آموزش کامل تعویض چراغ سقفی

آموزش کامل تعویض چراغ سقفی

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تعویض لامپ ال ای دی سقفی کاری ساده به‌نظر می‌رسد. آشنایی با روند انجام آن به شما در پیش ‌بردن بخشی از فعالیت‌های زندگیتان کمک زیادی خواهد کرد. هرگونه بی‌دقتی در این زمینه می‌تواند منجر‌ به آسیب‌های جسمی شود یا سیستم روشنایی را با اختلال مواجه سازد. با مطالعه گام‌به‌گام مراحل انجام جایگزینی لامپ، سریع‌تر و صحیح‌تر این کار را انجام دهید. با مطالعه متن آماده‌ شده، شما می‌توانید به‌راحتی و به دور از بسیاری از خطاها چراغ‌های سقفی را تعویض کنید.

تعویض لامپ ال ای دی سقفی

نحوه تعویض لامپ ال ای دی سقفی

برای شروع آموزش تعویض لامپ سقفی، ابتدا باید این قطعه روشنی‌بخش، چهار‌پایه یا نردبان، پیچ‌گوشتی، سیم چین، ردیاب ولتاژ، نوار برق، آستین سیم، عینک و دستکش ایمنی و کلید برق را تهیه کنید. اگر چراغ روشن است، آن را خاموش کرده و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. داشتن حوله خشک نیز برای جلوگیری از برخی آسیب‌ها در این مرحله، ضروری است. حالا می‌توانید فرایند تعویض چراغ سقفی را به صورت گام به گام شروع کنید.

  • قطع‌کردن برق و برداشتن چراغ قدیمی: با استفاده از تستر ولتاژ می‌توانید مطمئن شوید که جریان برق قطع شده است. روکش چراغ سقفی را بردارید و پیچ‌های آن را با استفاده از پیچ‌گوشتی باز کنید. استفاده از ابزار برنده سیم برای جداسازی آن‌ها از سقف ضروری است. حین انجام این مرحله علامت‌گذاری را فراموش نکنید تا بتوانید تعویض لامپ ال ای دی سقفی را با موفقیت انجام دهید.
  • نصب چراغ سقفی جدید: براکت جدید را با استفاده از پیچ محکم به سقف متصل کنید. نصب این قطعه باید به صورت افقی باشد و از استحکام آن اطمینان حاصل کنید. سیم‌ها را طبق علامت‌گذاری که از قبل انجام داده‌اید، متصل کنید. حالا چراغ سقفی جدید را درون براکت قرار دهید و پیچ‌های آن را محکم ببندید. با استفاده از سوئیچ چراغ تعویض ‌شده را تست کنید. حالا می‌توانید به بررسی عملکرد آن بپردازید.
  • تنظیم نور و افکت: این مرحله از تعویض لامپ ال ای دی سقفی کاملا سلیقه‌ای است. در این قسمت شما می‌توانید تنظیمات جهت نور را انجام دهید، از دیمر استفاده کنید یا یک منبع نور بیفزایید.

نکات تمامی مراحل آموزش تعویض لامپ سقفی را جدی بگیرید. در غیر این صورت ممکن است شما، لامپ ال ای دی و سیستم روشنایی و برقی دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی شوید. درصورت رعایت تمامی نکات، سیستم روشنایی زیبا و کارآمد را تجربه خواهید کرد.

نصب چراغ سقفی جدید

نکات پس از تعویض لامپ ال ای دی سقفی

رعایت برخی نکات پس از تعویض چراغ سقفی، به افزایش طول عمر و مفید ‌بودن طول عمر این قطعه کمک می‌کند. درصورت رعایت این نکات پس از تعویض لامپ ال ای دی سقفی، تعمیر و تعویض این قطعه به تاخیر خواهد افتاد.

  • به‌طور منظم با استفاده از جاروبرقی یا یک تکه پارچه نرم سطح لامپ را تمیز کنید. از بین‌ رفتن گردوغبار و آلودگی‌های سطحی به پخش یکنواخت نور کمک می‌کند.
  • با بررسی سیم‌ها مطمئن شوید که دچار آسیب‌دیدگی نشده‌اند و کاملا سالم هستند. پیچ‌ها نیز باید به شکل کاملا محکم در جای خود قرار گرفته باشند.
  • درصورت آسیب‌دیدگی لامپ‌ها سریعا برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. درصورت خرید لامپ‌های باکیفیت، تعویض چراغ‌ها به تعویق می‌افتد.
  • برای صرفه‌جویی در مصرف برق و هزینه ناشی از آن، از سیستم هوشمند یا دارای تایمر استفاده کنید.

رعایت تمامی این موارد ضروری است و لازم است همه آن‌ها را جدی بگیرید. در غیر این صورت با مشکلات بزرگتری مواجه خواهید شد که برای رفع آن‌ها باید وقت و هزینه بیشتری صرف کنید. به همین دلیل بهتر است دائما سلامت لامپ ال ای دی سقفی را بررسی کنید.

مطلب خواندنی: نورپردازی با چراغ های سقفی چگونه است؟|نکات مهم

ضرورت تعویض چراغ سقفی

درصورتی که تعویض چراغ سقفی را به درستی انجام دهید، این قطعه کارایی بالایی خواهد داشت. با تعویض لامپ ال ای دی سقفی، می‌توانید نور بیشتری نسبت به سایر لامپ‌هایی که با همین تکنولوژی تولید می‌شوند، دریافت کنید. سایر ویژگی‌های این چراغ‌ها عبارتند از:

  • انعطاف‌پذیری زیاد پنل‌های ال ای دی در طراحی
  • باریک‌بودن و اتلاف حرارت پایین
  • تولید روشنایی با کیفیت بالا
  • طیف رنگی متنوع
  • بهینه‌سازی انرژی
  • طول عمر بالا
  • استفاده از مواد مستحکم و باکیفیت
  • سازگار با محیط‌ زیست
  • امکان کنترل روشنایی فضا
  • تنظیم نور خروجی
  • امکان سفارشی‌سازی
  • عملکرد مناسب هنگام مواجه ‌شدن با ولتاژ برق ناپایدار
  • ابعاد نسبتا بزرگ

باتوجه به موارد بیان‌ شده، بهتر است جایگزینی و تعویض لامپ ال ای دی سقفی را جدی بگیرید. در این صورت می‌توانید از ویژگی‌های بی‌شمار و مفید آن بهره‌مند شوید. شما می‌توانید سایر لامپ‌های موجود در منزلتان را با نوع ال ای دی سقفی به‌راحتی جایگزین کنید.

مطلب مرتبط: نکات مهم در انتخاب و خرید چراغ سقفی ال ‌ای دی

چه ویژگی‌هایی را هنگام تعویض چراغ سقفی در نظر بگیریم؟

حالا که به دنبال تعویض لامپ ال ای دی سقفی هستید، بهتر است این قطعه را با بهترین ویژگی‌ها خریداری کنید تا کارایی آن افزایش یابد. مکان مورد استفاده، میزان استفاده و هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید می‌توانند روی تصمیم‌گیری شما اثر بگذارند.

  • دمای رنگ موردنظر: دمای رنگ تعیین‌کننده چگونگی دیده‌ شدن نور از تجهیز روشنایی است. نوع سفید خنک ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین در ادارات، مناطق تجاری و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن نور مدرن می‌گویند. نوع سفید گرم با دمای ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین برای مکان‌های سنتی و دارای رنگ طلایی به‌کار می‌رود.
  • اندازه و موقعیت: هنگام تعویض لامپ ال ای دی سقفی به اندازه آن و موقعیتی که می‌خواهید لامپ را در آن قرار دهید، توجه کنید. اندازه محیط یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب سایز چراغ سقفی است.
  • توجه به روشنایی اضطراری: اگر برق محیط دچار قطعی شود، پنل ال ای دی باید توانایی تامین روشنایی به مدت حداقل ۳ ساعت را داشته باسد. پنل‌هایی که دارای توان کمتری هستند برای این موقعیت مناسب‌ترند.

مراحل آموزش تعویض لامپ سقفی برای تمامی مکان‌ها به یک صورت است. آنچه اهمیت دارد این است که شما لامپ مناسب را برای محیط انتخاب کنید. مثلا برای محیط‌هایی که روشن‌ بودن لامپ‌ها به‌طور دائمی لازم نیست، می‌توانید از سیستم روشنایی مجهز به سنسور حرکتی استفاده کنید. در صورت انتخاب درست، تا حدود زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد.

شناسایی اجزا چراغ سقفی

شناسایی اجزای چراغ سقفی برای تعویض آن

برای شروع فرایند تعویض لامپ ال ای دی سقفی بهتر است آشنایی کلی با ساختار آن داشته باشید. در این صورت از نحوه عملکرد و ضرورت تعویض آن آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید.

  • قاب پنل‌های ال ای دی: وجود این قاب امکان تولید نور بیشتر و با کیفیت‌تر را فراهم می‌کند. جنس آلومینیومی آن باعث سبکی و جلوگیری از نشت نور و گرما می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که قاب پنل، تبدیل به یکی از لوازم صرفه‌جویی در هزینه‌ها و لوازم ایمنی شود.
  • منبع روشنایی: اصلی‌ترین قطعه به‌کار‌رفته در تمامی چراغ‌ها، متبع روشنایی است. استفاده از تکنولوژی LED در لامپ‌های ال ای دی، باعث افزایش روشنایی می‌شود.
  • صفحه راهنما: وجود صفحه راهنما برای هدایت نور پنل‌های ال ای دی ضروری است. طراحی ضعیف این قطعه باعث تولید غیر یکنواخت یا دارای نقاط تاریک می‌شود. کیفیت این قطعه و کیفیت نور خروجی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.
  • دیفیوزر پنل‌های ال ای دی: این قطعه در جلوی پنل قرار گرفته است و وظیفه انتشار نور را برعهده دارد. درصورت عدم وجود این قطعه، نور به شکل یکنواخت پخش نخواهد شد.
  • صفحه بازتابنده نور: صفحه هدایت‌کننده یا بازتابنده نور دارای حالت جامد است. پخش نور و کیفیت آن توسط این قطعه بسیار افزایش می‌یاید. استفاده از مواد نانو تکنولوژی در این قطعه قادر است انعکاس نور را به ۹۰ درصد برساند.
  • تامین‌ کننده توان پنل: سیستم درایور باعث جریان یکنواخت و ثابت در چراغ سقفی می‌شود. برای استفاده از این ویژگی از تامین‌کننده‌های بدون عایق و عایق‌شده استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دلایل سوختن لامپ‌ چیست؟|دلایل اصلی سوختن لامپ

در برخی موارد نیازی به تعویض لامپ ال ای دی نخواهید داشت، بلکه با تعویض بخشی از آن که دچار آسیب‌دیدکی شده است می‌توانید مشکل چراغ را برطرف کنید. ممکن است این تعمیر تنها در کوتاه‌مدت نتیجه بدهد و شما مجددا مجبور به تعویض کامل لامپ شوید.

پیامدهای تعویض نادرست چراغ سقفی

پیامدهای تعویض نادرست چراغ سقفی

در ساخت لامپ های کم مصرف قدیمی از مواد شیمیایی نسبتا خطرناکی استفاده شده است. اگر تعویض آن‌ها را با دقت کافی انجام ندهید، ممکن است پیامدهای خوبی به دنبال نداشته باشد.

عدم پیروی از نحوه صحیح تعویض لامپ کم مصرف قدیمی با لامپ‌های ال ای دی ممکن است باعث آسیب‌ دیدگی شما توسط مواد شیمیایی به‌کار ‌رفته در تهیه این چراغ‌ها شود. اثرات این آسیب‌دیدگی تا مدت زیادی یا برای همیشه همراه شما باقی خواهد ماند. امکان سوخت لامپ در اثر اتصالی نیز یکی دیگر از نتایج عدم تعویض مناسب این قطعه است. شکستن لامپ و آسیب ‌رساندن به اعضای بدن فرد تعمیر‌کننده درصورتی رخ می‌دهد که پیش از سرد‌ شدن یا خاموش ‌کردن مدار الکتریکی  فرایند تعویض را شروع کنید.

سخن پایانی

با تعویض لامپ ال ای دی سقفی می‌توان به زیبایی و کیفیت به‌طور هم‌زمان دست یافت. خرید چراغ باکیفیت نکته بسیار مهمی است که شما با رعایت آن می‌توانید طول عمر، کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به دست آورید. با استفاده از مراحل توضیح‌ داده‌ شده، به‌راحتی می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و نیاز به تعمیر‌کار یا نصاب نداشته باشید. تجربه نورپردازی داخلی با استفاده از این سیستم روشنایی، می‌تواند فضایی رویایی برای محل‌کار یا زندگی شما ایجاد کند.

 

پیمایش به بالا