پخش نور در ال ای دی قابل تنظیم است. یک سوله بزرگ را در‌ نظر بگیرید که می‌خواهد به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها از یک سیستم روشنایی صنعتی بهره بگیرد. در این سوله زاویه پخش نور در محیط عمومی برای کل سوله و از نظر موضعی برای قسمت‌هایی که تولید انجام می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در افزایش بهره‌وری اهمیت دارد، دمای رنگ است. ال ای دی مورد‌ استفاده باید سفید رنگ باشد یا یک دمای رنگ مخصوص داشته باشد تا کارکنان بتوانند اشیا را به خوبی تشخیص دهند. علاوه‌ بر تشخیص اشیا، نباید چشم کارکنان خسته شود. از دیگر مزایای این چراغ می‌توان به قابلیت تولید دمای رنگ سفید و اختصاصی استاندارد اشاره نمود.

بالا بودن طول عمر چراغ صنعتی LED از دیگر تجهیزات نوری

در گذشته تکنولوژی لامپ گازی و چراغ‌های صنعتی قدیمی باید هر یک سال یا یک سال و نیم تعویض می‌شدند. مدیران به خوبی آگاه هستند که این هزینه‌ها فقط شامل هزینه لامپ نمی‌شود، بلکه هزینه‌هایی از قبیل هزینه تعمیر و نگهداری هم وجود دارد. همان‌طور که مشخص است، اگر یک لامپ طول عمر بیشتری داشته باشد، بسیار مقرون به‌صرفه‌ خواهد بود. طول عمر مفید چراغ صنعتی بین ۵ تا ۸ سال است که آن را به بهترین گزینه برای جایگزینی با سیستم‌های قدیمی تبدیل می‌نماید.

مطلب مرتبط: جدیدترین چراغ‌های صنعتی

هزینه کابل‌کشی و ایجاد شبکه برق‌رسانی از دیگر تجهیزات نوری کم‌تر است

روشنایی صنعتی ال ای دی به سیم‌کشی نازک‌تری نیاز دارد و برق کمتری مصرف می‌کند؛ در نتیجه جریان سیم‌کشی آن‌ها از کابل‌هایAC  پایین‌تر بوده و سطح مقطع سیم مورد‌نیاز برای انتقال جریان کمتر است. اگر سیستم روشنایی صنعتی را جایگزین یک سیستم قدیمی گاز کنیم، نیازی به تقویت شبکه برق‌رسانی نخواهد داشت. در این‌صورت اتلاف برق در مسیر، به شدت کاهش می‌یابد.

چراغ صنعتی تنها سیستمی است که هزینه خود را در هزینه برق مصرفی کارخانه جبران می‌نماید؟

با توجه به مصرف پایین برق و همچنین طول عمر بالای این سیستم‌ها، هزینه‌های مربوط به مصرف برق، تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابند. این سیستم‌ها هزینه خود را به‌طور کامل جبران می‌کنند که مهم‌ترین مزیت آن‌ها محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: کاربرد و مزیت نورپردازی LED

سیستم روشنایی محیط های صنعتی مهم‌ترین دلیل برای ساخت کارخانه و سوله

یک کارخانه از بخش‌های مختلفی مانند انبار، ماشین‌آلات و ابزار‌های تولید تشکیل شده است که طراحی آن‌ها باید با دقت انجام شود. کارخانه‌ای را فرض کنید که از بهترین تجهیزات بهره برده باشد؛ اما سیستم روشنایی آن به‌خوبی انجام نشده باشد. قطعا فعالیت در این کارخانه سخت خواهد بود و بسیاری از کار‌ها به خوبی پیش نخواهند رفت. بنابراین سیستم روشنایی محیط های صنعتی یکی از مهم‌ترین عوامل در ساخت و راه‌اندازی یک سوله یا کارخانه است. این سیستم باید در کنار عوامل دیگر پیاده‌سازی شود و امکانات زیر‌ساختی آن مورد‌ توجه قرار بگیرد. هنگامی که زیر‌ساخت‌ها بااهمیت باشد، چراغ‌های صنعتی با‌کیفیت تامین می‌شود و در این‌صورت کارکنان با دید دقیق و مناسب به انجام کار‌ها می‌پردازند. در نتیجه چشم کارکنان خسته نمی‌شود و درصد خطا کاهش می‌یابد.

فاکتور‌های مهم در انتخاب این محصول

میزان روشنایی، درخشندگی، یکپارچگی نور، حداقل خیرگی و شاخص نمود رنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. رعایت این موارد به هنگام انتخاب و خرید موجب افزایش بهره‌وری و توسعه کارمندان می‌شود و محیط را بسیار دل‌پذیر‌تر می‌کند. بر‌اساس تحقیقات انجام شده بهتر است که نور این ال‌ای‌دی‌ها مهتابی باشد؛ زیرا نور مهتابی به‌دلیل داشتن طول موج آبی تاثیر زیادی در روحیه کارمندان می‌گذارد. موج نور آبی ساعت بدن را کنترل کرده و موجب افزایش هوشیاری و تمرکز می‌گردد.

فاکتور‌های مهم در انتخاب این محصول

کلام آخر

چراغ صنعتی و روشنایی صنعتی از اهمیت بالایی در کاخانه‌ها و سوله‌ها برخوردار هستند. دلیل این امر این است که در‌صورت وجود نور کافی و مناسب، زمینه بهبود فعالیت کارمندان و توسعه وجود دارد. از سوی دیگر با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد؛ به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بهره‌مندی از این سیستم یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است. همچنین شما می‌توانید برای تهیه ی انواع با کیفیت ترین محصولات روشنایی، به فروشگاه اینترنتی می ارزه مراجعه بنمایید.

پیمایش به بالا