کاربرد و مزیت نورپردازیی LED

کاربرد و مزیت نورپردازیی LED

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد و مزیت نورپردازیی LED:

آیا میدانستید که یک لامپ معمولی رشته ای در واقع یک بخاری با محصول جانبی نور است؟ زیرا بیش از ۹۰% انرژی آن به گرما تبدیل می شود و آن را به یک نور بسیار ناکارآمد تبدیل می کند. زمانی که لامپ فلورسنت می شکند جیوه ای که پخش می شود می تواند خانه یا محل کار شما را آلوده کند. برای سالهای سال LED ها جایگزین پر هزینه ای برای لامپ فلورسنت بودند. یک لامپ فلورسنت فشرده، با چندین مشکل دیگر مانند رنگ های بد، نور شدید و توانایی ضعف نور کم مواجه هست اما امروزه قیمت چراغ های LED  به طور قابل توجهی کاهش یافته است و بسیار انعطاف پذیر هستند.حال می‌خواهیم به کاربرد و مزیت نورپردازیی LED بپردازیم.

کاربرد LED :

یک کاربرد و مزیت نورپردازیی LED دیگر: به منظور روشنایی عمومی به سرعت در حال رشد است و لامپ LED پتانسیل قابل توجهی برای صرفه جویی در انرژی دارد. دستگاه های LED عملکرد فوق العاده ای در شرایط خاص دارد و می تواند تا ۱۰ برابر کارآمدتر از چراغ های رشته ای باشد. اکنون محصولات LED  در دسترس است که سه تا چهار برابر انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند، تا ۵ برابر بیش تر ازلامپ های فلورسنت فشرده دوام می آورند و تاکنون طولانی ترین عمر را به عنوان ابزار روشنایی به خود اختصاص داده است. امروزه بازار روشنایی LED به سرعت در حال رشد است. LED  ها به طور گسترده ای برای ایجاد نورهای قرمز، سبز و آبی در دستگاه هایی از جمله ساعت دیجیتال، ساعت، تلویزیون، داشبورد و چراغ راهنمایی استفاده می شود. محصولات روشنایی LED پتانسیل قابل توجهی برای کاهش مصرف برق دارند.

 

طول عمر طولانی:

به عنوان مزیت شماره ۱ چراغ های LED است. LED ها با روشنایی های استاندارد متفاوت هستند آنها واقعا نمی سوزند و مانند یک نور استاندارد کار نمی کنند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف ۱۰ مورد

بهره وری انرژی:

کارآمدترین روش امروزی برای روشنایی با بازده انرژی تخمینی ۸۰% – ۹۰% در مقایسه با روشنایی سنتی و لامپ های معمولی است. این یعنی حدود ۸۰% از انرژی الکتیریکی به نور تبدیل می شود در حالی که حدود ۲۰% از بین می رود و به اشکال دیگر انرژی مانند گرما تبدیل می شود.

برای مثال اگر از روشنایی سنتی استفاده کنید و ۱۰۰ هزار تومان هزینه قبض برق می دهید ۸۰% از آن پول برای گرم کردن اتاق استفاده می شود نه برای روشن کردن آن. با استفاده از نور LED با راندمان ۸۰% هزینه برق حدود ۲۰ هزار تومان خواهد بود و شما حدود ۸۰ هزار تومان پس انداز خواهید کرد.

طول عمر طولانی به عنوان یک ضرب کننده عمل می کند و به بهره وری بیشتر انرژی کمک می کند. به ویژه در پروژه های بزرگ مقیاس مانند زیرساخت شهری، راه آهن و فرودگاه ها. لامپ های LED به دلیل طولانی بودن مدت زمان نگهداری و تعویض می تواند درکم شدن مصرف انرژی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

سازگار با محیط زیست:

چراغ های LED فاقد مواد شیمیایی سمی هستند. اکثر لامپ های فلورسنت حاوی انبوهی از مواد مانند جیوه هستند که برای محیط زیست خطرناک است. چراغ های LED 100% قابل بازیافت هستند و به شما کمک می کنند تا ردپای کربن خود را تا حدود یک سوم کاهش دهید.

دوام و کیفیت:

اجزای تشکیل‌ دهنده لامپ ال ای دی (LED) بسیار مقاوم و با کیفیت‌تر هستند.

انتشار صفر UV:

روشنایی ال ای دی نور مادون قرمز کمی تولید می کند و تقریبا هیچ انتشار UV ندارد. بنابراین روشنایی LED نه تنها برای کالاها و موادی که به گرما حساس هستند بسیار مناسب است، بلکه برای روشنایی اشیاء حساس به UV یا مواردی مانند موزه ها، گالری های هنری و …. مناسب هستند.

طراحی انعطاف پذیر:

LED ها را می توان به  هر شکلی ترکیب کرد تا روشنایی بسیار کارآمد تولید کند. روشنایی LED با طراحی خوب سیستم ها می تواند جلوه های نورپردازی فوق العاده ای را به دست آورد. نه تنها برای چشم، بلکه برای خلق و خوی ذهن مناسب است. روشنایی ال ای دی حال حاضر در هواپیماها، کلاس های درس و بسیاری مکان های دیگر استفاده می شود.

عملکرد در دماهای بسیار سرد یا گرم:

LED برای عملکرد در فضای سرد و دمای پایین و فضای باز ایده آل است. برای لامپ های فلورسنت دمای پایین ممکن است عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد و چالش ایجاد کند،اما روشنایی LED در این شرایط به خوبی عمل می کند.

پراکندگی نور:

LED ها به گونه ای طراحی می شوند که نور خود را متمرکز کند و می تواند بدون استفاده از یک مکان خاص هدایت شود. سیستم روشنایی LED می تواند نور را با کارآیی بیشتری به محل مورد نظر برساند.

روشنایی فوری و تعویض مکرر:

چراغ های LED بلافاصله با روشن شدن روشن می شوند که مزایای زیادی در پروژه های مختلف مانند چراغ راهنمایی و رانندگی و پروژه های زیرساختی و …. دارد. در مقابل در نورپردازی سنتی ممکن است عملیات روشن شدن چند ثانیه طول بکشد.

حتما بخوانید: مزایا و معایب لامپ های LED

ولتاژ پایین:

منبع تغذیه ولتاژ پایین برای روشنایی LED کافی است. این امر استفاده از نور LED را در محیط های بیرونی یا روستایی با اتصال یک منبع انرژی خورشیدی خارجی آسان تر می کند.

همانطور که در بالا گفیم یکی از ویژگی های لامپ LED این است که در رنگ های مختلف می تواند نورپردازی فضا را انجام دهد. به عنوان مثال برای تغییر رنگ دیوار اتاق خواب به جای اینکه رنگ مجدد به دیوار بزنید می توانید با لامپ LED رنگ دلخواه خود را در فضا ایجاد کنید.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت مزیت چراغ LED شامل صرفه جویی در مصرف برق، طول عمر زیاد، عملکرد بالا در شرایط خاص و ….. ، طیف وسیع و کاملی از رنگ ها و مدل های مختلف را در اختیار کاربر قرار می دهد که فرد بسته به نیاز خود و شرایط موجود می تواند از آن استفاده کند و در اکثر موارد انتخاب لامپ های LED  بهترین گزینه است.شما عزیزان می‌توانید با کیفیت ترین لامپ های ال ای دی و محصولات روشنایی را در فروشگاه اینترنتی می ارزه تهیه نمایید!

پیمایش به بالا