مدرن ترین روشنایی مناسب آشپزخانه

مدرن ترین روشنایی مناسب آشپزخانه

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روشنایی مناسب آشپزخانه

طرح روشنایی مناسب آشپزخانه برای داشتن یک آشپزخانه خوب ضروری است. شما نمی توانید آشپزخانه را با لامپی که اتاق نشیمن را روشن می کنید نورپردازی کنید.برای این کار اول باید آشپزخانه را با توجه به عملکرد، به قسمت های مختلف تقسیم کرد. یک آشپزخانه با نور مناسب باید آماده سازی و صرف وعده های غذایی را تسهیل کند و در نتیجه آشپزخانه به مکانی ایده آل برای استراحت پس از یک روز کاری سخت تبدیل می شود.

 

نکات نورپردازی آشپزخانه:

جدا از فعالیت های مختلفی که آشپزخانه برای آن استفاده می شود،  روشنایی مناسب آشپزخانه به ابعاد و اندازه آن بستگی دارد. برای مثال در آشپزخانه های بزرگ همیشه ترکیبی از نور عمومی، نور کاری و از نورپردازی تاکیدی استفاده می کنند. هنگام نورپردازی آشپزخانه باید رنگ آشپزخانه را نیز در نظر گرفت به عنوان مثال یک آشپزخانه تاریک دو برابر به نور بیشتری نسبت به یک آشپزخانه روشن تر نیاز دارد. برای آشپزخانه های چند عملکردی نیاز به نورپردازی انعطاف پذیر دارید.

 

چراغ های LED بخشی از کلید کار شما در نورپردازی می باشد. در آشپزخانه های مدرن یک LED  با رنگ سرد نزدیک به ۳۰۰۰K برای روشن تر و شفاف تر دیدن می تواند بهترین انتخاب باشد. هنگام استفاده از نورپردازی وظیفه ای در آشپزخانه اطمینان حاصل کنید که نور اثر کور کننده و سایه اندازی نداشته باشد.

 

نورپردازی جزیره آشپزخانه یا میز آشپزخانه قبل از هر چیز باید چند منظوره باشد زیرا بیش تر برای صرف غذا از آن استفاده می شود. هر آشپزخانه ای  که مجهز به نور مناسب ترکیبی است از چندین نوع نورپردازی و هر نوع دارای ویژگی های خاص خود است. یکی از تکنیک هایی که در این مورد می توان استفاده کرد، استفاده از نور با شدت های مختلف برای کاربردهای مختلف در آشپزخانه است. سبک های متفاوتی برای نورپردازی در آشپزخانه وجود دارد:

 

سبک سنتی:

نورپردازی مناسب آشپزخانه با سبک سنتی شامل طرح های کلاسیک است که همیشه کاربرد دارند و این طراحی جاودانه است. در سبک سنتی همیشه جزئیات معماری مانند قوس ها و کابینت های توکار مکمل نورپردازی شما می شود. این سبک کاملا بسته به سلیقه ی کاربر می تواند تجملاتی و یا تا حد امکان ساده باشد.

 

آشپزخانه سنتی

 

سبک معاصر:

سبک معاصر همیشه بر ظاهر و آنچه که در حال حاضر موجود است تمرکز دارد این سبک همیشه در حال تکامل است برای اینکه بتواند مطابق با سلیقه باشد، زیرا سلیقه و نیازهای مردم همیشه در حال تغییر است. هم چنین در این سبک می توان جنبه هایی از طراحی را از دوره های قبلی استفاده کرد. یک آشپزخانه معاصر شامل پنجره های بزرگ، فضاهای باز، پرده های رنگی و رنگ های خنثی است.در سبک معاصر عموما طبق تقسیم بندی فضایی که در بالا ذکر شد برای هر بخش نورپردازی مناسب آن انجام می گیرد.

 

مدرن ترین روشنایی مناسب آشپزخانه

 

مطلب پیشنهادی: اصول نورپردازی اتاق خواب کودک

سبک التقاطی:

ترکیبی از سبک سنتی و معاصر است که سبک های قدیمی را با پیچ و تاب های مدرن ترکیب می کند.  در سبک التقاطی گاه می توان چندین سبک را با اصول درست کنار هم استفاده کرد.

 

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد اگر هنگام شروع نورپردازی آشپزخانه فضا را به عرصه های متفاوت تقسیم کنیم و برای هر قسمت نور مناسب آن را در نظر بگیریم، به عنوان مثال برای قسمتی که سینک آشپزخانه قرار دارد باید نورپردازی به گونه ای باشد که نوری از بالا تابیده شود. با این هدف که دقت انجام کار بالا رود و سایه اندازی بخش های دیگر به حداقل برسد. یکی دیگر از بخش های پر اهمیت و تاثیرگذار در نورپردازی آشپزخانه بخش کابینت ها است . این قسمت از آن جهت حائز اهمیت است که نورپردازی آن بخشی از دکوراسیون فضا را نیز تشکیل می دهد. استفاده از لامپ های سرتاسری زیر کابینت با رنگ های دلخوا و مطابق با پالت رنگی طرح فضا جلوه ی بسیار زیبایی را به دکوراسیون این بخش می افزاید.

 

نحوه ی نورپردازی کل آشپزخانه باید به صورتی باشد که سایه اندازی به حداقل ممکن برسد و برای حل این مشکل بهترین راهکار استفاده از چند منبع نور پراکنده به جای یک یا چند منبع نور متمرکز است.

 

کلام آخر:

نورپردازی صحیح آشپزخانه بخش مهمی از طراحی در بخش ساختمان های مسکونی را تشکیل می دهد چرا که افراد مدت زمان زیادی را در آشپزخانه سپری میکنند.

 

اصلا مهم نیست که شما از چه سبکی برای طراحی آشپزخانه استفاده می کنید. چیزی که در نهایت اهمیت دارد این است که آشپزخانه با هر سبکی مطابق با سلیقه ی شما طراحی بشود.

 

دوما به تمام نکات اصولی برای نورپردازی توجه بشود از طرفی می توان از چندین روش برای نورپردازی تزئینی روی دیوارها یا روی کابینت ها به کمک لامپ های LED  رنگی و نورهای تزئینی بسیار متنوعی که در بازار موجود است بهره گرفت.

 

همچنین شما عزیزان برای نورپردازی مناسب آشپزخانه ی خودتان با استفاده از چراغ خطی و تهیه ی انواع محصولات روشنایی با کیفیت بالا به فروشگاه اینترنتی می‌ارزه مراجعه نمایید.

پیمایش به بالا