اصول نورپردازی اتاق خواب کودک

اصول نورپردازی اتاق خواب کودک

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

راهنمای کامل نورپردازی اتاق خواب کودک

طبق نظر روانشناسان جزئیات اتاق کودکان مثل دکور، رنگ و نور در خلقیات آنها اثر می‌گذارد. یکی از نکات مهمی که بسیاری از پدر و مادرها از آن غفلت می‌کنند نورپردازی صحیح و اصولی اتاق خواب کودک است. اهمیت رعایت این اصول از خرید وسایل گران‌قیمت و شیک بیشتر است، چرا که با سلامت جسم و روح کودک شما مرتبط است.

یک نورپردازی اصولی محیطی را فراهم می‌کند که علاوه بر تأمین روشنایی مورد نیاز با احساس نشاط و آرامش همراه است. فضایی دلنشین به وجود می‌آورد که کودک ساعت‌ها در آن بازی می‌کند و خسته نمی‌شود. اما برای نورپردازی اتاق کودک به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در این مقاله به پاسخ این سؤال می‌پردازیم و اصول مهم نورپردازی اتاق کودک را با هم بررسی می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین رنگ نور اتاق خواب

اصول مهم نورپردازی اتاق کودک

احتمالاً پس از اینکه با اهمیت نورپردازی اصولی اتاق کودک آشنا شدید، این سؤال برایتان پیش بیاید که برای ایجاد فضایی استاندارد و آرام‌بخش چه نکاتی را باید رعایت کرد. یا به عبارت دیگر اصول یک نورپردازی صحیح چیست؟ در نورپردازی اتاق کودک به این نکات مهم توجه کنید:

نورپردازی اتاق خواب کودک

از نور طبیعی خورشید استفاده کنید

گزارش‌های علمی نشان می‌دهد نور طبیعی خورشید برای سلامت جسم و روح کودک مفید است. در صورتی که اتاق شما پنجره و نورگیر دارد از این امکان استفاده کنید.

نکته: تابش نور نباید به حدی باشد که آزاردهنده شود، پس بهتر است با نصب یک پرده، میزان نور را کنترل کنید، زیرا نور بیش از حد مضر است و باعث تحریک چشم می‌شود.

به سلیقه کودک احترام بگذارید

پیش از هر تغییری باید سلیقه کودک خود را در نظر بگیرید چرا که آنجا اتاق اوست. در صورتی که فرزند شما بزرگ است و می‌تواند علاقمندی‌های خود را بیان کند حتماً از او نظر بخواهید و رنگ نور، آباژور یا لوستر را مطابق سلیقه او انتخاب کنید.

خلاقیت به خرج دهید

در نورپردازی اتاق کودکتان خلاقیت به خرج دهید. نیازی به خرید وسایل گران‌قیمت نیست کافیست از المان‌هایی که برای کودک جذاب است استفاده کنید. المان‌های طبیعت مثل خورشید و ستاره و یا حیوانات برای کودک جذاب است.

دیمر نصب کنید

نصب کلید دیمر در اتاق کودک کارآمد است. با استفاده از دیمر امکان کم و زیاد کردن نور فراهم می‌شود. با استفاده از این قابلیت، نور اتاق در زمان خواب کودک به حداقل می‌رسد و کاملاً تاریک نمی‌شود. دیمر به شما این امکان را می‌دهد تا در شب بدون مزاحمت و بیدار شدن کودک به او سر بزنید. همچنین این قابلیت برای کودکانی که از تاریکی مطلق می‌ترسند مناسب است.

لایه‌ نوری ایجاد کنید

به جای اینکه از یک چراغ درخشان و پرنور استفاده کنید از چند منبع نوری برای نور اتاق کودک بهره بگیرید. با این ترفند شما لایه‌های نوری ایجاد می‌کنید و برای انجام کارهای مختلف راحتی بیشتری دارید. برای طراحی یک نورپردازی زیبا و کاربردی چند منبع نوری مثل لوستر، چراغ خواب، چراغ دیوارکوب و چراغ مطالعه یا رومیزی تهیه کنید.

نکات ایمنی را رعایت کنید

توجه به نکات ایمنی و رعایت آنها در اتاق کودک اهمیت ویژه‌ا‌ی دارد، زیرا کودکان کنجکاو هستند و ممکن است بخواهند با وسایل بازی کنند. سیم‌های موجود در اتاق را با کیت کنترل سیم و ابزار مناسب بپوشانید. همچنین توصیه می‌کنیم از آباژور یا چراغ‌های سنگین و شکستنی استفاده نکنید. از خرید لوسترهایی که اجزای آنها معلق هستند هم صرف‌نظر کنید. امروزه لوستر و آباژورهای کودکانه استاندارد و مناسب سن کودکان در بازار پیدا می‌شود.

 

رنگ لامپ مناسب انتخاب کنید

یکی از نکات مهم در نورپردازی اتاق خواب کودک انتخاب رنگ‌ها و به خصوص رنگ نور لامپ‌هاست. بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که با دکور هم‌خوانی داشته باشد. البته در انتخاب رنگ نور لامپ نباید روانشناسی رنگ‌ها را فراموش کنید. رنگ‌هایی مثل قرمز و نارنجی باعث هیجان و تندی خلق و خو می‌شوند و ممکن است موجب اختلال در خواب شوند. بهتر است برای روشنایی اتاق کودک از رنگ‌های آرامش‌بخش و سرد مثل آبی استفاده کنید. این طیف رنگ‌ها باعث تمرکز و آرامش می‌شوند و به کیفیت خواب فرزندتان هم کمک می‌کنند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای هر محیط

از نورهای خیره‌کننده بپرهیزید

از نصب یک منبع نور خیره‌کننده در اتاق خواب کودک بپرهیزید. پیشنهاد می‌شود برای اتاق کودک از چند منبع روشنایی متعدد استفاده کنید که کلید خاموش و روشن کردن هرکدام جدا باشد. استفاده از چند نور مختلف در طول شبانه‌روز مفید است. به‌ ویژه در ساعات پایانی شب که کودک شما به یک نور ملایم نیاز دارد. چراغ‌های کلاهک‌دار علاوه بر جنبه زیبایی که دارند از خیره‌کنندگی نور نیز جلوگیری می‌کنند.

چراغ خواب تهیه کنید

طبق تحقیقات علمی بدن باید هنگام خواب شب در فضایی تاریک و کم‌نور قرار بگیرد تا مغز دستور ترشح ملاتونین را بدهد. اما ممکن است کودک شما هم مانند بسیاری از کودکان از تاریکی وحشت داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در نورپردازی اتاق کودک چراغ خواب را هم لحاظ کنید. یک چراغ خواب زمان‌دار یا کم‌نور از ترس و وحشت کودک جلوگیری می‌کند و انجام کارهایی مثل شیر دادن یا تعویض پوشک را برای مادر و کودک راحت‌تر می‌کند.

چراغ‌ با حسگر حرکت نصب کنید

شما می‌توانید در نزدیکی در  ورودی اتاق کودک چراغ‌ با حسگر حرکت نصب کنید. این چراغ‌ها به حرکت حساس هستند و در زمان بیدار شدن کودک فضای اتاق را روشن می‌کنند.

چراغ مطالعه بخرید

اگر کودک شما به سنی رسیده که مطالعه می‌کند و در اتاق خود میز تحریر دارد بهتر است یک چراغ مطالعه برای او تهیه کنید. خرید یک چراغ مطالعه استاندارد به تمرکز بیشتر کمک می‌کند و از آسیب‌هایی مثل سردرد و چشم‌ درد پیشگیری می‌کند.

 

چند ایده جذاب برای نورپردازی اتاق کودک

  • از فانوس‌های کاغذی استفاده کنید. این محصولات قیمتی ارزان و رنگ‌بندی متنوعی دارند و اتاق کودک شما را نورانی خواهند کرد.
  • لوستر‌های رنگی، فضایی جذاب و شاد را در اتاق کودک ایجاد کرده و بهترین گزینه برای نوجوانان هستند.
  • آباژور زمینی در بخش‌هایی از اتاق در کنار صندلی، باعث می‌شود تا نور مناسب برای کودک فراهم شود.
  • تابلوی نئونی گزینه دیگر پیش روی شما است. ایده‌ای جالب که علاوه بر نوردهی باعث زیباتر شدن اتاق نیز خواهد شد. این تابلو‌ها اکنون با رنگ‌بندی‌های متنوعی در بازار موجود بوده و روی دیوار نصب می‌شوند.
  • ریسه، پیشنهاد بعدی ما به شماست که برخی از آن‌ها با باتری و برخی با برق‌کار می‌کنند. با این محصولات می‌توانید علاوه بر نورپردازی، دکور اتاق کودک را هم تغییر دهید.
  • در اتاق نوزادان از دیمر استفاده کنید. دیمر یک نوع نورپردازی است که میزان روشنایی آن باتوجه‌به نیاز فضا تغییر می‌کند.
  • چراغ‌های دیواری ایده دیگری برای نورپردازی هستند که می‌توانید آن را کنار تخت کودک نیز نصب کنید. این چراغ‌ها کاربردی چندمنظوره دارند و هم برای روشنایی محیط، هم به‌عنوان چراغ مطالعه و چراغ‌خواب استفاده می‌شوند.
  • کاغذ دیواری روشن نیز نقش مهمی را در روشنی محیط دارد. بهتر است از این نوع محصولات برای دیوار‌های اتاق استفاده کنید.
  • از نور‌های مخفی که معمولا در پشت سقف کاذب یا زیر قفسه‌ها قرار می‌گیرند، استفاده کنید.

سؤالات متداول

چه نوع رنگی برای روشنایی اتاق خواب کودک مناسب است؟

رنگ‌های ملایم و آرام‌بخش مثل سبز کمرنگ یا آبی ملایم برای اتاق کودک مناسبند. رنگ‌های زرد و سفید نیز به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند.

چرا رعایت اصول نورپردازی در اتاق خواب کودک مهم است؟

با رعایت اصول نورپردازی فضایی ایجاد می‌کنید که کودکتان در آن احساس آرامش و راحتی می‌کند و سلامت جسمی و روحی او نیز به خطر نمی‌افتد.

از کجا چراغ مناسب اتاق کودک بخریم؟

برای خرید چراغ دیمردار و سایر محصولات روشنایی وارد فروشگاه می‌ارزه شوید. ما بهترین کالاهای موجود در بازار را در فروشگاه اینترنتی می‌ارزه موجود کرده‌ایم و با قیمت مناسب به فروش می‌رسانیم.

 

 

 

پیمایش به بالا